Ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat miercuri, la Antena 3 CNN, că autostrăzile A7 și A8, chiar dacă nu vor mai fi incluse în PNRR, vor fi finanțate din alte surse: granturi (fonduri europene neranbursabile) și prin mecanismul SAFE (Security Action for Europe). De asemenea, ministrul a precizat că Guvernul este foarte aproape de finalizarea renegocierii PNRR.
Ministrul a vorbit la emisiunea În fața națiunii despre PNRR și ce modificări mai poate face România pentru a nu pierde bani europeni.
„Efortul mare de renegociere e ca să mutăm tot ce e de mutat, o reașezare completă, astfel încât toate proiectele care se pot implementa până în 2026 să fie puse pe componenta de grant, astfel încât să nu pierdem niciun euro. Mutăm, strângem din tot PNRR; proiectele mature care chiar au șanse. Cele cu risc mediu le păstrăm pe împrumuturi, iar cele cu risc ridicat afirmăm și noi și recunoaștem că acele proiecte trebuie date la o parte. Și pentru cele cu prioritate să găsim surse alternative”, a afirmat Pîslaru.
Întrebat care sunt proiectele care vor fi date la o parte, ministrul a răspuns: „Sunt două categorii: cele care nu se fac până în august 2026 și cele pentru care au fost probleme de achiziții publice”.
„Deja a fost o declarație pe care am făcut-o fără să nominalizez bine, care a născut un război mediatic. Da, este vorba despre anumite obiecte de infrastructură de tipul autostrăzi și auto, infrastructură feroviară, care până la urmă au probleme de achiziții publice și nu mai pot fi continuate. Nu mai poți să continui finanțarea lor din PNRR. Acele proiecte, evident, trebuie finanțate din alte surse de finanțare și, evident, ne uităm mai ales la coeziune în programul de transport. La asta se lucrează în acest moment”, a mai adăugat ministrul.
Dragoș Pîslaru a anunțat că Autostrada A7 nu va mai fi finanțată prin PNRR, ci va fi mutată pe granturi, adică tot cu fonduri nerambursabile.
„Vestea care este foarte bună și pe care m-aș bucura să o pot da este aceea că autostrada A7, cu segmentele pe care suntem cel mai avansat și care până la urmă este crucială pentru conectarea cu Moldova, am agreat să mutăm pe Grant cea mai mare parte a ei, pentru că știm că se pot face aceste loturi și știm că dacă mutăm pe Grant n-ar mai fi o problemă legată de spațiul fiscal, în sensul că am putea plăti facturile, fiind fondurile nerambursabile, evident, având un impact zero pe deficitul bugetar.
Din acest punct de vedere, ceea ce este de fapt și o știre foarte, foarte importantă pe care o putem da este că sunt două secțiuni prioritare pe A7: Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani, care în acest moment au nivelul de maturitate și garanțiile oferite de constructori că se pot finaliza până în august 2020. Practic cinci loturi din A7, de o valoare de peste două miliarde de euro 2,1 miliarde de euro, pare că reușim să le mutăm pe Grant. Așa că, da, finalizăm A7, ceea ce mi se pare un lucru foarte bun și vine cumva după valul de discuții de autostrăzi, ca un element reconfortant ca românii să știe că pe PNRR autostrada A7 se termină pentru că avem fondurile pe componenta de grant nerambursabil. Asta este ceva ce va fi foarte ușor de urmărit în materie de succes al PNRR-ului român”, a explicat ministrul.
Despre Autostrada A8, ministrul Investitițiilor a anunțat că nici aceasta nu va rămâne în PNRR, dar va fi trecută în noul program SAFE.
„Nu rămâne în PNRR și încercăm acum să găsim finanțare și pe programul de transport. Ce vă pot spune este că a depus un program ambițios legat de SAFE. Nu vă pot spune suma sau proiectele în sine, pentru că cred că le va anunța prim-ministrul odată ce are un pre-acord cu Comisia”, a adăugat Dragoș Pîslaru.