Antena 3 Timp liber Festivalul Enescu: Celebra operă "Orașul mort" de Erich Korngold are premiera românească în această seară

Festivalul Enescu: Celebra operă "Orașul mort" de Erich Korngold are premiera românească în această seară

de Gabriel Dano    |    10 Sep 2021   •   18:31
Festivalul Enescu: Celebra operă "Orașul mort" de Erich Korngold are premiera românească în această seară

Celebra operă "Orașul mort" de Erich Korngold are premiera românească în această seară, la Festivalul Enescu. Faimoșii soliști vocali Céline Scheen și Philippe Jaroussky, cântă la Ateneu, lucrări sacre.

Celebra operă „Orașul mort” ( Die tote Stadt) de Erich Wolfgang Korngold, compozitor austriac considerat un copil-minune, asemenea lui Mozart, este prezentată în această seară, pentru prima oară în România, pe scena Festivalul Enescu, în interpretarea Orchestrei Filarmonicii George Enescu, alături de Corul Filarmonicii George Enescu și sub bagheta dirijorului Frédéric Chaslin și  a dirijorului de cor Iosif Ion Prunner. Spectacolul va fi în format multimedia, cu participarea regizorilor Nona Ciobanu și Peter Kosir și va avea o distribuție internațională pentru rolurile de soliști.

Opera în 3 acte a fost compusă în anul 1919, pe un libret de Paul Schott, pseudonimul tatălui compozitorului, un eminent critic muzical, Julius Korngold, în colaborare cu compozitorul. Acțiunea este bazată pe nuvela scrisă de Georges Rodenbach, iar premiera a avut loc în anul 1920, pe vremea când compozitorul avea vârsta de 23 de ani. Korngold a excelat în compoziție de la o vârstă fragedă, fiind comparat adesea cu talentul copilului geniu Mozart.

„La vârsta de doar zece ani, Korngold, un senzațional copil-minune, a compus o cantată intitulată Der Tod (Moartea), care avea să constituie mai târziu introducerea la un set de miniaturi complexe pentru pian, bazate pe istoria lui Don Quijote de Cervantes, pe care le-a finalizat la vârsta de 11 ani. Proiectul operei Die tote Stadt a lui Korngold poate fi găsit în această lucrare foarte timpurie – fraze inițiale îndrăznețe, declamatorii, o utilizare liberă a armoniei dens cromatice și o predilecție pentru rezolvarea întârziată a disonanței, totul este deja acolo, în muzica băiatului de zece ani. Dragostea sa pentru suspensia între vocile interioare ale progresiilor de acorduri complexe și darul de a scrie melodii memorabile și neobișnuite sunt, de asemenea, prezente – un, dar care va face din Die tote Stadt una dintre cele mai fascinante lucrări ale timpului său”, scrie, într-un articol pentru www.festivalenescu.ro, muzicologul Brendan G Carroll, autor al biografiei definitive a lui Korngold.

Opera s-a bucurat de un real succes încă de la premiera sa în decembrie 1920. Die tote Stadt a fost una dintre cele mai interpretate lucrări ale anilor ’20, dar odată cu instalarea regimului nazist a fost interzisă, din cauza originilor evreiești ale compozitorului, odată cu întreaga sa creație. Lucrarea își regăsește succesul după 1975, fiind montată pe scene faimoase din întreaga lume.

„Orchestra este imensă: de trei ori fiecare instrument de suflat din lemn, patru corni, trei trompete, rar folosita trompetă bass, trei tromboni, tubă, timpani și alte cinci feluri de percuție (plus alte cinci pe scenă la sfârșitul actului întâi), două harpe, patru claviaturi – pian, celestă, orgă și, pentru a da o culoare specială și stranie fantomei soției moarte, Marie, un armoniu! În plus, există clopote de biserică, o mandolină, o mașină de vânt, o orchestră de scenă formată din două trompete și două clarinete mi bemol, un cor mare, un cor de copii, un cor de cameră de 16 voci și încă 8 soprane în afara scenei în timpul actului al doilea. (...) Rolurile principale sunt la fel de solicitante, iar pentru tenorul care cântă rolul lui Paul acest lucru este cu deosebire adevărat. Cu excepția scenei de deschidere și a unei scurte pauze în actul al doilea, el se află pe scenă pe tot parcursul operei, cu note înalte pe aproape fiecare pagină”, mai spune muzicologul Brendan G Carroll, în articolul său.

La Ateneul Român, la ora 16.30, ansamblul de muzică veche L’Arpeggiata va susține un program compus din lucrări sacre, arii ale unor oratorii celebre. Programul începe cu arii din oratorii compuse de Antonio Caldara, compozitor italian al perioadei baroce. Este completat de Aria lui Piacere, „Lascia la spina”, din oratoriul Il Trionfo del Tempo e del Disinganno de Handel. Acesta a fost primul oratoriu din creația lui Handel, scris în 1707, structurat în 2 părți, pe libretul Cardinalului Benedetto Pamphili. În încheiere vom audia Oratoriul Stabat Mater de Giovanni Battista Pergolesi. Ampla lucrare compusă în 1736 este structurată în 12 părți în tonalitatea fa minor și  avem descriere lui Jean Jaque Rousseau despre frumusețea primului duet  - ,,cel mai mișcător și desăvârșit duet’’. Soliștii vocali care vor urca pe scenă de sunt Céline Scheen și Philippe Jaroussky.

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal

×
Parteneri
x close