Antena 3 CNN Externe UE schimbă regulile pentru pasagerii companiilor aeriene: despăgubiri mai mici pentru întârzieri și anulări de zbor

UE schimbă regulile pentru pasagerii companiilor aeriene: despăgubiri mai mici pentru întârzieri și anulări de zbor

R.M.
1 minut de citit Publicat la 15:42 06 Iun 2025 Modificat la 15:43 06 Iun 2025
avion (2)
Statele membre ale UE au susținut că despăgubirile actuale sunt prea costisitoare pentru companiile aeriene / sursă foto: Getty Images

Uniunea Europeană (UE) a aprobat vineri, 6 iunie, o reformă majoră a regulilor care stabilesc drepturile pasagerilor companiilor aeriene. Noul regulament reduce valoarea despăgubirilor în caz de zboruri întârziate sau anulate, dar promite în schimb mai multă claritate și noi drepturi pentru călători, scrie Le Figaro.

Până acum, pasagerii puteau primi până la 600 de euro dacă zborul întârzia peste 3 ore. În noua variantă, pentru zboruri de până la 3.500 km, inclusiv toate cele din UE, despăgubirea maximă va fi de 300 de euro, dar numai dacă întârzierea depășește 4 ore.

Pentru zborurile mai lungi, pasagerii vor putea primi 500 de euro doar după o întârziere de cel puțin 6 ore.

Organizațiile de protecție a consumatorilor critică aceste schimbări. 

Potrivit Organizației Europeane a Consumatorilor (BEUC), majoritatea întârzierilor sunt între 2 și 4 ore, ceea ce înseamnă că cei mai mulți pasageri nu vor mai primi nimic.

Motivul pentru care s-au făcut aceste modificări

Statele membre ale UE au susținut că despăgubirile actuale sunt prea costisitoare pentru companiile aeriene. Comisia Europeană estimează că acestea plătesc anual peste 8 miliarde de euro sub formă de compensații.

Franța, de exemplu, a susținut reforma, spunând că e un pas important pentru îmbunătățirea serviciilor din transportul aerian, chiar dacă ar fi fost loc de mai bine.

Drepturi noi pentru pasageri

Ca să compenseze pentru reducerea compensațiilor, UE introduce peste 30 de noi drepturi pentru pasageri. Printre ele se numără:

  • formulare de reclamație precompletate;
  • termen de maximum 14 zile pentru plata compensației;
  • informații mai clare înainte de cumpărarea biletului;
  • asistență mai bună pentru persoanele cu dizabilități sau mobilitate redusă.

Pasagerii cărora li se anulează zborul ar urma să primească automat compensații, fără să mai depună cereri complicate.

„Trebuie să ne asigurăm că pasagerii își cunosc drepturile și că le pot folosi cu ușurință”, a spus ministrul francez al Transporturilor, Philippe Tabarot.

ONG-urile și platformele pentru drepturile pasagerilor critică dur noua lege

Chiar și cu noile drepturi promise pasagerilor, modificările sunt criticate intens. Asociațiile de consumatori vorbesc despre un pas înapoi.

Platforma Flightright, care ajută pasagerii să obțină despăgubiri, a reacționat imediat.

„Nu este o reformă, ci un demontaj țintit și masiv. Dacă această variantă intră în vigoare, până la 60% din cazurile care acum sunt eligibile pentru despăgubiri vor dispărea”, a declarat CEO-ul Jan-Frederik Arnold.

Compania ar putea pierde și bani, întrucât își ia de obicei un comision de 27%, plus TVA, din sumele recuperate pentru clienți.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close