Antena 3 CNN Externe Armata canadiană a supus populația în timpul pandemiei la tehnici de propagandă create pentru războiul din Afganistan

Armata canadiană a supus populația în timpul pandemiei la tehnici de propagandă create pentru războiul din Afganistan

Un plan conceput de Comandamentul Operațiunilor Comune (CJOC) al armatei canadiene a fost aplicat pentru a determina populația să se conformeze deciziilor guvernamentale referitoare la pandemia de COVID.

de Redacția Antena 3 CNN    |   

Un material publicat recent în presa canadiană arată că guvernul federal de la Ottawa nu a cerut realizarea așa-numitei  campanii a operațiunilor de informații și nu a autorizat această inițiativă.

Comandamentul militar, condus la momentul respectiv de general-locotenentul Mike Rouleau, a considerat că nu are nevoie de o astfel de autorizare.

Prin urmare, liderii militari au dezvoltat și pus în aplicare planul în luna aprilie, anul trecut, arată un raport investigativ realizat de generalul-maior(r) Daniel Gosselin.

O copie a raportului, precum și alte documente asociate, au fost obținute de jurnaliști în baza Legii accesului la informații.

Campania a încurajat manipularea și exploatarea informațiilor. Planul CJOC s-a bazat pe tehnici de propagandă similare celor utilizate în timpul războiului din Afganistan, arată publicația Ottawa Citizen.

O campanie militară de propagandă pentru a combate nesupunerea civică în pandemie

CJOC susține că schema operațională a fost necesară pentru a contracara nesupunerea civică în timpul pandemiei și pentru a susține mesajele guvernamentale despre pandemie.

O inițiativă separată, fără legătură cu planul CJOC, dar supervizată de ofițeri de informații ai armatei canadiene, a colectat informații din conturile publice de pe rețelele sociale, în Ontario.

De asemenea, au fost strânse date în legătură cu adunările Black Lives Matter (BLM) și cu liderii acestei mișcări.

Ofițeri militari superiori canadieni au susținut că informațiile erau necesare pentru a asigura succesul Operațiunii Laser.

Aceasta a fost concepută de armata canadiană pentru a ajuta centrele de îngrijire cu rezidență pe termen lung afectate de COVID și pentru a facilita distribuția vaccinurilor în unele comunități nordice.

Planul de propagandă, susținut la mai multe nivele militare de comandă

Șeful Statului Major al Apărării canadiene, generalul Jon Vance, a pus capăt inițiativei CJOC după ce mai mulți consilieri ai săi au pus la îndoială legalitatea și etica din spatele planului de propagandă.

Generalul Vance i-a cerut apoi lui Daniel Gosselin să investigheze cum a putut să dezvolte și să lanseze CJOC operațiunea propagandistică fără aprobare.

Investigația derulată de Gosselin a arătat că planul nu a fost doar ideea unor entuziaști, specialiști militari în propagandă, și că sprijinul pentru o astfel de operațiune a venit dintr-o mentalitate impregnată la multe niveluri în cadrul CJOC.

Comandanții militari au văzut pandemia ca pe o ocazie unică de a testa astfel de tehnici pe civili canadieni.

Viziunea prezentată de amiralul în retragere Brian Santarpia, șeful de atunci al CJOC, a rezumat atitudinea Comandamentului, se precizează în raportul lui Gosselin.

Planul de propagandă, anulat după o lună de șeful Statului Major al armatei canadiene

"Este, într-adevăr, o oportunitate de învățare pentru noi toți și o șansă de a începe să introducem operațiuni de informații în rutina noastră", a spus amiralul, conform documentului citat.

Din perspectiva comandanților, răspunsul militar la pandemie a fost "o ocazie de a monitoriza și culege informații publice pentru a îmbunătăți conștientizarea în vederea îmbunătățirii procesului de luare a deciziilor".

Directiva CJOC pentru planul de propagandă a fost dată în 8 aprilie 2020 și anulată pe 2 mai, în urma ordinului generalului Vance.

În prezent, există o dezbatere la nivelul responsabililor militari canadieni, referitoare la utilizarea tehnicilor operațiunilor informative.

Unii dintre ofițerii specializați în relații publice, spionaj și strategie doresc să extindă domeniul de utilizare al acestor metode în Canada, pentru a le permite să controleze și să manipuleze mai bine informațiile guvernamentale pe care le primește populația.

Propaganda armată în Canada. Când militarii strigă "Lupii!"

Alți ofițeri sunt îngrijorați că astfel de operațiuni pot genera abuzuri, inclusiv prin situații în care membrii armatei induc intenționat în eroare populația sau iau măsuri care vizează opoziția sau criticii politicilor guvernamentale sau militare.

Instruirea și operațiunile de propagandă militară în Canada, în decursul anului trecut, s-au dovedit controversate.

Armata a început o anchetă după un incident din septembrie 2020, în care personalul angrenat în operațiuni de informații a falsificat o scrisoare a autorităților din Nova Scotia.

Documentul avertiza în legătură cu prezența lupilor într-o anumită zonă a provinciei canadiene.

Scrisoarea a fost distribuită din neatenție rezidenților care, panicați, i-au apelat pe oficialii guvernamentali ce nu erau la curent cu faptul că falsul fusese conceput de armată.

Presa canadiană mai arată că armata acestei țări a cheltuit peste un milion de dolari pentru a-i instrui pe ofițeri în tehnici de modificare comportamentală similare celor utilizate de firma mamă a Cambridge Analytica, o companie implicată în scandalul colectării datelor despre alegători și fructificării lor în favoarea campaniei electorale a lui Donald Trump, în 2016.

Foto: Șeful Statului Major al Apărării canadiene, Jonathan Vance (stânga), cel care a oprit programul CJOC, și premierul canadian Justin Trudeau (dreapta) într-o ședință a Senatului de la Ottawa, în septembrie 2020

Subiecte în articol: Canada propaganda Afganistan pandemie
TOP articole pe Antena 3 CNN:
Parteneri
Cele mai noi știri pe ANTENA 3 CNN
» Vezi toate știrile
Klaus Iohannis iese la pensie. Postul său de profesor va fi scos la concurs