Care este cheia pentru oraşe mai curate: Aceste proiecte își propun să realoce spațiul stradal în favoarea transportului public

de A.M    |    18 Sep 2014   •   22:33
Care este cheia pentru oraşe mai curate: Aceste proiecte își propun să realoce spațiul stradal în favoarea transportului public
Implementarea unor sisteme de tranzit urban sustenabile și eficiente poate reprezenta un mod prin care se poate lupta împotriva schimbărilor climatice cu costuri scăzute, conform unui nou studiu, transmite AGERPRES.
Acest studiu ajunge la concluzia că emisiile de substanțe poluante ale transportului urban pot fi reduse cu mai mult de 50% până în 2050, rezultând și economii de peste 100 de mii de miliarde de dolari. Autorii acestui studiu susțin și că prin reducerea acestor emisii s-ar înregistra cu 1,4 milioane de morți premature mai puțin decât în prezent.

Aceste concluzii fac parte dintr-un studiu prezentat într-o întrunire din cadrul UN Habitat, de cercetători de la Universitatea California din Davis și de la Institutul pentru Transport și Politică de Dezvoltare (Institute for Transportation and Development Policy — ITDP).

Co-autorul acestui studiu, Michael Replogle, director administrativ al ITDP, a precizat că una dintre cele mai ieftine dar poate și cea mai trecută cu vederea soluție pentru reducerea emisiilor poluante din orașe este de a le facilita oamenilor accesul la opțiuni nepoluante de a ajunge din punctul A în punctul B.

"Transportul, în special în condițiile creșterii rapide a numărului de posesori de automobile, reprezintă sursa de CO2 cu cea mai rapidă creștere din lume. În contextul în care fiecare sector al economiei globale trebuie să devină mai verde, eliminarea blocajelor de trafic din marile orașe ale lumii oferă cele mai importante câștiguri cu cele mai mici costuri", explică el.

Acest raport oferă o viziune asupra unui viitor în care o mare parte din transportul în mediul urban se desfășoară prin intermediul mijloacelor publice nepoluante și prin mijloace nemotorizate, așa cum ar fi bicicleta sau mersul pe jos. Această viziune include și o scădere a ratei de extindere a infrastructurii rutiere urbane, a amenajărilor de noi de parcări și, în general, orice inițiativă care poate fi considerată că încurajează deținerea și folosirea unui automobil.

Raportul avertizează și că, fără o astfel de importantă schimbare de paradigmă în ceea ce privește politicile și investițiile, urbanizarea rapidă ar avea ca rezultat dublarea emisiilor de gaze cu efect de seră produse de transportul urban până în 2050, față de nivelurile din 2010.

"Blocajele de trafic pe care le observăm în prezent vor deveni mult mai mari și vom petrece în trafic un timp mult mai îndelungat decât în prezent", a declarat Michael Replogle, adăugând că aglomerarea suplimentară a traficului are și un efect negativ asupra economiei și afacerilor pentru că oamenii vor întârzia mai mult la serviciu și vor fi mai puțin productivi.

"Spre exemplu în orașele care au realocat spațiul stradal pentru a implementa sisteme moderne de tranzit rapid cu autobuzul, s-au obținut practic beneficii similare unui nou serviciu de metrou, la suprafață și pentru o fracțiune din costuri, pe lângă beneficiile aduse de extinderea zonelor pietonale și a pistelor de biciclete, schimbând modul în care oamenii se deplasează în mediul urban", a explicat el.

"Avem nevoie ca autoritățile să colaboreze cu băncile pentru dezvoltare și cu alte instituții pentru a da undă verde acelor proiecte care își propun să realoce spațiul stradal în favoarea transportului public, a bicicliștilor și a celor care merg pe jos. Spre deosebire de strategiile din domeniul energetic care necesită investiții în cele mai costisitoare noi tehnologii, în acest caz este vorba despre un simplu set de investiții într-un sistem de transport public mai performant și în creșterea siguranței pe străzi pentru cicliști și pietoni", a mai subliniat el.

Acest raport a fost prezentat cu o săptămână înainte de Summitul ONU cu privire la schimbările climatice, care va avea loc la New York.



x close