China încearcă să-și accelereze din nou economia intrată în stagnare printr-o relaxare a accesului pe piață și creșteri ale ofertei în sectoare precum cultura, sportul și asistența medicală. Regimul de la Beijing vrea, astfel, să-și relanseze creșterea economică de odinioară. Măsurile, care includ și consolidarea sprijinului fiscal și a investițiilor, au fost publicate într-un set de 19 puncte emise în comun de ministerul comerțului chinez și de alte nouă departamente, marți.
Autoritățile s-au angajat să deschidă și mai mult industria culturală, promițând să canalizeze fondurile existente către „opere și producții creative de înaltă calitate” și să extindă programul de funcționare al muzeelor populare și al altor obiective „pitorești”.
De asemenea, au prezentat planuri de a introduce mai multe evenimente sportive internaționale și de a sprijini administrațiile locale în găzduirea de activități sportive de masă, precum și de a reduce birocrația și de a atrage mai multe investiții străine și private în domenii precum asistența medicală de nivel mediu și superior.
Pentru a crește cererea, măsurile au propus extinderea accesului fără vize pentru a atrage mai mulți vizitatori străini în China și explorarea ajustărilor programului de vacanță al școlilor pentru a permite mai mult timp pentru călătorii și alte activități.
Autoritățile au promis, de asemenea, că vor încuraja organizațiile financiare să acorde mai multe împrumuturi întreprinderilor din sector și să implementeze subvenții la dobânzi pentru creditele de consum în domenii cheie.
Luna trecută, China a anunțat subvenții la dobânzile pentru creditele personale de consum pentru a stimula cheltuielile familiilor.
Industria serviciilor a devenit un punct cheie de interes pentru oficiali, deoarece China ridică consumul intern ca o prioritate economică cheie pentru reechilibrarea economiei.
Însă încrederea consumatorilor a rămas slabă, afectată de o scădere prelungită a pieței imobiliare și de o piață a muncii dificilă.
Creșterea vânzărilor cu amănuntul a încetinit la 3,4% în august, iar efectele programului de trade-in al țării – care a fost un factor major al cheltuielilor în acest an – se consideră că au atins un vârf. „Stimulul acordat programelor de comercializare a bunurilor de folosință îndelungată se estompează, dar accentul pus pe sprijinirea consumului de servicii se intensifică”, au declarat analiștii de la HSBC într-o notă de cercetare publicată luni.
Creșterea ofertei de servicii a devenit o sarcină crucială pentru regimul de la Beijing, mai ales că creșterea producției de servicii a încetinit în august pentru a treia lună consecutiv, la 5,6%.
Provocarea a fost evidențiată de ministrul comerțului, Wang Wentao, care a declarat în iulie că, deși consumul de servicii creștea mai rapid decât cel de bunuri, expansiunea acestuia era limitată de lipsa ofertei de înaltă calitate.
În cadrul industriei, sectoare precum turismul și sportul au apărut ca surse de creștere.
Regimul chinez a anunțat, la începutul acestei luni, planuri de a construi un sector sportiv în valoare de 7 trilioane de yuani (980 de miliarde de dolari) până în 2030, pentru a stimula creșterea consumului. Creșterea vânzărilor cu amănuntul legate de sport și divertisment a crescut la 16,9% în august, față de 13,7% în luna precedentă.