Antena 3 CNN Actualitate Cultură Dezbaterile etice din presă sunt provocate de factorii politici, spun jurnaliştii CJI

Dezbaterile etice din presă sunt provocate de factorii politici, spun jurnaliştii CJI

Dezbaterile etice din presă sunt provocate de factorii politici, spun jurnaliştii CJI
29 Oct 2007   •   17:48

Dezbaterile etice din presă sunt provocate de factorii politici, au concluzionat, luni, jurnaliştii participanţi la dezbaterea ?Etica - între buchea cărţii şi decizia editorială? organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Prin acest proiect se urmăreşte ca regulile deontologice să se reflecte în conţinutul produselor jurnalistice. În proiectul CJI sunt incluse, în prezent, şapte cazuri concrete. Unul dintre acestea, ?Băsescu şi telefonul?, se referă la cazul ziaristei pe care preşedintele a numit-o ?ţigancă împuţită?, care ridică mai multe probleme de etică legate de posibilitatea încălcării deontologiei în momentul în care jurnaliştii apelează la mijloace alternative de înregistrare, când nu le pot folosi pe cele convenţionale sau condiţiile în care ziariştii pot difuza înregistrări private.

Probleme de etică ridică şi cazul în care arestarea unui individ s-a produs în faţa camerelor de filmat şi se referă la limitele colaborării dintre jurnalişti şi poliţie, limitele protecţiei surselor şi respectarea prezumţiei de nevinovăţie.

Mai multe exemple din presa scrisă atrag atenţia asupra problemelor etice legate de prezentarea grupurilor minoritare, respectiv promovarea stereotipiilor şi a prejudecăţilor şi menţionarea inutilă a grupului minoritar.

Cazul ?Fiica demnitarului? ridică problema modului în care ziariştii se referă la victime şi tratamentul diferit pe care îl acordă aceştia personalităţilor, în comparaţie cu oamenii obişnuiţi.

Celelalte trei cazuri fac referire la: Monica Macovei, despre care un cotidian central a publicat un articol ce ?deplângea? comportamentul demnitarului într-un restaurant de la malul mării; reporter incognito, caz în care reporterii au filmat cu camera ascunsă , şi tipurile de publicitate neconvenţională.

După dezbatere s-a conchis ca pe lista acestor situaţii de etică să fie adăugate încă patru legate de cazul Remeş-Mureşan, protecţia surselor, cazul jurnalistului care aduce contracte din publicitate şi care primeşte cadouri.

Rompres

×
Parteneri
Geoană: Să facem o petiţie zdravănă către noul Congres american
x close