Comisia a anunțat că este la curent cu dezbaterile din presa română, care a relatat că Ucraina desfășoară lucrări majore pe brațul Chilia și pe Canalul Bâstroe.
Executivul de la Bruxelles a precizat că a cerut informații suplimentare din partea autorităților ucrainene pe acest subiect.
La rândul său, Ucraina a transmis Comisiei că face operațiuni de "dragaj operațional" la porturile de pe Dunăre, dar că nu plănuiește "lucrări majore" pe brațul Chilia sau canalul Bâstroe.
Kievul susține că efectuează doar dragaj operațional la danele porturilor lor de pe Dunăre și în alte locuri de pe fluviu, pentru a garanta siguranța navigației.
Ministerul Infrastructurii din Ucraina a declarat vinerea trecută că "pescajul navelor care trec prin Canalul Bâstroe a crescut de la 3,9 metri la 6,5 metri".
În plus, Ucraina a reafirmat că va respecta cu strictețe și va adera la toate acordurile și convențiile internaționale relevante.
Ministru ucrainean: "Ucraina nu a încălcat niciun acord prin dragările efectuate pe Bâstroe"
Ucraina nu a încălcat niciun acord prin adâncirea canalului Bâstroe al Dunării, a susținut, miercuri, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina, Iuri Vaskov.
"Am notificat oficial partea română în august 2022 că vom efectua operațiuni de dragare, de eliminare a sedimentelor, și nu am primit comentarii", a afirmat Vaskov într-un interviu acordat Reuters.
Potrivit oficialului ucrainean, la mijlocul anilor '90 canalul avea o adâncime de 6,5 metri, dar în ultimii ani Ucraina nu a efectuat operațiuni de dragare, ceea ce a avut ca rezultat acumularea de aluviuni.
"Nu vedem nicio problemă. Nu este o nouă construcție, ci o adâncire operațională. Anterior, nu a fost necesară creșterea adâncimii (canalului). Acum există o astfel de necesitate", a insistat Vaskov, adăugând că operațiunile de dragare sunt menite să mențină canalul suficient de adânc pentru a permite nave cu un pescaj de până la 6,5 metri.
Ucraina transportă cereale pe canalul Bâstroe, deoarece dezvoltă rute alternative pentru exporturile sale, în timp ce accesul la porturile de la Marea Neagră a fost limitat de la invazia Rusiei.
Ministru ucrainean: "Ucraina vrea un canal și mai adânc"
Ministrul ucrainean a confirmat că țara sa, care și-a majorat semnificativ exporturile prin porturile de la Dunăre de la invazia Rusiei, speră că un canal mai adânc va permite să fie exporte lunar încă 500.000 tone de mărfuri.
Anterior, Ucraina a dezvoltat un plan de adâncire a canalului la 8,2 - 8,3 metri, care ar putea fi implementat în viitor.
"Există de mulți ani un astfel de proiect, dar în acest moment nu este implementat. Aici nu a fost de acord România cu implementarea proiectului. Este în interesul economic al Ucrainei şi este necesar pe termen mediu, dar discuțiile încă sunt în derulare", a explicat Vaskov.
Săptămâna aceasta, România și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu informațiile că Ucraina a efectuat lucrări de dragare la canalul Bâstroe.
Autoritățile de la București au invocat efectele acestor lucrări într-o zonă de coastă comună, sensibilă din punct de vedere ecologic.
Concret, România, care a cerut să poată inspecta zona, și-a manifestat îngrijorarea în legătură cu riscurile care ar putea amenința viața sălbatică din patrimoniul mondial UNESCO și în legătură cu eventuala încălcare a tratatelor internaționale de protecție a mediului de către Ucraina.