Reamintim că pe data de 17 ianuarie 2023, accidentul de la cariera Jilț Sud s-a soldat cu 16 victime, din care 14 salariați CEO, trei dintre ei decedând.
"Accidentul de la cariera Jilț Sud s-a soldat cu 16 victime, din care 14 salariați CEO, trei dintre ei decedând. În timpul coborârii pe o pantă, înaintea podului de traversare a transportatorului cu bandă T 204, autovehiculul a derapat pe pod și a căzut peste transportor, impactul soldându-se cu 16 victime. Printre acestea se numără 14 salariați ai CE Oltenia, din care 3 au decedat", anunța atunci CE Oltenia.
Acum la opt luni de la tragedie apar documente prin care se încercă mușamalizarea cazului. Este vorba despre fişa de parcurs a unui vehicul care se spune că ar fi fost cel cu care au fost transportați muncitorii.
Astfel, în documentul obținut în exclusivitate de Antena 3 CNN se observă cum angajații au fost puși să semneze falsuri.
Mai exact, acest document arată că în ziua tragediei când trei mineri au murit, unul dintre ei, șeful de echipă, respectiv Constantin Negoiță, a fost pus să semneze o foaie de transport, că duce muncitorii cu o mașină de transport, şi nu de marfă.
Astfel, în document apare un alt număr de înmatriculare care atestă că muncitorii au fost aduși înapoi în siguranță la sediu.
Potrivit documentului, la ora 12:00 echipa lui Constantin Negoiță pleacă de la sediu cu excavatorul și ajunge la 12:30 după care pleacă de la excavator la ora 12:30 și se întoarce la sediu la ora 13:00.
Însă, şeful de echipă, respectiv Constantin Negoiță, care a semnat acest document la ora 13:00 era decedat.
Aceste date sunt confirmate şi de fratele lui Constantin Negoiță, cel care și-a pierdut viața pe 17 ianuarie 2023 în tragedia de la CE Oltenia a spus:
Fratele unuia dintre minerii morți la CE Oltenia: "Este un fals, nu este scrisul fratelui meu"
"Deci tot acel scris care este pe acel bon nu este scrisul fratelui meu.
Mai mult decât atât pot să vă spun că unde s-a întâmplat evenimentul de la excavator și sediu este undeva la jumătatea traseului. Nu avea cum să ajungă la ora 13:00 pentru că era decedat.
Cu siguranță documentul este făcut după ce s-a întâmplat evenimentul. Ceea ce știam de la el este că în urmă cu câteva zile a refuzat să se urce cu toți muncitorii în astfel de mașini și de la atelier, șeful de atelier, inclusiv liderul sindical de grupă, i-au reproșat că nu vrea să se urce în mașină cu oamenii, să meargă în teren.
Au apelat la șeful de carieră la care s-a dus la momentul respectiv, au discutat și i-a spus: tu ești singurul care nu vrei să te urci în mașini. Au avut o discuție mai aprinsă, după care a fost obligat să se urce să plece în teren.
Pot să vă spun că sunt loc opt luni de la producerea accidentului. Condițiile sunt aceleași, aceleași mașini sunt și azi în carieră. Transportul de la sediul la utilaje și de la utilaje la sediul se face tot în aceleași condiții.
Drumurile în momentul de față fiind vara și fiind secetă nu a mai fost noroi, dar pot să vă spun că a plouat două zile și deja au început să apară probleme cu deplasarea personalului care se face pe jos, la utilaje, până unde poate să ajungă un mijloc de transport.
Acest lucru eu l-am semnalat și atunci când s-a întâmplat evenimentul și le-am spus lu acum la director.
Speranța este minimă. În situația în care se mișcă lucrurile, situația de față nu mai nu mai am așteptări mari, să zicem așa", a spus Dumitru Buzatu, fratele lui Constantin Buzatu, unul din minerii morți la CE Oltenia, în cariera de Jilţ Mătăsari pe 17 ianuarie 2023.
Întrebat ce se poate face în acest sens, avocatul Adrian Cuculis a spus:
"Acolo trebuie deschis imediat un dosar penal din oficiu în baza informațiilor prezentate, accidentul respectiv sau, mă rog, modalitatea, desfășurare a lucrurilor acolo, clar când nu aveau cum să se întâmple altfel, mai ales că fratele tocmai v-a spus că nu era semnătura lui.
E clar că s-a încercat, exact cum am și spus de la bun început, o mușamalizare. Şi dacă nu vor face o facem noi", a spus avocatul Adrian Cuculis la Antena 3 CNN.