Antena 3 Externe Kremlinul a investit peste 11 milioane de euro pentru a-l face pe Igor Dodon noul președinte al Moldovei

Kremlinul a investit peste 11 milioane de euro pentru a-l face pe Igor Dodon noul președinte al Moldovei

de Alexandra Ionescu    |    24 Iun 2021   •   18:59
Kremlinul a investit peste 11 milioane de euro pentru a-l face pe Igor Dodon noul președinte al Moldovei
Sursa foto: Hepta

Federația Rusă ar fi investit în total 11,453 de milioane de euro pentru a-l face pe Igor Dodon noul președinte al Republicii Moldova în toamna anului 2020 și pentru a-și consolida influența în Europa Centrală.

Faptele privind finanțarea de către Kremlin a campaniei electorale a lui Igor Dodon în 2020 sunt publicate în celebra publicație germană Bild.

Potrivit ziarului, scenariul susținerii lui Dodon de către autoritățile ruse poate fi folosit în Germania la viitoarele alegeri din Bundestag.

Publicația a prezentat un document care estimează costul curatorilor Kremlinului pentru campania lui Igor Dodon, precum și mai multe proiecte dezvoltate de tehnologii politici ruși în favoarea lui Dodon.

Suma totală alocată de autoritățile ruse pentru campania lui Dodon se ridică la 11.453.074 euro

În special, 4 milioane de euro au fost destinate mituirii „candidaților prietenoși” care, după alegeri, trebuiau să urmeze politica Kremlinului în Moldova, 528 de mii de euro urmau să meargă către „proiecte media” de propagandă, 393 de mii de euro erau planificați pentru observatori străini, care trebuiau să confirme „corectitudinea alegerilor” din țară.

Jumătate de milion de euro au fost alocați pentru „procesarea rezultatelor de către Comisia Electorală”.

În iulie 2020, SIS a identificat numeroase „proiecte” pe care Kremlinul le începea sau intenționa să le implementeze pentru a influența alegătorii.

Planul era crearea unui personaj „pro-Moldova” și „pro-Sandu”

Un „anti-erou” care, cu „personalitatea sa scandaloasă anti-rusă”, ar fi mimat simpatia pentru tabara pro-europeană.

Personajul ar fi trebuit să fie un „extremist de dreapta” care „să critice extrem de mult toți candidații, cu excepția Maiei Sandu”, atât pe rețelele de socializare, cât și pe diferite canale TV.

Patru videoclipuri pe lună, în care se adresează socialiștilor și alegătorilor lor, urmau să fie produse pe parcursul a trei luni și distribuite pe Facebook.

Simpatizanții Kremlinului ar fi trebuit să fie descriși ca „bolnavi de coronavirus”, „negri” și „pitici”.

Scopul: crearea dezgustului pentru tabăra pro-europeană

Kremlinul a dorit să ofere 10.000 de euro pe lună pentru actori, echipe de camere și costuri de producție.

Actorul cu numele de cod „ADOLF” urma să primească 1.000 de euro pentru acest lucru.

Drept contrapondere, serviciile speciale rusești planificau „Proiectul Zanuda”.

„O persoană publică, proeuropeană, posibil, proprietarul unui club de noapte, urma să pună la îndoială în manieră moderată și politicoasă scopurile partidelor pro-europene, dezvăluind niște contradicții. 

„El urma să critice toți candidații, însă atenția sa urma să se concentreze pe Maia Sandu”, se menționează în analiză. 

Proiectul „Zoogazeta” trebuia să fie o revistă satirică săptămânală care urma să înfățișeze pe toți cei opt candidați la președinție ca animale, ridiculizând „calitățile negative ale unor candidați și transmițând calitățile pozitive ale altor candidați într-o manieră absurdă și ușor de înțeles”.

Chiar dacă serviciile moldovenești au reușit să oprească în timp util unele dintre operațiunile de influență din vara anului 2020, serviciile secrete europene avertizează BILD: „Ceea ce am experimentat în Moldova ar putea fi un plan pentru viitoarele alegeri federale din Germania”.

Kremlinul poate fi creativ atunci când vine vorba de sabotarea alegerilor democratice ”.

În replică, PSRM a emis un comunicat în care a calificat „drept calomnios” articolul publicației BLID

„Partidul Socialiștilor din Republica Moldova își exprimă indignarea în legătură cu invențiile calomnioase care se conțin într-un articol din publicația germană ”Bild”, fiind distribuite de un șir de surse mass-media care o susțin pe Maia Sanda și partidul PAS, aflat sub controlul acesteia.

Partidul Socialiștilor din Republica Moldova respinge categoric aceste acuzații și declară că finanțarea campaniei prezidențiale a lui Igor Dodon, precum și întreaga activitate a Partidului Socialiștilor, a fost și se desfășoară pe baze legale, în strictă conformitate cu legislația Republicii Moldova.

Partidul Socialiștilor și candidatul său, Igor Dodon, nu au primit niciun ban ajutor din exterior pentru desfășurarea campaniei electorale”, se menționează în nota PSRM.

”Partidul Socialiștilor din Republica Moldova va înainta în instanțe de judecată acțiuni împotriva ziarului german ”Bild” și împotriva tuturor mijloacelor de informare în masă din Moldova care au participat la difuzarea acestei calomnii flagrante”.

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal

×
Parteneri
x close