Mobilitatea inteligentă în oraș nu înseamnă doar semafoare care se schimbă automat și orașe care învață, de fapt, ritmul oamenilor. În spatele multor sisteme de trafic sincroniza, semnalizări adaptive și platforme de management al transportului urban din România se află Swarco Trafic, companie care de cinci decenii integrează soluții de sistem de trafic inteligent (ITS), transformând infrastructura în rețele conectate și eficiente. Bogdan Valentin Zărnescu, director Dezvoltare Afaceri la Swarco Traffic România, a oferit un interviu despre pentru Antena 3 CNN despre culisele sistemelor ITS şi dacă poate fi redus riscul de producere a accidentelor rutiere. Iar Laura Coconea, şefa diviziei de Inovație și Tehnologie ITS la Swarco Group, a declarat pentru Antena 3 CNN că mobilitatea urbană se confruntă cu provocări tot mai mari, într-o epocă a schimbărilor rapide.
Siguranța rutieră, elementul principal pe care lucrează Swarco Group
Aflată la Salonul Auto Bucureşti, Laura Coconea, şefa diviziei de Inovație și Tehnologie ITS la Swarco Group a vorbit într-un interviu oferit pentru Antena 3 CNN despre cum evoluează modul în care ne deplasăm, aducând atât riscuri, cât și oportunități.
Întrebată despre previziunile din domeniul transportului, Laura Coconea a răspuns: "Pentru noi, ca și Swarco , a călători din punctul A, punctul B este mai mult decât doar o simplă călătorie. Este o experiență și noi suntem acel actor invizibil, dacă vreți, din spatele călătoriei, care se asigură că aceasta este sigură. În primul rând, chiar dacă vorbim despre prezent sau despre viitor, este lucrul cel mai important, deci, sigură, convenabilă, eficientă și, de ce nu, și o experiență prietenoasă față de mediu".
În prezentările de la SAB s-a menţionat cât este de importantă este această comunicare între vehicul și sistemele de dirijare sau de management al traficului. E un lucru care se întâmplă deja tot mai frecvent, pentru că, e adevărat, și producătorii auto, mai nou, încorporează astfel de sisteme de comunicație în autoturismele lor, dar, mai ales, cred că este util pentru cele care au utilitate publică transport în comun, serviciile de urgență, acolo unde unda verde pe care trebuie să o obțină e cumva esențială, bineînțeles.
"Pot să vă spun că noi lucrăm pe tema asta deja de 20 de ani, în tot felul de proiecte la nivel internațional, în Europa, dar și în alte părți ale lumii. Şi există tot felul de aplicații pentru eficiență.
De exemplu, cum spuneați dumneavoastră mai devreme, când vorbim despre prioritizarea transportului în comun, în momentul în care vehiculul se apropie de semafor și cere prioritate, iar aceasta merge și înspre siguranță – dacă vorbim, bineînțeles, despre o ambulanță care cere prioritate, dar sunt și aplicații care vizează direct siguranța pietonilor. De exemplu, dacă am un sistem de camere de luat vederi care lucrează cu inteligența artificială, pot informa vehiculele în timp real; de exemplu, dacă de după colț vine o bicicletă", a mai explicat şefa diviziei de Inovație și Tehnologie ITS la Swarco Group pentru Antena 3 CNN.
Ulterior, în cadrul interviului, Laura Coconea a mai făcut următoarele precizări: "Iar acesta este un exemplu de aplicație care va deveni realitate și devine realitate deja în anumite proiecte de cercetare, în anumite proiecte pilot. Exact prin această comunicare directă între vehicul și infrastructură, care este într-adevăr un pas înainte, e într-adevăr extrem de utilă".
Sună puțin science fiction încă, dar din câte știm, în România există orașe care au implementat deja o parte din aceste sisteme. Swarco Group lucrează cu mai multe municipalități, iar unele dintre ele au fost prezente la SAB, la Smart Urban Mobility. Ce foarte important este că aceste sisteme integrate permit flexibilizarea fluxurilor de mașini, deci, numai doar intervale orare în care poți să programezi, să zicem, semafoarele în mod diferit și ai în funcție de gradul de aglomerare al unei artere.
"Vizavi de aglomerarea mai redusă, poate de pe cea pe care intersectează, vedeți în întâlnirea de acum două zile, am început să vorbim despre despre primele elemente de gestiune integrată a traficului și exact asta spuneam: că putem a avea o avea o gestiune de tip adaptativ la nivel de singură intersecție, unde eu să țin cont de toți actorii din intersecție: pietoni, cicliști, autobuze, ambulanțe și vehicule.
Și ceea ce sistemul realizează este această situație de echilibru în care, da, dau prioritate numitor actori, dar mă asigur că traficul nu se blochează. Mergând mai departe, sistemele acestea pot funcționa și la nivel de coridor, de patru-cinci intersecții sau la nivel de rețea în momentul în care folosesc, cum ziceați mai devreme, artere care sunt mai puține aglomerate și așa mai departe. Și da, într-adevăr, aceste sisteme sunt deja operative, aș putea spune și în România și în alte oraşe din Europa", a mai precizat şefa diviziei de Inovație și Tehnologie ITS la Swarco Group.
Sistem care măsoară gradul de poluare din intersecțiile din oraşe
În cadrul evenimentului "Smart Urban Mobility" de la SAB a fost prezentat un sistem care măsoară inclusiv gradul de poluare din intersecții. El este integrat în semafoarele cu care ai gestionat traficul din acele intersecții. Și asta poate să dea la rândul ei un tip de informație în legătură cu felul în care ar putea fi condus mai bine fluxul de mașini, astfel încât prin staționare mai redusă. ele să polueze mai puțin.
"Da, acesta este un anumit fel de aplicație. (...), în sensul în care sistemul va da fiecărui vehicul individual viteza de folosit pentru a trece semaforul pe verde. Deci a evita, de exemplu... de a merge prea repede sau prea încet și a te opri la semafor. Dar, în general, pot să spun că a sustenabilitate este un subiect foarte drag și asta merge de la aplicații până la modul în care ne mișcăm, trăim, dar și până la modul în care producem produsele noastre și așa mai departe. De exemplu și faptul că anumite sisteme consumă foarte puțină energie.
De exemplu, într-un semafor de-al nostru, într-o lumină se află un LED. Deci, vă dați seama ce impact asupra mediului? Impact redus asupra mediului avem. Și cum spuneați, sunt tot felul de de aplicații. De exemplu, tot prin in această comunicare între infrastructură și vehicul, noi putem comunica vehiculelor, de exemplu, să activeze modul electric dacă nivelul de poluare este prea înalt. Am avut instalații-pilot în Europa cu acest tip de aplicație", a mai explicat Laura Coconea pentru Antena 3 CNN la Salonul Auto Bucureşti.
Swarco produce marcaje rutieră de înaltă performanță: vizibilitatea pe timp de noapte sau pe vreme extreme
O preocupare majoră este siguranța rutieră, care nu ține doar de gestionarea traficului, ci și de vizibilitatea pe timp de noapte sau în condiții meteo dificile. Se acordă o atenție specială semnalizării – de la marcajele rutiere până la panourile luminoase de informare pentru șoferi.
"Într-adevăr, are două două suflete, dacă vreți: unul foarte concret legat de marcaje și unul foarte tehnologic, cu turistic, legat de ceea ce numim «ITS» (n.r.: Intelligent Transportation Systems – sistem de trafic inteligent) Transportation Systems. Cum ați putut vedea și în demonstrația VR, noi producem marcaje rutieră de înaltă performanță, care da, astăz,i ajută conducătorul uman să vadă mult mai bine ceea ce este în fața lui.
Dar ajută și acele vehicule care merg spre vehiculul autonom, care au sisteme ADAS să poată recunoaște în mod cât mai precis carosabilul. Chiar spunea cineva că un marcaj bine făcut, de fap,t este șina vehiculului autonom de mâine. Și cum spuneați și dumneavoastră, am mai văzut în acel mediu VR alte elemente.
De exemplu, aceste panouri cu mesaje variabile. Ele, de fapt, sunt pline de viață, în sensul că prin elementele optice pe care le adăugăm ne asigurăm ca mesajul să fie văzut de la distanța optimă. În momentul în care te apropii prea mult de de acest panou, nu mai trebuie să fii distras de la drum, deci, nu mai vedea, nu te mai deranjează mesajul de pe panou și așa mai departe. Deci, într-adevăr, siguranța rutieră, cum spuneam la început, este elementul principal pe care lucrăm și într-un fel cuvântul cheie adaptabilitate. Asta reiese și din ce spuneați mai devreme", a mai spus Laura Coconea.
Întrebată cum a ajuns o româncă să fie şefa diviziei de Inovație și Tehnologie ITS la Swarco, unul dintre cele mai mari grupuri globale din acest domeniu al sistemelor integrate de trafic, Laura Coconea a spus: "Nu este cu pile, nu este cu pile. Vă mulțumesc mult, foarte emoționantă întrebarea, da. Într-adevăr, eu vin de la Brașov, unde am terminat Facultatea de Matematică și Informatică, apoi, am continuat și în străinătate. Am un doctorat la Politehnică din Torino în Inginerie Electronică și Telecomunicații, exact pe această temă, de conexiune între verica și infrastructură.
A fost un drum lung, greu și foarte frumos, dar asta spune ceva și despre mediul în care lucrez, și despre compania în care lucrez este un mediu unde se merge înainte pe merit, pe muncă, pe idei bune și așa mai departe. (...). Noi investim mult în educație și ne dorim să se înțeleagă potențialul acestor sisteme și da, să ne folosim cât mai mult de ele".
Bogdan Valentin Zărnescu, despre soluţiile furnizate de compania Swarco
"În primul rând, Swarco este o companie de peste 50 de ani. Nu doar 25, două, corect, nu, nu 25 de ani de când începem să oferim soluții inteligente, dar, practic, câțiva Swarco este în domeniul mobilității încă de acum 50 de ani, când a început să se implice în partea de autostrăzi. Așa se întâmpla prin acum 50 de ani, în satul Tramerci.
Ce oferim noi în momentul ăsta, cel puțin la nivel de Români? Oferim soluții complete pentru un oraș conectat. Toate puncte de vedere, deci nu mă refer doar la trafic management, care este de fapt produsul nostru de bază, ci soluțiile noastre. Când spuneți furnizăm, furnizăm o soluție completă în care integrăm, după cum puteți vedea aici, inclusiv sisteme de CCTV, video, sisteme de identificare vehicule, sisteme pentru informare publică, adică toate acestea sunt ceea ce numim noi «Mmnia Mysite», adică, conectăm orașul la toate sistemele necesare pentru ca să funcționeze (...)", a declarat Bogdan-Valeriu Zărnescu, director Dezvoltare Afaceri la Swarco Traffic România, pentru Antena 3 CNN.
Despre diferența între o infrastructură clasică de semaforizare și una ITS modernă, cu senzori și control adaptiv, oficialul a spus: "E destul de mare diferența. O infrastructură clasică pe care o puteți găsi. Cred că în România, acum 20 de ani, peste tot presupunea doar un automat de trafic care se conecta la un semafor și pe un timp fix schimba luminile semaforului verde sau roșu prestabilit. Adică nimic nu putea influența modul în care se schimba acest verde, roșu permanent.
Un sistem adaptiv presupune de fapt un sistem în care intră informație și în baza acele informații se face o analiză și în baza acele analize se ia o decizie pentru ca semaforizare să schimbe din verde în roșu în funcție de ce se întâmplă în trafic. Dar toate lucrurile astea nu se întâmplă în 10 minute sau 20, nu trebuie să se întâmple pe loc. Ăsta e un sistem adaptiv, adică care iau o reacție, are o reacție instant, da, exact în funcție de ce se întâmplă în trafic, dar depinde foarte mult de senzorii și de datele care intră în sistem".
Cum funcționează aceste sisteme în orașe precum București, Cluj, Timișoara și vă spuneam, am vorbit înainte de de emisiune ce ar trebui să existe sau să funcționeze mai bine în București pentru ca aceste sisteme să funcționeze la să funcționeze la maximă capacitate și traficul să nu mai fie cum este în clipa de față în București.
"În toate cele trei orașe, într-adevăr, sistemul este a fost instalat relativ de mult, chiar unul din sistemele noastre, dar o versiune veche, deci nu o versiune actualizată. Dar în toate cele trei orașe sistemul funcționează așa cum ar trebui să funcționeze din punct de vedere teoretic sau din punct de vedere software.
Dar așa cum am zis mai devreme, în funcție de informația care intră sistem, rezultatul este ca atare și ce ar trebui să se întâmple în fiecare din orașele astea ar trebui ca deciziile, politicile pe care le ia orice administrație publică să fie aplicate cu maximă siguranță și duse până la capăt.
Pentru faptul că orice sistem, atâta timp cât știm cu toții în București cred că e problema cea mai mare. Adică, dacă ai mașini parcate, tot din prima bandă, uneori chiar și pe a doua bandă, informațiile care îți vin ţie din sistem spune că cele două benzi sunt deja permanent ocupate, iar sistemul ar trebui să ia o decizie", a mai explicat directorul de Dezvoltare Afaceri la Swarco Traffic România în cadrul interviului.
La București, Cluj sau Timișoara, sistemul de la Swarco este o proto-Inteligență artificială
Ulterior, Bogdan-Valeriu Zărnescu a mai făcut următoarele menţiuni: "În funcție de niște benzi care sunt permanent ocupate, acea informație nu mai este o informație corect curată și, atunci, sistemul nu mai poate funcționa normal. Și dacă acele benzi nu sunt eliberate de către poliție, poliția locală, de către administrație publică, sistemul nu va funcționa niciodată cum ar trebui. Dar, ăsta este doar un exemplu, fiindcă nu e vorba doar de asta. Adică voiam să zic că cum îi spunea și colegul dumneavoastră Laurențiu, orice sistem software și cred că știu și colegii care au vorbit mai devreme, nu funcționează într-un vacum, adică tot timpul depinde ce ți se întâmplă.
În jur, de oameni, de informații, de tot ceea ce-i de pui la dispoziție. Analizează și au decizie în bază de asta. Fiindcă, până la urmă, sistemul nostru chiar este un pro-proto-inteligenţă artificială. Versiunea pe care o avem în pregătire este deja bazată prin inteligenţa artificială. Dar ceea ce este în București, Cluj sau Timișoara este o proto-Inteligență artificială, fiindcă nu are nevoie de inter-intervenție umană",
Rugat să explice cum altfel este utilizată inteligența artificială în acest domeniu, Bogdan-Valeriu Zărnescu a spus: "Totul este pleacă de la datele care intră în sistem, în mod evident, ceea ce a contribuit, mă rog, acest boom de inteligenţă artificială. Modul în care au apărut algoritm care permit să faci o analiză în timp real cu a da cu date foarte mari, agregate din mai multe surse în același timp permite ca decizia să fie aproape instantanee. Și asta este ceea ce a adus ca tehnologia în prezent să fie așa de avansată din punct de vedere, chiar și mobilitate.
Adică sistemele, sistemul nostru de trafic management în momentul ăsta se bazează pe intezaficială pentru ca să facă agregarea datelor și în baza lor se ia deciziile de modificare a fluxurilor de trafic fără intervenție umană".
Despre semafoarele inteligente de aproape 20 de ani în București, oficialul companiei de sisteme de trafic a declarat: "E o problemă, mă rog, e mai delicată, am atacat-o puțin anterior. Adică, atâta timp cât administrațiile locale și asta e valabil, cred că oriunde în lume, nu duc până la capăt niște politici pentru ca lucrurile să funcționeze așa cum sunt trecute în lege sau cum sunt trecute într-un cod rutier sau cum sunt trecute într-o normalitate, duce la dezordine și în sistemele software.
Adică: atâta timp cât în viața reală lucrurile nu sunt puse la punct, la fel, toate aceste lucruri impietează rezultatul pe care dorim cu toții. Adică nu vreau să intru foarte mult în în detalii, dar în mod evident am dat exemplu cu parcările ilegale de pe stradă, e doar unul din ele, adică toți senzorii care sunt instalați peste tot în sistem, tot, și sunt afectați de foarte multe ori de intervenții alor terț care nu sunt coordonate decât administrațiile publice într-un mod coerent, ca să zicem așa. Și atunci sistemul nu mai funcționează cum trebuie".
Întrebat cum pot fi sincronizate semafoarele, camerele, panourile de informații pe rute lungi la nivel la nivel național, Bogdan-Valeriu Zărnescu a răspuns: "La fel, în cereri de comandă și control național care se poate conecta după acea noduri, local nu știu. Când zic: «local», mă refer regional, la nivel de județ. Toate lucrurile astea pot fi manageriate de un software, cum îl avem și noi, care să fie capabil să facă, să ia decizie centralizat pentru orice situație care se întâmplă, fac pe teritoriul pe care îl controlează. Asta e cea e ce ne permite de fapt cu adevărat acest avans tehnologic, inclusiv partea de interesate ceva".
Despre cum ne ajută aceste soluţii, oficialul a făcut următoarele declaraţii: "Eficientizare e cel mai simplu lucru pe care îl face, pentru că un sistem care folosește în mod eficient resursele optimizează, ca urmare, totul cât mai bine. Și, în cazul sistemelor de management de trafic prag principal, primul lucru pe care îl dorim noi, în general, nu este neapărat să obținem ca din punctul A în punctul B, să ajungi cât mai repede și să ajungi într-un mod cât mai eficient din punct de vedere al consumului de benzină, să spunem, sau motorină.
Oricare din situațiile astea... care să-ți dea un grad de încărcare a anumitor particule în aer permite sistemului să ia niște decizii de a elibera anumite zone pentru a coborî poluarea. E doar așa de simplu. Şi ca să nu spunem, timpii de așteptare aici, timpii de așteptare în trafic, inclusiv astea, pot fi da, gestionați, apropo de eficiență".
Întrebat dacă tehnologia de la Zwarco Trafic poate să reducă riscul de producere a accidentelor, Bogdan Valentin Zărnescu a precizat: "Întotdeauna îmi place şi dau exemplu când mă întâlnesc diverse administrații publice, Londra, pentru că de multe ori mi s-a spus: «De ce avem așa de multe semafoare peste tot sau de ce dorim să avem multe semafoare peste tot?». Și dau un exemplu simplu, pentru că la Londra, în orice colț este un semafor. E drept, stâlpul aferent se integrează în divudere arhitectural cu tot oraș și arată foarte frumos.
Cu cât controlezi din punct de securitate modul în care se mișcă pietronii pe stradă sau modul în care se mișcă mașinile, generezi cea mai multă siguranță sau maximă de siguranță posibil atât prietenilor cât și mașinilor, mă rog, pasagerilor din trafic".