Antena 3 CNN Externe Moscow Times: Gaura neagră din Sahalin. Cum a ajuns iubita ministrului de finanțe din Rusia să facă avere din bani publici

Moscow Times: Gaura neagră din Sahalin. Cum a ajuns iubita ministrului de finanțe din Rusia să facă avere din bani publici

Adrian Dumitru
11 minute de citit Publicat la 07:00 13 Sep 2025 Modificat la 10:04 13 Sep 2025
Olga Hromcenko
Olga Hromcenko ar fi beneficiara unui uriaș proiect de stat care nu s-a mai finalizat niciodată. Foto: Profimedia Images

Un uriaș proiect de construcție a unui „port strategic” de mare adâncime în insula Sahalin, din extremitatea estică a Rusiei, s-a transformat într-o gaură neagră de bani și într-un festival al corupției pentru Anton Siluanov, ministrul rus de finanțe și unul dintre acoliții de bază ai lui Putin, scrie The Moscow Times, vineri, după o amplă anchetă asupra acestui caz. Deși au fost alocați bani pentru acest proiect de către guvernul Rusiei și de către Gazprombank, afacerea continuă să treneze, iar rușii implicați în proiect nu au făcut decât să încaseze banii. Compania implicată în acest proiect și-a anunțat deja disponibilitatea de a construi un pod către Sahalin în valoare de peste un trilion de ruble.

Port în Golful Răbdării

Conform proiectului, portul Poronaiski din Golful Terpenia, la granița dintre districtele Poronaiski și Makarovski din Sahalin, ar trebui să unească terminalele de cărbune, petrol și gaze, precum și primul punct de control al frontierei din regiune. Concesiunea a fost semnată în martie 2021, dar lucrările de construcție la amplasament nu au început încă, iar oficialii au amânat deja datele de lansare planificate de mai multe ori.

„Împreună cu Gazprom, plănuim să creăm o fabrică de producție de combustibil. Este posibilă și producția petrochimică, iar în imediata vecinătate - capacități pentru producerea de îngrășăminte minerale și cu azot, produse de protecție a plantelor cu ciclu complet și proteine ​​furajere. Aceste producții vor fi conectate la un port de mare adâncime de pe coasta de est, cu terminale de petrol, cărbune, condensat de gaze și bunkeraj”, a declarat guvernatorul Sahalinului, Valeri Limarenko, în 2023.

Conform termenilor acordului de concesiune aprobat de guvern, investiția totală ar trebui să depășească 35,9 miliarde de ruble. O subvenție de capital de 3,96 miliarde de ruble a fost alocată din buget pentru dezvoltarea infrastructurii portuare. Concesionarul a împrumutat restul banilor pentru proiect de la Gazprombank. Suma sprijinului financiar din partea statului ar putea fi majorată la 17,4 miliarde de ruble, iar portul este așteptat să fie pus în funcțiune în a doua jumătate a anului 2027, la 6,5 ​​ani de la data concesiunii. 

În timpul unei convorbiri telefonice cu Vladimir Putin în aprilie anul trecut, guvernatorul Limarenko a promis că construcția portului va începe în 2024: „Datorită prelucrării hidrocarburilor, o nouă regiune industrială va fi formată în partea centrală a Sahalinului. Construcția unui port maritim sub concesiune federală este în curs de desfășurare acolo. Proiectul este aproape finalizat, documentele sunt revizuite, iar primele lucrări de construcție vor începe anul acesta”. În decembrie 2024, pe site-ul Rostransnadzor a apărut un mesaj care spunea că construcția portului ar trebui să înceapă în 2025. 

Totuși, în imaginile din satelit din iulie 2025, amplasamentul ales pentru port arată la fel ca acum patru ani.

Mai mult, în cazul unei întârzieri sau chiar al eșecului proiectului, nu sunt prevăzute penalități pentru concesionar, așa cum rezultă din textul concesiunii.

Documentul a fost în mod clar redactat în interesul concesionarului, potrivit fostului constructor militar Serghei Hrabrih, care a participat la acordurile de concesiune (a fost contractor militar pentru Ministerul Apărării în perioada 2015-2016, dar după cazul de fraudă a plecat în Franța, unde a primit azil politic și  a început să vorbească activ despre corupția din cadrul ministerului apărării rus).

„Acordul (privind concesiunea pentru portul Poronaisky) pare vizibil înclinat spre partea privată: un termen de 49 de ani nici măcar nu este optimism, ci aproape o eternitate. De obicei, astfel de concesiuni sunt încheiate pe 25-30 de ani. Pentru comparație, aeroportul din Perm este de 30 de ani, iar aici - o jumătate de secol. Cât despre amenzi și răspundere - în concesiunea de la Vladivostok, sancțiunile pentru încălcarea termenelor și a calității au fost clar specificate, iar aici formularea este ca și cum concesionarul ar fi un oaspete căruia nu ar trebui să i se amintească nimic. Se dovedește a fi o poveste destul de caldă și grasă pentru afaceri - și cât se poate de cumpătată pentru cei care trebuie să suporte riscurile.”

În ciuda întârzierilor în implementarea unui proiect important, antreprenorul-concesionar oficial OOO MGR a anunțat deja construcția unui pod care va conecta Sahalinul cu continentul. Guvernatorul Limarenko a vorbit despre necesitatea acestuia în cadrul aceleiași convorbiri cu Putin anul trecut, indicând un cost aproximativ de 300 de miliarde de ruble. Într-un interviu, directoarea și coproprietara MGR, Olga Puchkova, a declarat că este gata să realizeze visul guvernatorului de Sahalin cu banii Gazprombank, făcând aluzie la acordurile preliminare corespunzătoare. Cu toate acestea, costul preliminar al podului a crescut de patru ori și a ajuns la 1,2 trilioane de ruble.

Concesionari de serie

Compania concesionară „MGR” este deținută de OOO „Sinee More” (50% din acțiuni sunt deținute de Olga Alekseevna Pucikova) și AO „Vostok”. Unicul proprietar al acesteia din urmă este agentul imobiliar din Tver, Andrei Genadievici Klimov.

Femeia de afaceri Olga Pucikova și soțul ei, Serghei Pucikov, dețin Rusdor-Finance SRL, care construiește drumuri cu taxă în regiunea Moscovei din 2021, tot în cadrul unui acord de concesiune pentru împrumuturi de la Gazprombank. Pucikov este un finanțator cunoscut, a condus mari fonduri de pensii nestatale încă din anii 2000, iar în 2011 a fost implicat într-un scandal de mare amploare, când economiile pensionarilor au fost transferate către Norilsk Nickel NPF fără știrea lor. Nu a existat niciun dosar penal, Pucikov a demisionat, dar a continuat să lucreze cu fonduri de pensii, iar ulterior s-a trezit în afaceri cu concesiuni.

Până în 2022, cofondatoare a Rusdor-Finance a fost Olga Hromcenko, considerată o prietenă apropiată a ministrului de finanțe, Anton Siluanov. Versiunea despre relația strânsă dintre Hromcenko și Siluanov este confirmată de numeroase scurgeri de date personale disponibile pe internetul întunecat (darknet - n. red.) . Ea locuiește în complexul rezidențial premium „Barkli”, lângă Galeria Tretiakov. O fetiță de 5 ani, cu numele de familie Siluanova, este înregistrată la ea. Hromcenko, fiica ei și Siluanov au călătorit împreună în ultimii ani. Conform ultimei declarații de venit disponibile a oficialului pentru 2021, acesta nu are o soție oficială.

În 2021, coproprietara MGR - Vostok Klimova - a transferat 100 de milioane de ruble în contul personal al soției de drept a lui Siluanov, Hromcenko - în baza unui contract de împrumut fără dobândă, conform raportului de flux de numerar al companiei pentru 2021, care se află la dispoziția consiliului editorial. 

Ministerul Finanțelor este responsabil pentru partea financiară a tuturor acordurilor majore de concesiune, explică expertul anticorupție Ilia Șumanov: „Sumele și condițiile în care acestea sunt alocate sunt convenite de Ministerul Finanțelor. Mai mult, Ministerul Finanțelor este responsabil pentru monitorizarea cheltuirii banilor alocați.”

„Acesta este un conflict de interese evident. Siluanov, în calitate de ministru al finanțelor, ar fi putut influența procesul decizional privind încheierea acordului de concesiune. De exemplu, articolul 10 din Legea privind combaterea corupției nu limitează interesele personale la rudele funcționarilor. Un conflict de interese poate apărea din cauza faptului că decizia este luată în favoarea prietenilor, cunoștințelor și a celor cu care s-au dezvoltat relații strânse”, spune avocatul Kirill Gorlov de la Transparency International - Rusia.

În același timp, în 2021, Vostok a cumpărat două apartamente în complexul rezidențial Kutuzovski Life, aflat în construcție în cartierul Mozhaisk din regiunea Moscova, pentru aproape 50 de milioane de ruble. După achiziție, apartamentele au fost combinate într-unul singur cu o suprafață totală de 370 de metri pătrați - astăzi un astfel de apartament poate costa peste 200 de milioane de ruble. Conform unor extrase din Rosreestr, apartamentul aparține acum „Federației Ruse”. 

„Acest lucru poate însemna că proprietarul imobilului se află pe lista persoanelor protejate, de regulă, aceștia fiind funcționari publici federali și forțe de securitate. Dacă apartamentul ar fi departamental, atunci ar fi indicată administrarea proprietății departamentului, în acest caz, cel mai probabil, proprietarul este o persoană fizică. Mai mult, apartamentul este închiriat, dacă ar fi departamental, acest lucru ar fi imposibil”, consideră Șumanov.

Chiriașul apartamentului, conform informațiilor de la Rosreestr, este Vasili Salata, angajat al UFSB al Rusiei pentru regiunea Tver. Majoritatea utilizatorilor Getcontact au numărul de telefon al lui Salata înregistrat ca „Vasili FSB”. El locuiește în apartamentul de elită cu soția sa, Anna, și cei doi copii minori.

„Omul absolut al lui Miller”

Al doilea beneficiar al proiectului strategic de construcție, Andrei Klimov, om de afaceri din Tver care nu a lucrat în corporații mari, nu a fost remarcat în administrația publică și nu a lucrat anterior la proiecte de nivelul portului Poronaiski. Mai multe persoane au numărul său trecut în telefoane ca „Andrei Realtor”. În Tver, Klimov are o agenție imobiliară înregistrată sub numele de „Renaissance Center”, anterior fiind proprietarul a câteva zeci de companii de o zi, conform datelor din sistemul informațional SPARK. 

Timp de 20 de ani, Klimov a avut același partener în majoritatea companiilor sale, inclusiv în agenția imobiliară Renaissance Center - conaționalul Vladislav Gennadievici Șmelev. Ambii sunt înregistrați în Tver, dar au și mai multe entități juridice în Moscova, înregistrate la adresa unui apartament cu două camere din zona rezidențială Kapotnia, lângă Rafinăria de Petrol din Moscova. Acest apartament a apărut anterior în rapoartele poliției: în 2012, unul dintre proprietari a fost condamnat pentru organizarea unui trafic de droguri, iar al doilea - pentru consum de droguri și furtul unui radio auto, conform unor scurgeri de informații disponibile pe darknet.

Locuitorii din Tver, Klimov și Șmelev, și-au înregistrat apartamentul din Kapotnia în 2005. În 2008–2009, Elena Kuzneț (născută Sencenko) a înregistrat mașini Mazda și Mercedes la adresa acestui apartament. Ea este soția șefului departamentului juridic al Gazprom, Serghei Kuzneț: ambii sunt înregistrați și locuiesc la aceleași adrese împreună cu copiii lor cu același nume de familie, conform unor scurgeri de informații. Kuzneț (Sencenko), în vârstă de 47 de ani, s-a născut în regiunea Nijni Novgorod, iar în copilărie a locuit cu părinții ei în Tver, pe strada Gromova, în zona orașului pilot militar Migalovo. La două case distanță de ea, locuia și este încă înregistrată colega ei, Șmelev.

Kuzneț conduce departamentul juridic al Gazprom și este membru al consiliului de administrație al corporației din 2019. Printre managerii de top ai monopolului transportului de gaze, el este proprietarul celui de-al treilea cel mai mare pachet de acțiuni (530.000 de acțiuni în valoare de aproximativ 65 de milioane de ruble). 

Poziția lui Kuzneț implică apropiere și loialitate deplină față de directorul general al Gazprom, Alexei Miller, este sigur expertul în piața de petrol și gaze Mihail Krutihin: „El este omul absolut al lui Miller. Cunoaște toate schemele și, în majoritatea cazurilor, este autorul lor. O astfel de persoană nu poate demonstra nicio independență, absolut fiecare pas este coordonat cu cel mai înalt oficial al corporației.”

„Chiar și înainte de război, când Gazprom trecea prin vremuri bune, nicio tranzacție în valoare de peste 2 miliarde de ruble nu putea fi încheiată fără aprobarea personală a lui Miller. Mai mult, orice acorduri preliminare se puteau schimba cu ușurință în ultimul moment la un apel din partea lui Miller”, știe Krutihin.

„Este puțin probabil ca Kuzneț să poată să-i dea contractul omului său de unul singur; astfel de decizii sunt luate colectiv și în acord cu conducerea”, este de acord Șumanov.

Cu toate acestea, Kuzneț a câștigat faimă largă nu datorită realizărilor sale profesionale, ci datorită costumelor sale extravagante.

„Semne de spălare de bani”

În 2021, aproximativ 3 miliarde de ruble au fost primite în conturile beneficiarului final al construcției portului Vostok, Klimov, care deține jumătate din concesionarul MGR prin intermediul Sinyye More, iar aceeași sumă a fost cheltuită, conform raportului de flux de numerar al companiei, pus la dispoziția editorilor. În acel an, compania a deschis și închis 13 conturi, majoritatea fiind în 2-3 zile. Compania a transferat 96 de milioane de ruble între conturi de 43 de ori, iar după transfer, conturile au fost imediat închise.

„Toată această activitate prezintă în mod clar semne de acțiuni frauduloase. În primul rând, ar putea fi vorba de o imitație a activității anterioare primirii unor sume mari de bani. În al doilea rând, chiar faptul deschiderii și închiderii unui număr atât de mare de conturi în câteva zile ar fi trebuit să ridice semne de întrebare din partea băncii. În al treilea rând, este posibil ca fondurile să fi fost retrase și încasate prin unele conturi, dar pentru a afla acest lucru sunt necesare informații despre toate conturile și transferurile”, a declarat un fost angajat FTS care a studiat tranzacțiile la cererea redacției.

„Există semne de spălare de bani aici, și anume etapa de stratificare în terminologia GAFI (Grupul de Acțiune Financiară Internațională privind Spălarea Banilor). Cu alte cuvinte, spălătorii de bani încearcă să-și acopere urmele. Astfel de operațiuni sunt numite și «tranzit» - acestea sunt mișcări regulate de fonduri fără sens economic, care nu rămân în cont mult timp”, spune Gorlov, avocat la Transparency International - Rusia.

Corespondentul Moscow Times a reușit să-i contacteze telefonic pe Șmelev, Klimov și Hromcenko, dar aceștia au refuzat să comenteze pe această temă.

„Voi lăsa întrebarea dumneavoastră fără comentarii. Nu credeți că puneți prea multe întrebări? Aceasta este impresia pe care o am, așa că haideți să încheiem conversația noastră acum. Nu vă cunosc și nu voi împărtăși informații personale cu dumneavoastră”, a spus Klimov.

Hromcenko, care a primit 100 de milioane de ruble de la compania lui Klimov, a spus că nu cunoaște o astfel de persoană și a sugerat că corespondentul a confundat-o cu altcineva.

„Fată, nici măcar nu știu astfel de nume, poate că spui pe altcineva?”, a spus Hromcenko și, după ce a menționat compania Vostok, a închis.

Șmelev a închis imediat după ce a aflat că îl sunau jurnaliștii. 

Siluanov a primit întrebări de la The Moscow Times printr-un mesager, dar nu le-a răspuns. Moscow Times scrie și că nu a reușit să contacteze cuplul Kuzneț.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close