Antena 3 CNN Life Travel Pasagerii pot plăti sute de euro dacă nu își pun telefonul pe ”mod avion” în timpul zborului

Pasagerii pot plăti sute de euro dacă nu își pun telefonul pe ”mod avion” în timpul zborului

Laura Dinu
1 minut de citit Publicat la 16:00 13 Iul 2025 Modificat la 16:00 13 Iul 2025
Utilizatorii pot fi taxați cu zeci sau chiar sute de euro pentru serviciile de voce sau date, fără să-și dea seama că telefonul a părăsit o rețea terestră. Foto: Getty Images

ANCOM avertizează pasagerii care călătoresc cu avionul sau pe mare în legătură cu riscurile serioase ale conectării la rețelele mobile non-terestre, prin satelit. Aceste rețele, disponibile la bordul aeronavelor sau al navelor maritime, nu sunt reglementate de legislația europeană privind roamingul și pot genera costuri extrem de ridicate, chiar și pentru o perioadă scurtă de utilizare.

Deși mulți călători se află în continuare în Spațiul Economic European, normele UE privind „Roam like at home” nu se aplică atunci când telefonul se conectează automat la rețelele non-terestre. Astfel, utilizatorii pot fi taxați cu zeci sau chiar sute de euro pentru serviciile de voce sau date, fără să-și dea seama că telefonul a părăsit o rețea terestră.

Este important ca utilizatorii să înțeleagă că rețelele non-terestre, cum sunt cele prin satelit disponibile în avion sau pe nave, nu intră sub incidența tarifelor reglementate în UE, transmite ANCOM. Autoritatea explică faptul că aceste servicii sunt adesea activate automat, în funcție de setările telefonului, fără vreo intervenție din partea utilizatorului.

Pentru a preveni costurile nedorite, specialiștii recomandă ca telefonul să fie pus în modul „Avion” pe durata zborului sau a călătoriilor maritime. De asemenea, este indicat ca roamingul de date să fie dezactivat din setările dispozitivului, iar dacă operatorul oferă opțiunea, și roamingul prin satelit ar trebui oprit.

Chiar și în aceste condiții, furnizorii de telefonie mobilă sunt obligați să trimită un SMS de avertizare atunci când utilizatorul se conectează la o rețea non-terestră, cu detalii despre tarifele aplicate. În plus, la atingerea unor praguri financiare de 50 și 100 de euro (fără TVA), furnizorul trebuie să notifice clientul și să ceară acordul expres pentru continuarea furnizării serviciilor.

În cazul în care utilizatorii consideră că au fost taxați nejustificat, aceștia trebuie să se adreseze în primul rând operatorului de telefonie. Dacă situația nu se remediază, se poate depune o plângere la ANCOM, care are competența de a interveni în astfel de cazuri.

Citește mai multe din Travel
» Citește mai multe din Travel
TOP articole