„Un veac de singurătate”, „Rătăcirile fetei nesăbuite” și „Casa Spiritelor” sunt romane semnate de scriitori latino-americani, care au cunoscut succesul în anii '60-'70, iar acum au primit o a doua viață sub forma unor adaptări pentru platformele de streaming. Romanele semnate de autori emblematici precum Gabriel Garcia Marquez, Mario Vargas Llosa sau Isabel Allende au fost adaptate sub formă de seriale, care vor debuta sau au debutat deja pe platforme precum Netflix, Prime video și Vix, relatează AFP, preluat de Agerpres.
„Ține puțin de hazard faptul că aceste adaptări coincid în timp, la doar câteva luni distanță între ele'”, a precizat pentru AFP Francisco Ramos, vicepreședinte de conținuturi pentru America Latină în cadrul Netflix.
Din punctul de vedere al producătorului mexican, cel care a dat undă verde acestor producții, elementul lor comun nu e faptul că au fost publicate în timpul „boom-ului” latino-american din anii '60-'70, ci faptul că „sunt povești foarte frumoase”, care „istorisesc lucruri foarte interesante despre cultura acestor țări”.
Povești care traversează granițe
Piața este în plin avânt. Potrivit unui raport din 2024 al agenției specializate Digital TV Research, numărul de abonați la serviciile de streaming în America Latină ar urma să crească cu 50% până în 2029, când va ajunge la 165 de milioane de gospodării.
Această cerere determină platformele să caute în permanență titluri noi și „să aibă constant premiere”, explică Leonardo Murolo, profesor de comunicare la Universitatea din Quilmes, specializat în streaming și storytelling.
Opere precum „Un veac de singurătate” sau „Pedro Paramo” conțin „mărci de 'columbianitate' sau de 'mexicanitate' (...) care generează identificare și care atrag prin acest mecanism”, a spus Leonardo Murolo.
Pentru a face însă audiență, aceste adaptări nu trebuie să se adreseze doar unui public local „curios să vadă cum poveștile pe care le cunoaște foarte bine” sunt adaptate pentru ecran, se mai spune în comunicat. Trebuie să aibă potențialul de a traversa granițe.
Spre exemplu, primul sezon din „Un veac de singurătate”, adaptare după opera columbianului Garcia Marquez, a prins foarte bine în Columbia la premiera sa, pe 11 decembrie, dar de asemenea, potrivit Netflix, se clasează în Topul 3 mondial al serialelor non-anglofone.
Fără a o uita nici pe cea mai renumită fetiță argentiniană, simpatica și îndrăzneața Mafalda, eroina benzilor desenate omonime, care tocmai a împlinit „60 de ani” (a fost creată în 1964) și care va fi adaptată într-un serial de animație realizat de regizorul Juan Jose Campanella, cineast argentinian răsplătit cu Oscar în 2009 grație peliculei „El secreto de sus ojos”.
„Mafalda”, la rândul ei, are acest potențial „prin itinerariul său internațional”, spune Francisco Ramos, combinând deopotrivă „cultura populară, divertismentul și o poziție politică”.
Investiții fără precedent
Același lucru e valabil și în cazul serialului care urmează să aibă premiera în aprilie pe Netflix, „The Eternaut”, adaptarea unui BD-cult de science-fiction de la finele anilor 1950, care spune povestea unei invazii extraterestre - sub forma unei ninsori mortale -, ce distruge aproape toate viețuitoarele de pe Terra și a unei mișcări de rezistență organizate în jurul câtorva supraviețuitori din Buenos Aires. Adaptarea îl are în distribuție pe cel mai renumit actor argentinian, Ricardo Darin.
Din motive ce țin de buget, „ar fi fost foarte dificil acum 20 sau chiar 15 ani realizarea unor producții de o asemenea anvergură, așa cum facem noi, noi sau alții”, a subliniat Francisco Ramos.
Astfel, reconstrucția, în apropiere de Ibagué, în Columbia, a patru versiuni în mărime naturală care reflectă epocile Macondo, orașul imaginat de Gabriel Garcia Marquez, confirmă „puternica dezvoltare” a industriei audiovizuale din ultimii ani.
Netflix a anunțat săptămâna trecută o investiție de un miliard de dolari pe parcursul următorilor patru ani pentru a produce seriale TV și filme în Mexic.