Polițele RCA din România sunt mai scumpe decât în restul Europei din cauza numărului foarte mare de accidente în care sunt implicați șoferii români, atât în țară, cât și în afara granițelor. Aceasta este explicația Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), care acuză că în spațiul public au apărut „dezinformări” cu privire la piața RCA. Asigurătorii susțin că una din aproximativ 18 polițe generează un dosar de daună, relatează Agerpres.
Conform sursei citate, România înregistrează o frecvenţă a daunelor RCA de 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 poliţe generează un dosar de daună, nivel considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală şi de Est.
„Se face o falsă comparaţie cu alte ţări din Europa. În realitate, evoluţia primelor RCA este în directă legătură cu numărul foarte mare de accidente pe care vehiculele înmatriculate în România le produc atât în ţară, cât şi în străinătate”, susțin reprezentanții UNSAR într-un comunicat de presă.
Explicațiile firmelor de asigurare
UNSAR reclamă că prin comparația cu prețul polițelor de asigurare obligatorii din alte țări europene se propagă „dezinformări” în spațiul public.
„Concret, România înregistrează o frecvenţă a daunelor RCA de 5,6%, ceea ce înseamnă că una din aproximativ 18 poliţe generează un dosar de daună.”, susţin reprezentanţii UNSAR.
Potrivit organizaţiei, acest nivel este considerabil mai ridicat decât cel observat în alte state din Europa Centrală şi de Est: Polonia (3,2%), Cehia (2,8%), Slovenia (2,7%), Letonia şi Slovacia (3,5%) sau Bulgaria (3,7%).
„Ţări precum Germania, Suedia sau Franţa, se situează şi ele mai bine - cu frecvenţe între 2,4% şi 4,4%. În plus, dauna medie aferentă unui accident în România depăşeşte suma de 2.200 euro, situându-se deasupra mediei din Europa Centrală şi de Est, ceea ce reflectă costurile tot mai ridicate asociate reparaţiilor, manoperei, pieselor de schimb şi despăgubirilor pentru victimele accidentelor de circulaţie (persoane vătămate corporal şi aparţinătorii celor decedaţi).”, se menţionează în comunicat.
România, în top 3 la numărul de accidente în străinătate
În plus, România se situează şi în top 3 la numărul de accidente de vehicule produse în străinătate (date 2023) dintre toate statele care fac parte din Sistemul Carte Verde (47 de state).
„Numărul ridicat de evenimente acoperite prin poliţele RCA generează automat despăgubiri semnificative pentru companiile de asigurări. Despăgubirile plătite anul trecut de companiile de asigurări, în baza poliţelor RCA, au crescut cu 38%, până la peste 4,7 miliarde lei. Acestor despăgubiri li se adaugă şi sumele plătite de FGA - Fondul de Garantare a Asiguraţilor (în creştere cu circa 48%), precum şi rezervele constituite de asigurători conform legislaţiei. Astfel, în final, valoarea totală pentru asigurările RCA atinge nivelul de circa 7,9 miliarde lei.”, se mai arată în document.
Prin urmare, realitatea este că, în medie, din fiecare 10 lei încasaţi din primele RCA, aproape 8 lei se duc doar pentru acoperirea daunelor rezultate din accidentele rutiere şi a rezervelor aferente, susţin reprezentanţii UNSAR.
„Pe lângă toate acestea, companiile de asigurări mai trebuie să acopere taxe şi contribuţii (inclusiv către FGA) - cerinţe legale necesare desfăşurării activităţii, cheltuieli cu distribuţia poliţelor, de administrare şi nu numai. Subliniem că primele RCA rezultă dintr-o metodologie specifică, avizată şi de un actuar independent. Aceasta ia în calcul factori multipli, precum istoricul de daune al şoferului, caracteristicile vehiculului, localizarea geografică, inflaţia daunelor, creşterea costurilor cu despăgubirile, costurile cu contribuţiile legale obligatorii, precum şi alte criterii, cu respectarea principiilor actuariale general acceptate.”, precizează organizaţia.
Astfel, pentru îmbunătăţirea situaţiei existente este nevoie de mai multe măsuri concrete care să contribuie la reducerea accidentelor rutiere - precum demersul iniţiat de UNSAR sub denumirea de Coaliţia pentru Siguranţă Rutieră, de transparentizarea şi raţionalizarea costurilor din service-urile auto, creşterea nivelului de cooperare între toţi actorii implicaţi - asigurători, autorităţi şi consumatori - pentru a crea un sistem sustenabil şi echitabil.
„Unele dintre aceste măsuri ar putea fi implementate inclusiv prin introducerea unor prevederi corespunzătoare în proiectul de modificare a legii RCA aflat actualmente în procedură legislativă la Parlamentul României.", se menţionează în comunicat.
Prețul RCA, din ce în ce mai mare
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat marţi, că preţul poliţei de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0, după expirarea plafonării tarifului RCA, la 1 iulie 2025, iar tendinţa este de majorare continuă.
Potrivit reprezentanţilor transportatorilor, în prezent, un asigurat cu bonus maxim (B8), fără accident de minimum 8 ani, devine „asigurat cu risc ridicat” şi plăteşte mai mult pentru asigurarea obligatorie a maşinii.
O dată cu ridicarea plafonării au apărut primele creşteri de preţ pentru poliţele RCA. În medie, scumpirile de la o lună la alta sunt de aproximativ 5%.
Însă diferenţele de preţ sunt substanţiale pentru şoferii care îşi reînnoiesc poliţa acum, pentru că se adaugă și creşterile de preţ acumulate pe parcursul anului. Cei care și-au reînnoit poliţa în luna iulie au plătit chiar şi cu 50% mai mult faţă de iulie 2024.