Antena 3 CNN Externe Mapamond Epava iahtului de lux Bayesian va fi examinată. La bordul navei ar fi fost seifurile cu hard disk-urile criptate ale lui Lynch

Epava iahtului de lux Bayesian va fi examinată. La bordul navei ar fi fost seifurile cu hard disk-urile criptate ale lui Lynch

R.K.
3 minute de citit Publicat la 14:49 24 Iun 2025 Modificat la 22:01 24 Iun 2025
profimedia-1014440635
Epava iahtului Bayesian a fost scoasă de pe fundul mării, iar anchetatorii urmează să o investigheze. Foto: Profimedia Images

Epava superiahtului Bayesian se află acum pe uscat în Sicilia, după ce a fost ridicată de pe fundul mării și transportată într-o ultimă călătorie din locul unde s-a scufundat într-o furtună vara trecută, ucigând șapte pasageri și membri ai echipajului, scrie BBC.

Iahtul, care a aparținut antreprenorului britanic în domeniul tehnologiei, Mike Lynch, a fost în sfârșit recuperat într-o operațiune complexă care a costat 30 de milioane de dolari, pentru a permite procurorilor italieni să inspecteze epava, în cadrul anchetei lor în curs.

Lynch și fiica sa adolescentă s-au numărat printre cei șapte pasageri și membri ai echipajului care au murit când nava Bayesian a fost răsturnată de vânturi puternice și s-a scufundat în câteva minute.

Cadavrele lor au fost recuperate de scafandri câteva zile mai târziu.

Alte ambarcațiuni mai mici din aceeași zonă au supraviețuit furtunii intacte, ceea ce a făcut ca experții să se chinuie să înțeleagă de ce iahtul de lux a fost atât de grav afectat.

La acea vreme, procurorii din Sicilia au anunțat o anchetă penală privind o posibilă omucidere din culpă și naufragiu din neglijență, descriind rezultatul acesteia ca fiind „complet imprevizibil”.

Au precizat clar că recuperarea iahtului Bayesian în sine ar fi esențială.

Acum că iahtul este scos din apă, experții acuzării vor putea examina probele fizice și vor începe să vină cu niște răspunsuri.

Operațiunea de salvare a început în mai, dar a fost rapid lovită de un nou dezastru când unul dintre scafandri a fost ucis într-o explozie subacvatică.

Întreaga operațiune, în care au fost implicați zeci de experți, a trebuit să fie pusă pe pauză.

Echipa de scafandri a fost apoi înlocuită cu submersibile din motive de siguranță, ceea ce a întârziat procesul.

Luni dimineață, iahtul a fost coborâtă într-un suport metalic în portul Termini Imerese, unde epava va fi lăsată să se usuce înainte de efectuarea oricărei inspecții oficiale sau a unor teste criminalistice.

Între timp, echipele de salvare vor recupera catargul uriaș de pe fundul mării și vor face o verificare finală pentru a găsi alte materiale care ar putea ajuta ancheta.

În timpul operațiunilor preliminare, au ieșit la iveală mai multe elemente care s-ar putea dovedi decisive pentru anchetă. Un oficial de la Smit Salvage a declarat pentru CNN că trapele navei erau deschise, semn că echipajul este posibil să nu le fi sigilat pe măsură ce se apropia furtuna, în jurul orei 03:57 pe 19 august.

Un detaliu care, dacă se va confirma, ar putea explica intrarea apei și scufundarea ulterioară. În interiorul corpului navei se mai află încă 18 mii de litri de combustibil, care a rămas intact pe parcursul celor zece luni pe fundul mării, aspect care confirmă starea de conservare a epavei.

În plus, conform unor ipoteze de investigație, la bord se aflau și seifuri sigilate în care Lynch păstra hard disk-uri criptate, conținând date sensibile referitoare la activitățile sale comerciale. Anchetatorii vor trebui acum să verifice existența acestor conținuturi și starea lor de conservare, elemente care s-ar putea dovedi semnificative în înțelegerea nu numai a aspectelor tehnice ale naufragiului, ci și a contextului mai larg al tragediei.

Călătoria a fost, de fapt, o celebrare a achitării lui Lynch într-un caz de fraudă din Statele Unite legat de vânzarea companiei sale Autonomy către Hewlett-Packard pentru 11 miliarde de dolari, care s-a încheiat favorabil pentru antreprenor cu puțin timp înainte de plecarea pe mare.

 

 

×
x close