În plină criză economică, în care din ce în ce mai multe companii au început să facă disponibilizări, iar șefii giganților tech avertizează că Inteligența Artificială va duce la concedieri în masă, certitudinea locului de muncă nu mai există. În România, în prima jumătate a anului 2025, au fost înregistrate 5,1 milioane de aplicări la locuri de muncă pe o platformă de recrutare online. CNBC a întrebat directorii a trei companii care sunt trăsăturile de caracter pe care le caută în angajații lor. Trei calități sunt esențiale: capacitatea de a lucra în echipă, ambiția și curiozitatea.
Mulți directori de companii știu exact ce fel de angajați își doresc și pot spune care sunt trăsăturile de caracter pe care le caută atunci când fac recrutări. Un CV scris corect este doar primul pas pentru a obține un job, interviul fiind etapa cea mai importantă. La această discuție între cel care își caută de muncă și manager, acesta din urmă își dă seama, prin întrebările pe care le pune, dacă persoana respectivă se potrivește în companie sau nu.
Abilitatea de a lucra în echipă
De pildă, pentru CEO-ul Wisp Monica Cepak cea mai importantă trăsătură a unui angajat este abilitatea de a lucra în echipă, mai ales atunci când există o problemă care trebuie rezolvată.
Înainte de a decide dacă să angajeze sau nu o persoană în companie ei, ea întreabă: „care este cea mai dificilă problemă pe care ai rezolvat-o la locul de muncă și cum ai ajuns la o soluție?”. Dacă cel intervievat explică cum a discutat cu alți membri ai echipei, cum au confruntat diverse idei înainte să ajungă la o concluzie, atunci pentru ea este clar că e vorba de o persoană care știe să colaboreze cu colegii și să ceară ajutor.
„Dacă răspunsul este <> e clar că această persoană nu se va potrivi în echipa noastră pentru că nimeni nu poate rezolva fiecare problemă de unul singur. Suntem o echipă și abilitatea de a găsi soluții în colaborare cu alții este esențială”, a spus Cepak, care are o experiență de zece ani în poziții executive.
Ambiție și capacitate de multitasking
La rândul său, Zig Serafin, CEO-ul companiei Qaltrics, apreciază un angajat care poate să contribuie cu idei mari la dezvoltarea companiei, fără să-și neglijezeze munca de zi cu zi.
Persoanele de succes știu cum să găsească echilibru între a avea „capul în nori și picioarele pe pământ”, a spus Serafin pentru CNBC. Oamenii care în mod constant vin cu idei noi, dar nu au inițiativa de a le pune în aplicare, nu au ambiție deloc sau nu pot gestiona mai multe sarcini în același timp „nu vor rezista pentru multă vreme”.
În timpul interviurilor, pentru a stabili dacă potențialii angajați au această calitate, recrutorii pot pune întrebări precum: „Spune-mi o perioadă în care a trebuit să gestionezi un obiectiv pe termen lung cu o sarcină imediat. Cum ți-ai prioritizat timpul?” sau „Descrie o situație în care a trebuit să îți schimbi rutina ca să o aliniezi cu obiectivele companiei. A fost dificilă adaptarea?”.
Consilierul în carieră de la Harvard Gorick Ng spune că cei care își caută un loc de muncă se pot pregăti pentru interviuri folosind metoda STAR.
Ce este metoda STAR
STAR este un acronim compus din cuvintele: Situație (Situation), Sarcină (Task), Acțiune (Action) și Rezultat (Result).
Prin utilizarea metodei STAR, candidații pot oferi exemple concrete din experiența lor profesională, demonstrând modul în care au acționat în anumite situații și ce rezultate au obținut.
„Descrie pe scurt situația sau problema, explică sarcina pe care a trebuit să o îndeplinești, descrie acțiunile pe care le-ai întreprins pentru a ajunge la această soluție și apoi explică rezultatul”, e sfatul lui Gorick Ng.
Curiozitatea, o calitate râvnită de angajatori
Michael Ramlet, CEO-ul companiei Morning Consult, vrea ca angajații lui să fie curioși, cu atât mai mult cu cât industria inteligenței artificiale este în creștere.
Pe măsură ce oamenii și afacerile folosesc din ce în ce mai mult Inteligența Artificială, angajații care caută vorace răspunsuri la întrebări și găsesc în mod activ soluții la diverse probleme vor deveni și mai esențiali decât sunt deja, crede Ramlet.
„Această curiozitate intelectuală va fi o trăsătură distinctivă nu doar pentru noi, la Morning Consult, dar în toate companiile”, a explicat el.
