×
Antena 3 S.A. utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată pe www.antena3.ro. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.antena3.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.Antena3.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept

Fii alături de noi!

"Nu doar că avem puţini kilometri de autostradă, dar am plătit şi dublul mediei europene pentru ei". Despre infrastructură, la "România în mişcare"

de Antena3   •   11 Mar 2013   •   14:53
Adrian Măniuţiu a prezentat un nou episod dedicat industriei auto, în cadrul campaniei Antena 3 "România în mişcare": despre infrastructură. "Nu doar că avem puţini kilometri, dar şi ăştia pe care-i avem, i-am plătit la un preţ mediu pe kilometru ce depăşeşte aproape de DOUĂ ori media europeană", spune Adrian Măniuţiu.

La sfârşitul anului trecut România avea 150 de km noi de autostrada. Pentru acest an sunt in plan 250 si astfel, cu putin noroc, la sfarsitul lui 2013 tara ar cumula  peste 750 km de autostrada. Aceşti 750 de kilometri includ însă şi drumurile ocolitoare ale unor oraşe dar şi recondiţionarea autostrăzii A1 Bucureşti-Ploieşti. Conform calculele realizate de Income Magazine pe baza informaţiilor oficiale, costul suportat de statul român pentru tronsoanele finalizate până în decembrie 2012, este de peste 2,1 miliarde de euro adică, în medie. peste 4,2 milioane Euro pe kilometru.

Totodată, pentru cei 150 de km noi de autostradă realizati anul trecut s-au plătit în jur de 920 milioane de euro iar costul mediu a fost de 6,4 milioane de euro pe km. Cele mai scumpe autostrăzi realizate pana acum sunt tronsoanele: Câmpia Turzii-Gilău cu un preţ de 9,65 milioane de euro/km, urmată de autostrada Bucureşti-Ploieşti cu 8,1 milioane de euro, ocolitoarea oraşului Piteşti - 8,02 milioane de euro şi varianta de ocolire Arad - 7,95 milioane euro.

Pe de altă parte, topul celor mai ieftine proiecte este condus de secţiunile realizate pe Autostrada Soarelui, tronsoanele Fundulea-Lehliu, Lehliu-Drajna, Drajna-Feteşti şi Feteşti-Cernavodă. Pe aceste secţiuni realizate atât de constructori români, cât şi de companii străine, costul unui kilometru de autostradă a fost de-a dreptul „şocant", variind între 2 şi 2,6 milioane de euro.

Azi, costul pe kilometrul de autostradă nou construită este de 5 milioane de euro. Analiştii spun că, deşi majoritatea tronsoanelor realizate până în prezent sunt la câmpie, preţul plătit este de autostradă de munte, adică aproape dublu (3,802 milioane de euro/km (şes) şi 5,992 milioane de euro/kilometru (munte). Pentru a ne face o imagine corectă, ar mai fi de adăugat că, în medie, un kilometru de autostradă cu două benzi costă in Uniunea Europeană doar 2,3 milioane de euro, inclusiv lucrări de artă, iar pentru o autostradă cu patru benzi pe sens se plătesc în medie 4 milioane de euro. În tot acest timp, în România ne permitem să plătim pentru un kilometru amărât de autostradă cu două benzi pe sens, mult mai mult decât se plăteşte în Europa un kilometru de autostradă cu patru benzi pe sens... Pentru că se poate... Pe principiul câinilor ce latră degeaba în timp ce caravana trece!

CITEŞTE ŞI: INFRASTRUCTURA DEFICITARĂ, OBSTACOLEL ÎN CALEA INVESTITORILOR.

Anul acesta România are de construit aproximativ 250 de kilometri de autostradă însă mai bine de jumătate din proiecte au ca termen de finalizare luna aprilie, aşa că cel mai probabil vor fi intarzieri iar Guvernul nu a găsit încă soluţii de finanţare pentru alte cateva tronsoane: Comarnic-Braşov, Sibiu-Piteşti şi Târgu Mureş - Iaşi.

În 2013 se vor finaliza:
1. Autostrada Nadlac-Arad şi Drum de Legatura - 39 de kilometri
2. Autostrada Lugoj-Deva, tronson Lugoj-Dumbrava - 27 de kilometri
3. Autostrada Deva-Oraştie - 32,5 kilometri
4. Tronson Oraştie-Sibiu şi by-pass Sebeş - 82 de kilometri
5. Autostrada Transilvania Braşov-Borş, Tronson Suplacu de Barcau-Borş - 65 kilometri

Iar suma conturată pentru toate proiectele se ridică la 18 miliarde de euro. Se ridică întrebarea dacă este în stare România să atragă 85% din aceste sume din fondurile europene? Guvernul este convins că da. Rămâne acum să o şi demonstreze.

De plată în viitor
1. Sibiu-Piteşti - 3,24 miliarde de euro
2. Terminarea Autostrăzii Transilvania (Braşov-Borş) - 2,4 miliarde de euro
3. Ploieşti-Braşov - 1,48 miliarde de euro
4. Autostrada Vest-Est (Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni) - 6,1 miliarde de euro
5. Autostrada Coridorului IX paneuropean (Bucureşti-Ploieşti-Focşani-Bacău-Paşcani)- 1,7 miliarde euro
6. Autostrada Sudului (Bucureşti-Timişoara) - 2 miliarde de euro
7. Centura Bucureşti, profil autostradă - 900 milioane de euro

COSTURI BECHTEL
Romania Euro/km 32 mil.USD
Albania Euro/km   8,6 mil.USD
Kosovo Euro/km  8 mil.USD
Croaţia Euro/km 5 mil.USD


Vezi părerile PRO şi CONTRA timbrului de mediu.

Citeşte şi "Timbrul de mediu: de la confuzie la efect de bumerang asupra pieţei auto"


Citeşte şi materialul despre siguranţa rutieră , subiect comentat la Antena 3 şi de Titi Aur, multiplu campion naţional de raliuri.

Vezi şi un spot publicitar despre importanţa centurii de sigurnaţă, realizat de Poliţia Rutieră din Anglia.


sati