Antena 3 prezintă raportul parlamentar care arată modul în care flota comercială a fost distrusă cu bună ştiinţă şi vă arată cele mai importante tunuri financiare. Cam toate asocierile companiei Petromin au fost păguboase şi s-au lăsat cu găuri financiare de proporţii. Până acum v-am prezentat o serie de afaceri care au sporit profiturile căpuşelor străine, iar lista continuă cu alte afaceri care au distrus, în final, cea mai mare companie de navigaţie din România.
Petromin a încheiat şi alte contracte dezastruoase cu partenerii greci. Unul din ei, Gourdomichalis Shipping, a preluat într-o companie mixtă, patru nave cu un tonaj, cumulat, de 180 de mii. Pentru fiecare navă, s-a creat câte o firmă subsidiară în Cipru, iar numele au fost schimbate, ca şi pavilionul arborat, în cel cipriot. Navele au fost livrate la începutul anului 1992, iar imediat cele patru nave au fost puse gaj pentru un credit de 12 milioane de dolari.
În total au fost cheltuite cu reparaţiile peste 17 milioane de dolari, însă Petromin nu a recunoscut decât vreo 14 milioane, restul fiind facturi umflate pentru reparaţiile efectuate în şantierele navale elene.
În iulie 1992 cele două părţi au mai semnat un contract pentru alte două nave, în aceleaşi condiţii, pentru navele Feteşti şi Voineasa, pentru asta creând o nouă companie, Gromar Chartering, iar navele au fost trecute sub pavilion maltez.
Cele două vase comerciale au fost vândute firmelor subsidiare din Cipru pe un dolar, iar apoi au fost gajate imediat la bănci pentru un credit de 5 milioane de dolari.
Contractul a fost considerat de parlamentarii din Comisia de Anchetă ca fiind unul dezavantajos pentru Petromin, pentru că a înstrăinat, în condiţii dubioase, o parte din patrimoniul de stat. Ca şi contractul încheiat în martie 1992 cu Bluye Navigation din Liberia, pentru închirierea navei Oltenia, de 150.000 de tone. Vasul a fost trecut sub pavilon străin şi înregistrat în Bahamas, sub numele de Bluyed Lady. Partenerul străin a luat un credit de 8 milioane de dolari, garantat de firma românească cu patrimoniul său.
Numai că banii pentru reparaţii nu s-au plătit, nava a fost arestată, iar compania liberiană a cerut la Curtea de Arbitraj din Londra o sumă colosală: 34 de milioane de dolari drept despăgubiri.
Parlamentarii din Comisia de Anchetă au sesizat că în toate aceste contracte, Petromin a participat cu navele şi a supraevaluat garanţiile pentru creditele luate de partenerii străini.
Citeşte şi:
Zeci de MILIOANE de dolari nu pot fi justificaţi în Dosarul Flota. Traian Băsescu, păpuşarul care a făcut jocurile din umbră