Antena 3 CNN Politică PNL cu doi Dani: Andronic şi Pavel, strategii electorali ai partidului la nivel naţional

PNL cu doi Dani: Andronic şi Pavel, strategii electorali ai partidului la nivel naţional

PNL cu doi Dani: Andronic şi Pavel, strategii electorali ai partidului la nivel naţional
07 Noi 2008   •   09:57
EXCLUSIV ANTENA3.RO. Liberalii par decişi să se scotocească adânc în buzunare pentru asigurarea unui cât mai bun scor electoral. Două firme de consultanţă, una condusă de Dan Andronic, cealaltă de analistul Dan Pavel au încheiat contracte la nivel central cu PNL pentru punerea în scenă a strategiei şi mesajelor electorale ce vor fi disipate la nivel naţional. În teritoriu acestea se bat cu alte firme de specialitate bucureştene dar şi locale pentru acapararea unei felii cât mai mari de clienţi liberali.
Conştienţi că nu se bucură de vizibilitate pe cât şi-ar dori mulţi dintre candidaţi au contractat serviciile unor specialişti în imagine încă de acum un an. Alţii au apelat la serviciile firmelor de profil pentru perfectarea întregii campanii, pornind de la strategia generală, tactica, calendarul de campanie, modul în care trebuie să se comporte şi să se îmbrace, până la orchestrarea apariţiilor şi mesajelor transmise în media, grafica, sloganul, scenariul clipurilor electorale, comandarea sondajelor de opinie şi analizarea lor. În bani aceste servicii se traduc în mii de euro pentru specialiştii care lucrează pe cont propriu şi zeci de mii de euro pentru companiile de comunicare şi consultanţă politică.
Andronic, în cărţile PNL
Firma lui Dan Andronic, Multimedia Political Communication, la care sunt asociaţi Tal Silberstein şi Arthur Finkelstein pare cea mai favorizată în această ecuaţie. El este cel despre care premierul Tăriceanu afirma la un moment dat că îi plăteşte serviciile de mentenanţă a propriei imagini cu 3,3 miliarde de lei vechi anual. Andronic şi-a făcut mâna în mai multe campanii cu rezultate mai mult sau mai puţin vizibile. Năstase a pierdut alegerile în cadrul unei campanii pusă la punct de Andronic. A schimbat apoi numele firmei sale în One Communication, după care, a semnat, în februarie 2006, un parteneriat cu firmele de PR şi lobby GCS Issue Management (Israel) şi RSLB Partners (SUA) şi au constituit o nouă entitate: First One Communication. În paralel, Andronic s-a asociat cu omul de afaceri Gigi Becali, acesta achiziţionând, în ianuarie 2007, GSS 2000, institut care a efectuat sondaje la comanda lui Dan Andronic.
Tăriceanu i-a angajat competenţele în materie în ultimii doi ani, testându-i abilităţile la alegerile locale cu rezultatele modeste cunoscute. În prezent Andronic şi firma sa au contract cu centrul pentru elaborarea şi aplicarea strategiei naţionale a partidului, dar se ocupă şi de campania unei serii de candidaţi liberali din teritoriu.
Concurenţa în partid
Principalul său contacandidat la portofelul liberal pare a fi analistul politic Dan Pavel şi firma sa de profil numită DDHM Strategic Consulting Group. El este asociat cu trei dintre foştii săi studenţi de la Facultatea de Ştiinţe Politice: Bogdan Dima, Cosmin Dima şi Iulia Huiu, consilier personal al premierului Tăriceanu şi fost candidat PNL la alegerile europarlamentare. Serviciile sale au fost deja folosite de către liberali. În timpul campaniei electorale pentru locale, liderii PNL au angajat firma lui Dan Pavel pentru servicii de consultanţă politică, fiind semnate contracte pentru campaniile din Timiş şi Bacău.
Potrivit unor surse liberale, Dan Pavel a reuşit să dubleze contractul la nivel central perfectat de Andronic, încheind un contract similar pentru campania la nivel naţional. Astfel liderii partidului au la îndemână două strategii cu abordări diferite pentru a trage propriile concluzii de urmat. Totodată, potrivit aceloraşi surse, omul lui Pavel, Iulia Huiu, poete fi văzută zilnic la sediul partidului, încropind mesajele şi sloganele zilnice de campanie. ?Da, colaborez acum cu PNL. Avem un contract central cu acest partid şi altele în teritoriu la nivel de colegii sau judeţe? a declarat Dan Pavel pentru Antena3.ro.
Conform surselor citate, Pavel mai câştigă bani de la PNL şi prin alte servicii de consultanţă care nu sunt legate strict de campania pentru parlamentare, ci de acţiunile politice ale partidului în sine. În trecut, una dintre cele mai importante analize elaborate de firma condusă de Dan Pavel a fost cea privind proiectul alianţei PNL-PSD prin care recomanda la acea vreme şefului PNL, Călin Popescu-Tăriceanu, neasocierea cu acest partid.
Pe piaţa consultanţei politice a mai apărut o firmă: Kensington Communications, la care partener este Răzvan Săndulescu, fost ziarist şi ex-consilier PNL. Este cel care i-a scris discursul de retragere din cursa prezidenţială a lui Theodor Stolojan. Compania pare a practica cele mai mici preţuri de pe piaţă: 5% din baremul permis de lege la capitolul cheltuieli de campanie, cam 2.500 de euro per candidat, în condiţiile în care portofoliul său actual de clienţi cu vise parlamentare ar fi de peste 30, angrenaţi în cursa electorală în zone politice diferite. Firma soţilor Săftoiu, Capital Promotion, cere dublu pentru a face din politicieni buni comunicatori. Cel puţin 10 candidaţi PD-L şi PNL şi-au încredinţat soarta acestei companii. Alţi liberali, precum Crin Antonescu, şi-au angajat serviciile unor companii mai puţin necunoscute. SimpleCommunication este o firmă de comunicare şi relaţii publice care se ocupă de calendarul şi traseul electoral al liderului deputaţilor PNL.
Profilul candidatului, mai important decât bugetul de campanie
De cât e nevoie pentru promovarea imaginii unui candidat liberal în cadrul unei campanii uninominale? ?De la zero la plus infinit? spune Andronic. ?Înainte, pe sistemul votului proproţional pe liste, eram o ţară pauşală în care un candidat se putea putea baza pe sondajele de opinie pentru a-şi face calculele. Acum fiecare e pe cont propriu. Candidatul trebuie să suporte cea mai mare parte a cheltuielilor de campanie şi să hotărască pe ce îi cheltuie. Candidatul uninominal depinde de infrastructură politică pe care o are în colegiu. Dacă partidul său are primari, preşedinţi de consiliu judeţean sau local cunoscuţi, filiale puternice poate să le folosească pentru campanie, mai ales că nu costă bani. Televiziunile şi presa naţională nu mai contează atât de mult în promovarea mesajului electoral. Nu mai aduc aceleaşi avantaje ca în trecut, media locală va conta mai mult? explică Andronic pentru Antena3.ro.
Dar nu numai bugetul de campanie contează în cursa electorală. Candidatul trebuie să fie un bun comunicator. ?Va mai conta personalitatea sa, proiectele cu care ve veni, felul în care le va comunica la nivel local? susţine Dan Pavel. La aceste condiţii se adaugă cele care ţin de profilul candidatului: activ, cu iniţiative cunoscute la nivel local, sau chiulangiu, or paraşutat de la centru pentru prima oară într-un colegiu uninominal atrage atenţia Dan Pavel. ?Aceştia din urmă sunt cei mai dezavantajaţi, contracandidaţii lor vor scoate în evidenţă aceste slăbiciuni? consideră Dan Pavel.
Candidaţii PNL trecuţi prin mai multe campanii electorale consideră însă că se vor descurca foarte bine şi fără noua tagma a consultanţilor politici. ?Sunt la a 12-a campanie. Am un staff făcut numai din liberali. Cu ei voi lucra în această campanie? precizează senatorul Puiu Haşotti pentru Antena3.ro, acesta candidând pentru un nou mandat în colegiul 1 al judeţului Constanţa.
La fel de sigur pe el se prezintă şi deputatul Horea Uioreanu, candidat de Cluj. ?Cred că voi cheltui cam în limitele plafonului prevăzut de lege, cam 1,75 miliarde de lei vechi. Cum donaţiile au fost puţine, voi scoate banii din propriul buzunar. Consider că am experienţă suficientă pentru a nu apela la astfel de firme? a declarat parlamentarul liberal pentru Antena3.ro.
Colegul său Emilian Frâncu crede însă că sumele cheltuite vor fi mai mari, în funcţie de specificul colegiului dar şi de fiecare candidat în parte. ?Între 1 şi 3 miliarde de lei. Numai pentru a pune un banner într-o localitate te costă deja 100 de milioane, comenzi de pixuri, şepci şi alte materiale 200 de milioane, plătirea staff-ului de campanie, combustibilul, draci laci, alte 200. De plătit la ziare, televiziuni, alţi bani. Minimum un miliard, deşi pot pune pariu că o să vedeţi că circa trei sferturi din candidaţi o să declare că vor avea oficial cheltuieli de doar 500 milioane? explică Frâncu pentru Antena3.ro.
Mai puţin cunoscut, suferind de notorietate pe lan local, vărul controversaţilor fraţi Micula a apelat la serviciile unei firme de publicitate. ? A fost mai ieftin. Au avut o putere de negociere mai mare în contractarea de materiale promoţionale şi de apariţii media. Cel mai scump şi mai greu de controlat e Bucureştiul. Un om care are notoritate şi e cunoscut are nevoie de acţiuni şi materiale electorale mai puţine pentru promovarea sa. Am cheltuit deja plafonul din lege pe materiale şi acţiunile electorale stabilite. Am păstrat însă o rezervă de 10-15 la sută pentru probleme neprevăzute? a spus Cătălin Micula pentru Antena3.ro, acesta candidând pentru un loc de deputat în colegiul 16 al Capitalei.
Marius Vulpe, Antena3.ro

×
Subiecte în articol: Dan Andronic PNL
Parteneri
Crimă șocantă într-un bloc din Sectorul 2 al Bucureştiului
x close