Antena 3 CNN Actualitate Educație Zece universităţi de top din România susţin noile legi ale Educaţiei: "Autonomie universitară reală. Finanțarea cercetării. Universitatea își definește misiunea"

Zece universităţi de top din România susţin noile legi ale Educaţiei: "Autonomie universitară reală. Finanțarea cercetării. Universitatea își definește misiunea"

Zece universităţi de top din România, cu peste 78.000 de studenţi, susţin noile legi ale Educaţiei propuse de ministrul Sorin Cîmpeanu.

Zece universităţi de top din România susţin noile legi ale Educaţiei: "Autonomie universitară reală. Finanțarea cercetării. Universitatea își definește misiunea"
Sursa foto: Facebook | Sorin Mihai Cimpeanu
de Georgiana Adam    |    02 Aug 2022   •   14:19

Cele zece universităţi sunt formate din Asociația Alianța Universitară G6-UMF, constituită din: Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davilla” din București, Universitatea de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” din Cluj Napoca, Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova, Universitatea de Medicină și Farmacie “Grigore T. Popa” din Iași, Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș și Universitatea de Medicină și Farmacie “Victor Babeș” din Timișoara, şi Consorțiul Universităților pentru Stiintele Vieții, constituit din: Universitatea de Ştiinţele Vieţii "Ion Ionescu de la Brad" din Iaşi, Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti, Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară a Banatului "Regele Mihai I al României" din Timişoara şi Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj-Napoca.

"Nu putem vorbi despre reforma învățământului superior fără o reformă a funcțiilor din acest domeniu. Astfel, potrivit noilor Legi ale Educației propuse de ministrul Sorin Cîmpeanu, mandatul de rector va fi de 5 ani, cu o limită de mandate asumată de fiecare universitate. Principiul autonomiei universitare manifestat în spiritul libertății academice trebuie să garanteze comunității universitare dreptul de a–și alege rectorul.

Nicio altă funcție de conducere aleasă din universități nu are o limită de mandate prevăzută în lege. Nici președintele senatului universitar, nici prorectorii, nici decani, nici prodecanii, nici directorii de department, nici membrii senatului universitar nu au un număr limitat de mandate. 

Tot în sistemul de educație, directorii de colegii și licee nu au și nu au avut vreodată o limită a numărului de mandate. Dimpotrivă, în general, cele mai performante licee și colegii au obținut performanță cu directori în funcție mai multe mandate. În afara sistemului de educație, nici primarii, nici președinții de consilii județene, nici parlamentarii nu au un număr limitat de mandate. Dreptul de a alege și de a fi ales șunt drepturi fundamentale, așa cum sunt consacrate în toate democrațiile consolidate. În spiritul libertății academice și cu asumarea răspunderii publice, fiecare universitate va avea posibilitatea să stabilească numărul de mandate pentru rectori, fără să mai existe o regulă arbitrară care să se aplice în întreg sistemul universitar.

De data aceasta, este nevoie de o încredere în maturitatea universităților românești, pentru a reda prestigiul pe care acestea îl merită. Noua lege prevede totodată și mai multe oportunități de avansare pentru tinere cadre universitare, prin eliminarea condiției general obligatorii de deținere a titlului de doctor pentru ocuparea funcției didactice de asistent universitar. 

Noua lege sprijină integrarea institutelor și a laboratoarelor de cercetare în universități. Astfel, de la bugetul de stat se vor aloca 500 milioane lei/an pentru cercetarea universitară. În proiect este prevăzut ca universitățile să rămână conectate la mediul educațional internațional și la ce se întâmplă pe plan intern. Acest lucru se întamplă pentru că se păstrează principiul autonomiei universitare, pentru a lăsa universităților libertatea de a asuma misiunea proprie, în funcție de capacitățile lor. Totodată, universitățile se pot constitui în consorții, pentru a-și pune în comun resursele didactice, de cercetare și administrative, în vederea garantării unui act de educație de o mai mare calitate.

Se are în vedere și o descentralizare, astfel încât noul proiect de lege prevede înființarea poziției de director de filială ca funcție de conducere în domeniul didactic. Totodată, ca mandat de încredere, proiectul de lege prevede pentru universități dreptul de a solicita un proces de evaluare instituțională simplificată pentru cele care au parcurs două cicluri de evaluare periodică care au atestat deja menținerea acreditării.

Proiectul Legii învățământului superior prevede multiple aspect care consolidează autonomia financiară, fără de care universitățile nu se pot dezvolta, nici pentru a răspunde nevoilor naționale, nici pentru a se afirma în plan internațional", este mesajul comun transmis de cele zece universităţi.

×
Subiecte în articol: legile educatiei Sorin Cîmpeanu
Parteneri
Urgie la Vâlcăneşti, în Prahova. Oamenii, blocaţi în case!
x close