O rochie purtată de purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, Karoline Leavitt, a stârnit un val de reacții pe rețelele sociale, în contextul tensiunilor comerciale dintre China și Statele Unite.
O fotografie în care Karoline Leavitt, în vârstă de 27 de ani, poartă o rochie roșie cu inserții negre din dantelă a atras atenția diplomatului chinez Zhang Zhishen. Acesta a publicat imaginea pe platforma „X” (fostul Twitter), însoțită de capturi de ecran de pe Weibo, unde mai mulți utilizatori susțin că dantela rochiei provine dintr-o fabrică din Mabu, China, în care ei ar lucra, scrie Women's Wear Daily.
Zhang, consulul general al Republicii Populare Chineze la Denpasar, Indonezia, a postat pe 14 aprilie următorul mesaj: „Acuzațiile la adresa Chinei sunt o afacere. Cumpărăturile din China sunt un stil de viață. Frumoasa dantelă de pe rochie a fost recunoscută de un angajat al unei companii chineze ca fiind produsul lor.”
Această declarație a generat un val de comentarii și reacții pe rețelele sociale, în timp ce războiul comercial dintre China și SUA continuă să escaladeze. Ca răspuns la decizia președintelui Donald Trump de a impune tarife vamale de 145% asupra produselor din China, autoritățile chineze au replicat săptămâna trecută prin majorarea propriilor tarife la importurile americane, până la un nivel de 125%.
Controversa legată de rochia purtată de Leavitt vine în contextul în care TikTok este plin de postări care arată cum multe case de modă de lux își produc gențile și alte articole scumpe în China. Unele videoclipuri prezintă imagini din interiorul fabricilor și localizează aceste unități de producție pe hartă, încurajând cumpărătorii să achiziționeze direct de la sursă.
De peste un deceniu, China este cel mai mare producător și exportator de îmbrăcăminte din lume. Potrivit datelor Statista, anul trecut în China existau 13.820 de întreprinderi din domeniul vestimentației și accesoriilor.
„După zile întregi în care TikTok-ul chinezesc a fost invadat de postări care susțin că moda de lux este de fapt produsă în China – povești exagerate, dar cu un sâmbure de adevăr –, nu e de mirare că o rochie roșie purtată de purtătoarea de cuvânt a Casei Albe devine subiect de propagandă. Cel mai bun răspuns al doamnei Leavitt ar putea fi să apară la următorul briefing cu ținuta pe dos, etichetele la vedere, dacă va reuși să găsească în garderoba ei o etichetă rară „Made in U.S.A.”, a scris Susan Scafidi, fondatoarea Institutului de Drept în Modă de la Facultatea de Drept a Universității Fordham.
„Nu sunt optimistă – nici în privința unei reduceri rapide a tarifelor, nici în privința sănătății financiare a companiilor americane de modă și a consumatorilor.”, a adăugat ea. Scafidi a speculat că tăierile de buget operate de Departamentul pentru Eficiența Guvernului „vor permite poate guvernului să plătească angajaților federali rămași suficient cât să își permită hainele, al căror preț nu poate decât să crească din cauza războiului comercial. Dar, pe termen scurt, nu sunt deloc optimistă.”
Minh-ha Pham, profesor de media digitală la Institutul Pratt, a declarat că incidentul cu Leavitt „evidențiază o lipsă majoră de înțelegere în administrația actuală în ceea ce privește economia globală și impunerea tarifelor, în special cele ridicate aplicate țărilor asiatice, în mod deosebit Chinei.”
Pham, a cărei cercetare se axează pe conexiunile dintre gen, rasă și muncă în capitalismul global și digital, a adăugat: „Suntem cu toții conectați – cu bune și cu rele – prin globalizare, iar timp de aproape un secol, legile și practicile comerciale americane au contribuit la transformarea Chinei în fabrica lumii. Nu ar trebui să ne surprindă că rochia lui Leavitt se spune că a fost făcută în China; cu siguranță, și telefonul ei, și multe alte lucruri pe care le deține și le folosește provin tot de acolo.”