
Copiii sub vârsta de șase ani nu ar trebui să fie expuși la ecranele dispozitivelor de comunicare, pentru a evita deteriorarea permanentă a dezvoltării creierului lor, spun experții medicali din Franța, citați de The Guardian.
Televizorul, tabletele, computerele, platformele pentru jocuri video și smartphone-urile „au avut deja un impact puternic asupra unei tinere generații sacrificate pe altarul ignoranței”, se arată într-o scrisoare deschisă adresate guvernului din Hexagon de către societățile franceze de pediatrie, sănătate publică, oftalmologie, psihiatrie a copilului și adolescentului, sănătate și mediu.
Solicitând o regândire urgentă a politicilor publice pentru a proteja generațiile viitoare, semnatarii afirmă:
„Ecranele, sub orice formă, nu satisfac nevoile copiilor. Mai rău, acestea împiedică și alterează dezvoltarea creierului, o modificare durabilă a sănătății și capacităților lor intelectuale.”
Recomandările în vigoare în Franța în acest moment cer pentru copiii cu vârste de până la trei ani să nu fie expuși la ecrane. În cazul vârstelor între trei și șase ani, cerința este ca dispozitivele să fie accesibile doar „ocazional” și în prezența unui adult.
Petiționari sugerează ca interdicția accesului la dispozitivele cu ecran să se aplice acasă și în școli.
„Nici tehnologia ecranelor, nici conținutul acestora, inclusiv așa-numitul conținut 'educațional', nu sunt adaptate unui creier mic în curs de dezvoltare. Copiii nu sunt adulți în miniatură: nevoile lor sunt nevoi diferite”, avertizează ei.
Simptomele expunerii copiilor la ecrane: limbajul, atenția și memoria sunt afectate și se instalează agitația motorie
Semnatarii scrisorii către guvernul francez menționează că, zi de zi, profesioniștii din domeniul sănătății și educatorii din grădinițe „observă daunele cauzate de expunerea regulată la ecrane înainte de înscrierea copiilor la școala primară”.
Simptomele includ limbaj întârziat, deficit de atenție, probleme de memorie și agitație motorie.
Experții mai arată că expunerea regulată la ecrane - oricât de scurtă - a dus, de asemenea, la un efect negativ asupra dezvoltării sociale și emoționale a copiilor. Ei adaugă că problema afectează toate grupurile sociale, dar în special gospodăriile defavorizate, ducând la „inegalități sociale” mai mari.
Alternativele la dispozitive includ „cititul cu voce tare, jocurile de societate sau în aer liber, activitățile fizice, creative și artistice”.
„Nimănui nu i-ar trece prin minte să lase un copil sub șase ani să traverseze singur strada. De ce să-l expui, atunci, la un ecran, când acest lucru îi compromite sănătatea și viitorul intelectual?”, exemplifică specialiștii.
Anul trecut, un raport comandat de președintele Franței, Emmanuel Macron, a constatat că, la grupa de vârstă trei - șase ani, copiii francezi au petrecut în medie o oră și 47 de minute pe zi în fața unui ecran în intervalul 2014-2015.
De atunci, doar una dintre recomandările raportului - cea referitoare la expunerea copiilor sub trei ani la ecrane - a fost implementată.