Antena 3 CNN Actualitate Inedit Planetele unde plouă cu pietre preţioase. Astronomii au descoperit un element chimic neobișnuit

Cercetătorii spaţiali au descoperit un element chimic neobișnuit în partea superioară a atmosferelor ce aparțin celor două planete fierbinți unde plouă cu pietre prețioase şi fier lichid.

Sursa foto: CNN
de Ioana Mircea    |    14 Oct 2022   •   09:40

Astronomii au folosit Telescopul Foarte Mare al Observatorului European Austral pentru a detecta un element chimic neobişnuit pe două planete aflate în constelaţia Peşti.

Aceştia au detectat bariul la altitudini foarte mari în atmosfera fiecărei exoplanete. Bariul este cel mai greu element descoperit vreodată în atmosfera unei planete din afara Sistemului Solar. Planete extrasolare sunt giganți de gaz ultrafierbinți numiți WASP-76b și WASP-121b.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

"Partea confuză și neașteptată este: de ce există un element atât de greu în straturile superioare ale atmosferei acestor planete?”, a declarat șeful echipei de cercetare Tomas Azevedo Silva, doctorand la Universitatea din Porto și Institutul de Astrofizică și Științe Spațiale din Portugalia.

„A fost o descoperire oarecum accidentală. Nu ne așteptam și nu căutam bariu în mod special și a trebuit să verificăm dacă acesta provine cu adevărat de pe planetă pentru că nu a mai fost văzut niciodată pe vreo exoplanetă”, a povestit Silva.

Ambele planete extrasolare au dimensiuni similare cu planeta Jupiter, cea mai mare planetă din Sistemul Solar, dar au temperaturi incredibil de ridicate la suprafață, cu mult peste 1.000 de grade Celsius.

Temperaturile extrem de mari de pe WASP-76b și WASP-121b provin de la faptul că fiecare planetă se află în apropierea stelei gazdă, având o orbită de doar una sau două zile pământene.

Descoperirea bariului în atmosfera ambelor exoplanete sugerează că giganții de gaz superfierbinți au caracteristici și mai neobișnuite decât se bănuiește. Pe Pământ, bariul apare pe cerul nopții ca o culoare verde în urma exploziei artificiilor.

Oamenii de știină nu sunt deocamdată siguri ce proces natural face ca elementul greu să apară în înaltul atmosferei acestor giganți gazoși, potrivit CNN.

Subiecte în articol: planete pietre pretioase