Antena 3 CNN Actualitate UE a dat 2,5 miliarde euro pentru calea ferată. România nu a fost în stare să cheltuie decât 0,1%

UE a dat 2,5 miliarde euro pentru calea ferată. România nu a fost în stare să cheltuie decât 0,1%

UE a dat 2,5 miliarde euro pentru calea ferată. România nu a fost în stare să cheltuie decât 0,1%
Sursa foto: tren CFR
28 Ian 2009   •   10:46

Uniunea Europeană a pus la dispoziţia României, după aderare, fonduri de 2,5 miliarde de euro pentru calea ferată. În doi ani, statul nu a reuşit să absoarbă decât 300.000 de euro, cu care a făcut o hartă a zgomotului pe sistemul feroviar.
Ştefan Roşeanu, secretar general al Asociaţiei Feroviare din România, avertiza că fondurile structurale pot fi folosite până în 2015, după care, dacă nu sunt folosite, sunt retrase de către UE.
Problema absorbţiei fondurilor europene fusese remarcată şi de Traian Băsescu, care a remarcat, în cadrul unei emisiuni la postul naţional de televiziune, ineficienţa direcţiei de specialitate din minister, condusă de Liliana Barna şi care numără nu mai puţin de 130 de angajaţi, scrie Gândul.
De altfel, starea căii de rulare din România se remarcă la datele statistice: viteza medie de circulaţie a scăzut de la 120 km/oră în 1990 la numai 60 km/oră în prezent.
Din cei 20.000 km de cale ferată de pe teritoriul ţării, 38% au termenul de efectuare a reparaţiilor capitale depăşit. În aceeaşi situaţie se află 60,5% din podurile feroviare, 39% din tunele, 86,3% din lungimea totală a catenarei, iar 95% din gări ar trebui reconstruite, a notat Roşeanu.
Constantin Axinia, subsecretar de stat, remarca că după 1990, statul s-a orientat spre infrastructura rutieră, în detrimentul celei feroviare. El arăta că în acest timp nu a fost cumpărată nici o locomitivă sau vagon nou.
Acesta propune unele măsuri, printre care plata salariilor CFR de la bugetul de stat, iar taxa de utilizare a infrastructurii (TUI) să fie folosită pentru modernizarea căilor ferate, eliminarea accizelor din preţul motorinei destinate uzului feroviar, renunţarea la separaţia linii interoperabile-neinteroperabile, ultimele destinate închirierii către operatorii feroviari privaţi.
La finele anului trecut, CFR SA, societatea care gestionează calea ferată, înregistra datorii de 1,9 miliarde lei la bugetul statului, Electrica, precum şi la diverşi furnizori de materiale şi servicii. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, ameninţa recent că va trece la concedieri masive în cadrul CFR.
Antena3.ro

×
Parteneri
Situaţie critică în Slănic Prahova: o stradă s-a surpat! ISU intervine
x close