Antena 3 CNN Externe Mapamond Misterul dispariţiei celei mai cunoscute femei pilot din istorie. Care sunt noile teorii în cazul Ameliei Earhart

Misterul dispariţiei celei mai cunoscute femei pilot din istorie. Care sunt noile teorii în cazul Ameliei Earhart

N.B.
4 minute de citit Publicat la 15:45 28 Iul 2025 Modificat la 15:45 28 Iul 2025
Amelia Earhart
O echipă de specialiști americani se pregătește să plece spre o insulă îndepărtată și pustie din Oceanul Pacific, unde Amelia Earhart și-ar fi putut petrece ultimele zile. Sursa foto: Getty Images

Avionul Ameliei Earhart a dispărut în mod misterios în data de 2 iulie 1937, iar în noiembrie o echipă de specialiști se pregătește să aterizeze pe Nikumaroro, o insulă pustie din Pacificul de Sud, unde sunt indicii că ar putea fi descoperită epava aparatului său de zbor.

O echipă de specialiști americani se pregătește să plece spre o insulă îndepărtată și pustie din Oceanul Pacific, unde Amelia Earhart și-ar fi putut petrece ultimele zile. Obiectivul misiunii este de a localiza epava aeronavei, un Lockheed Electra 10E, la bordul căruia zbura, relatează Corriere della Sera. O imagine din satelit arată ceea ce ar putea fi o secțiune a aeronavei ieşind din nisipul de pe Nikumaroro, un atol nelocuit din Republica Kiribati, la aproximativ 3.000 de kilometri de Hawaii.

Cine a fost Amelia Earhart

Amelia Earhart, prima femeie care a traversat singură Oceanul Atlantic, a dispărut pe 2 iulie 1937, împreună cu navigatorul Fred Noonan, în timpul unei tentative de a zbura în jurul lumii pe ruta ecuatorială.

În ciuda mobilizării pe scară largă, căutarea a continuat timp de aproape un secol, iar subiectul a fost mediatizat în presa mondială și a fost ecranizat în filme, însă a rămas unul dintre cele mai mari mistere nerezolvate ale istoriei, captivând presa şi publicul timp de aproape 90 de ani.

Expediţia programată pentru noiembrie

Specialiștii americani, care vor pleca în noiembrie anul acesta, își desfășoară activitatea la Universitatea Purdue din Indiana, unde Amelia Earhart a predat și care a contribuit la finanțarea riscantei sale inițiative.

Potrivit lui Richard Pettigrew, directorul Institutului non-profit Oregon Archaeological Legacy, care și-a prezentat cercetările la Purdue, obiectul identificat în fotografia din satelit pare să corespundă cu avionul dispărut ca dimensiune și material. Poziția sa este apropiată de ruta așteptată: Earhart și copilotul Noonan au plecat din Miami pe 1 iunie 1937 și au ajuns în Noua Guinee la sfârșitul lunii. Pe 2 iulie, la miezul nopții, Lockheed Electra a decolat de la Lae spre Insula Howland. De atunci, nu a mai existat nicio urmă a aeronavei.

Indiciile care au dus la noua ipoteză

Imaginea din satelit a fost realizată în 2015, la un an după ce un ciclon puternic a dus la mişcarea nisipului care a expus astfel o parte a aeronavei. Pe respectiva insulă au fost găsite ulterior diverse obiecte fabricate în America, vorbim despre rămăşiţele unui borcan de cremă pe care tânăra îl folosea și bucăți din două sticle din anii 1930. Se bănuieşte că aceste obiecte ar putea aparţine femeii pilot. Acum aproximativ 30 de ani, pe insulă a fost găsită și o folie de aluminiu, despre care specialiștii de la Grupul pentru Recuperarea Avioanelor Istorice (Tighar) cred că ar putea face parte dintr-un panou al avionului care fusese reparat în timpul unei escale la Miami.

Fundația de Cercetare Purdue a aprobat o finanţare de 500.000 de dolari pentru prima fază a călătoriei. Echipa va avea nevoie de șase zile pentru a ajunge la Nikumaroro pe mare și va rămâne pe insulă timp de cinci zile pentru a căuta resturile avionului care apar pe imaginea din satelit.

O echipă de arheologi din Tighar a studiat deja insula Nikumaroro în 2017 cu câini dresați. Potrivit mai multor experți, Earhart și Noonan au efectuat o aterizare de urgență pe insulă, probabil din cauza lipsei de combustibil sau a unei defecțiuni a aeronavei.

Ric Gillespie, directorul executiv al Tighar, care a condus douăsprezece expediții pe atol, consideră că Amelia Earhart a aterizat și a murit probabil pe insulă, dar nu crede că imaginea din satelit arată avionul ei: ar putea fi în schimb un cocotier sau un bulgăre de pământ aduse de țărm în timpul unei furtuni.

Căutările efecuate cu drone

Anul trecut, o imagine neclară surprinsă pe fundul Oceanului Pacific de o dronă subacvatică de la compania de expediții oceanice Deep Sea Vision a devenit virală. Misiunea a fost condusă de Tony Romeo, fost ofițer de informații al Forțelor Aeriene și CEO al Deep Sea Vision, care a condus echipa de explorare la aproximativ 160 de kilometri de Insula Howland, la jumătatea distanței dintre Australia și Hawaii. În ciuda calității slabe a imaginii, pare a fi un avion mic, dar această ipoteză este dificil de confirmat, având în vedere că fotografia a fost făcută la o adâncime de 5.000 de metri.

Teoria prizonieratului în Japonia


Conform altor teorii, Amelia Earhart și Fred Noonan nu au murit pe mare, ci într-o închisoare japoneză: cei doi ar fi supraviețuit accidentului aviatic și ar fi fost ulterior luați prizonieri de japonezi, deoarece erau implicați într-o misiune de spionaj a Marinei SUA. Scopul lor era să fotografieze fortificațiile de pe insulele încredințate Japoniei de Liga Națiunilor. De data aceasta, documentul de la care s-a născut ipoteza este o fotografie alb-negru veche a unui grup de oameni pe un dig, dar și aceasta este neclară, iar subiecții sunt încadrați de la distanță. Prin urmare, nici această teorie nu este confirmată: fotografia nu permite nicio identificare certă și nu există dovezi că Earhart și Noonan ar fi fost implicați în activități de spionaj.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close