Antena 3 CNN Life Știinţă S-a făcut primul pas spre imortalitate. Descoperirea care poate vindeca cea mai răspândită boală din lume

Sursa foto: Foto: sott.net
de M.Z.    |    24 Mai 2012   •   10:57

Oamenii de ştiinţă israelieni se pot lăuda cu o premieră mondială în domeniul medical. Savanţii au reuşit să transforme celule ale pielii, prelevate de la pacienţi cu insuficienţă cardiacă, în ţesuturi cardiace contractile sănătase, care ar putea fi folosite în viitor în tratamentul bolilor de inimă.

Va fi nevoie însă de mai multe experimente, care vor dura ani de zile, până când medicii vor putea să trateze cu celule ale pielii bolnavii de inimă, recunosc cercetătorii din oraşul israelian Haifa.

"Am demonstrat că este posibil să prelevezi celule epiteliale de la un pacient în vârstă, care suferea de o insuficienţă cardiacă cronică, şi să obţii în laborator celule cardiace contractile care sunt sănătoase şi tinere - echivalente cu stadiul în care se aflau celulele inimii pacientului atunci când tocmai s-a născut", a explicat Lior Gepstein, de la Technion-Israel Institute of Technology, coordonatorul studiului, informează Reuters.

Insuficienţa cardiacă este o boală cronică, apărută atunci când inima nu mai este capabilă să pompeze suficient sânge în corp. Graţie progreselor medicale înregistrate în ultimele decenii, tot mai mulţi bolnavi reuşesc să supravieţuiască acum infarctelor.

La un moment dat însă, pacienţii cu insuficienţă cardiacă severă trebuie să apeleze la diverse aparate şi dispozitive mecanice, aşteptând un transplant.

De mai mult de zece ani, cercetătorii studiază celulele suşă provenind din diverse surse, sperând să se folosească de abilitatea lor de a se transforma într-o varietate largă de alte tipuri de celule, cu scopul de a trata astfel o gamă largă de boli. Există două tipuri principale de celule suşă: celule suşă embrionare - extrase din embrioni - şi celule suşă pluripotente induse reprogramate, extrase iniţial din piele sau sânge.

Echipa coordonată de Lior Gepstein a prelevat celule de la doi bărbaţi bolnavi de insuficienţă cardiacă şi le-a transformat în laborator.

Celulele obţinute se puteau diferenţia şi deveneau celule miocardice la fel de eficiente ca cele obţinute din celule tinere şi sănătoase prelevate de la voluntari tineri. Apoi, ele au au evoluat în ţesut muscular cardiac, cultivat în laborator, alături de un ţesut cardiac prelevat anterior. După un interval de 48 de ore, cele două tipuri de ţesuturi funcţionau împreună.

În etapa finală a studiului, noul ţesut a fost transplantat în inimile unor şoareci sănătoşi, iar cercetătorii au constatat că noul ţesut a început în scurt timp să stabilească conexiuni cu celulele din ţesutul sănătos al gazdei.

Subiecte în articol: medicina Israel inima