Antena 3 CNN Externe Boicotul supermarketurilor al lui Călin Georgescu arată ca o operațiune rusească de război hibrid care se întinde în Balcani

Boicotul supermarketurilor al lui Călin Georgescu arată ca o operațiune rusească de război hibrid care se întinde în Balcani

Adrian Dumitru
3 minute de citit Publicat la 07:00 11 Feb 2025 Modificat la 09:50 11 Feb 2025
Boicotul supermarketurilor al lui Călin Georgescu arată ca o operațiune rusească de război hibrid care se întinde în Balcani
Boicotarea hipermarketurilor este promovată pe rețelele sociale de formațiunile de extremă dreapta. Foto: Colaj Getty Images/Profimedia Images

Boicotul împotriva supermarketurilor pe care Călin Georgescu, fostul candidat pro-rus la prezidențiale, l-a instigat în urmă cu mai multe zile, ar putea fi o uriașă operațiune de război hibrid a Rusiei împotriva țărilor din estul Europei și din Balcani, în condițiile în care pare că acțiuni similare se desfășoară în Croația, Slovenia, Serbia, Albania, Macedonia de Nord și Muntenegru și sunt programate și pentru Ungaria, Slovacia, Grecia și Bulgaria. Pe rețelele sociale, subiectul este promovat intens, iar oamenii discută feluri în care ar putea să aibă loc acest boicot anti-supermarketuri.

Cea mai recentă țară care s-a alăturat acestui boicot este Serbia, în timp ce prima care a pornit fenomenul este Croația. În alte țări ale Balcanilor de Vest, campania s-a răspândit rapid.

Asociația din Serbia pentru protecția consumatorilor, Efektiva, le-a cerut consumatorilor sârbi să boicoteze cinci lanțuri mari de retaileri, motivând prețurile excesiv de mari – țintite au fost magazinele Delhaize (Mega Image), Mercator, Univerexport, DIS și Lidl.

Efektiva a motivat spunând că deși este normal ca prețurile să crească, creșterea este prea mare. Inițiativa boicotului a fost lansată, inițial, de organizația pentru drepturile consumatorilor croată Halo Inspektore, la finalul lunii ianuarie.

Organizația a anunțat un boicot de o săptămână împotriva marilor lanțuri din Croația – Eurospin, Lidl și DM.

Fenomenul a prins, însă, putere și în alte țări din Balcanii de Vest – în Bosnia, Muntenegru și în Slovenia.

Conform unui raport realizat de fiscul din Croația, boicotul din această țară a rezultat într-o scădere cu 53 la sută a vânzărilor, față de ziua precedentă.

Explozie pe rețelele sociale

Cea mai mare intensitate a promovării acestui boicot a fost pe rețelele sociale, unde, pe parcursul ultimelor săptămâni, au apărut constant noi postări și fotografii care îndemnau la boicotarea supermarketurilor.

Tot pe rețelele sociale, consumatorii au făcut schimb de fotografii exemplu în care produse identice avea un preț mult mai mare față de alte țări din Uniunea Europeană, chiar și în cazurile în care produsele erau de producție internă.

De-a lungul ultimilor trei ani, prețurile la alimente au crescut cu 30% în Croația, iar alimentele de larg consum precum ouăle sau pâine au avut cele mai mari creșteri.

Organizațiile pentru protejarea consumatorilor au spus și că prețurile au tot crescut în Croația după adoptarea monedei euro.

În alte imagini publicate pe rețelele sociale, apar supermarketuri complet goale. Situația este cu atât mai bizară cu cât unii croați au decis chiar să meargă la cumpărături în țări vecine, precum Italia sau Slovenia. 

Fluxul mare de postări pe rețelele sociale și faptul că pare că avem de-a face cu o campanie bine organizată pe internet, cuplate cu ce cunoaștem despre modus operandi al rușilor în ce privește acțiunile de război hibrid trimite clar la posibilitatea ca această întreagă operațiune să aparțină regimului de la Kremlin, care caută noi instrumente prin care să provoace haos în Europa.

Unii utilizatori care discută subiectul pe Reddit, o rețea socială de tip forum, au luat în calcul posibilitatea ca rușii să acționeze cu ajutorul rețelei lor clandestine de influență (ferme de troli, boți) pentru a promova acest subiect.

Răspunsul guvernelor

Ca răspuns la protest, guvernul croat și-a extins lista de bunuri și alimente cu prețuri plafonate până la 70, iar mai mulți retailer au răspuns ei înșiși cu înghețări și reduceri ale prețurilor. 

Deși Camera de Comerț din Serbia a recunoscut îngrijorările consumatorilor, a accentutat, totuși, nevoie de intervenție din partea statului și de implicarea tuturor celor care sunt parte a discuției.

Datele arată că prețurile din Serbia sunt aproape de media din UE, deși salariile rămân mult mai mici, fapt ce îi forțează pe consumatori să aloce o parte mult mai mare a bugetului lor pentru hrană.

Peste graniță, în Muntenegru, premierul Milojko Spajic și-a anunțat sprijinul public pentru boicot, în timp ce multe lanțuri de magazine l-au anticipat și au oferit reduceri temporare de prețuri la mai multe tipuri de produse.

În Macedonia de Nord, partidul de guvernământ a susținut boicotul, de asemenea, criticându-i pe comercianți pentru creșterea prețurilor fără justificare, în timp ce premierul și-a exprimat „înțelegerea” față de problemele și acțiunile cetățenilor, criticând comercianții pentru „generarea de profit speculativ”.

×
x close