Antena 3 CNN Externe Mapamond Politico: Bruxellesul este gata să ia o decizie radicală în privința mașinilor autonome, pentru a-l "îmblânzi" pe Trump

Politico: Bruxellesul este gata să ia o decizie radicală în privința mașinilor autonome, pentru a-l "îmblânzi" pe Trump

A.I.
2 minute de citit Publicat la 07:00 05 Iun 2025 Modificat la 07:20 05 Iun 2025
Taxi autonom al companiei Waymo în SUA
Taxi autonom al companiei Waymo pe străzile din SUA. Foto: Getty Images

Comisia Europeană în calcul să își relaxeze regulile stricte privind mașinile autonome, în cel mai recent demers de a convinge administrația Trump să retragă tarifele impuse automobilelor și pieselor auto importate din blocul comunitar, scrie Politico.

Propunerea a fost inclusă într-un document de analiză trimis luna trecută țărilor membre UE, a confirmat pentru publicația citată o sursă la curent cu această inițiativă.

Relaxarea regulilor referitoare la tehnologia autonomă a fost discutată din nou, luni, între ministrul german al Economiei, Katharina Reiche, șeful comerțului UE, Maroš Šefčovič, și directorii generali ai companiilor auto germane BMW, Volkswagen și Mercedes-Benz.

În apelul video care a durat o oră, directorii și-au exprimat îngrijorările cu privire la negocieri și la tarifele de 25%, care se aplică atât importurilor de autovehicule, cât și pieselor auto.

În context, Politico amintește că șeful guvernului de la Berlin, Friedrich Merz, merge la Washington săptămâna aceasta pentru a se întâlni cu oficiali americani și a discuta politicile comerciale.

O concesie radicală pe masa de negociere a UE

Oferta privind relaxarea reglementărilor pentru vehiculele autonome reprezintă o schimbare dramatică pentru Comisia Europeană.

Un refuz anterior de a modifica standardele europene în domeniu a contribuit la eșecul unui acord comercial transatlantic major în urmă cu un deceniu.

Însă disponibilitatea la concesii a Bruxellesului în prezent semnalează cât de mult este dispus să meargă blocul comunitar pentru a pune capăt războiului comercial declanșat de Donald Trump.

SUA și UE au reguli foarte diferite privind tehnologia. Uniunea respectă reglementările elaborate de ONU, spre deosebire de Statele Unite.

SUA a implementat un model de "autocertificare" în care producătorii auto promit, în esență, că vehiculele lor respectă standardele. 

În UE, vehiculele trec printr-un proces de omologare în cadrul căruia autoritățile competente verifică dacă mașinile respectă standardele.

Această abordare a făcut mult mai dificilă utilizarea tehnologiei autonome în Europa, lucru care îi înfurie pe producătorii americani de top, precum Tesla.

Pe șoselele din SUA circulă mașini care n-ar intra pe drumurile publice cu reglementările de azi

Mașinile autonome circulă deja pe șoselele din SUA. Robotaxiurile Waymo operează în orașe mari, între care San Francisco sau Phoenix. Waymo este deținută de Alphabet, compania-mamă a Google.

Tesla a inclus unele caracteristici de condus autonom în anumite modelele ale sale.

Spre exemplu, compania a introdus funcția de "pilot automat", prin care mașina poate să schimbe direcția, să frâneze și să accelereze singură.

Compania descrie această facilitate drept "sistem asistat de șofer". O actualizare numită "Full Self-Driving" permite vehiculului să schimbe banda fără intervenția conducătorului auto.

În UE, un sistem precum cel al Tesla poate fi activat doar pe drumuri unde pietonii și bicicliștii au interzis, iar vitezele sunt limitate la maximum 130 de kilometri pe oră.

În prezent, Uniunea elaborează recomandări pentru un cadru european de testare a vehiculelor cu conducere automată pe drumurile publice.

De ce insistă producătorii europeni să fie făcute concesii Statelor Unite

Sectorul auto european este nerăbdător să fie semnat un acord tarifar, deoarece taxa de 25% asupra importurilor de vehicule din UE distruge afacerile operate în SUA de companiile de pe continent.

Taxele lui Trump au cel mai mare impact asupra producătorilor auto din Germania. Aceștia au realizat 73% din vehiculele exportate din UE în SUA în 2024, potrivit platformei de cercetare JATO Dynamics.

Conform Politico, chiar și cu relaxarea reglementărilor UE pentru vehiculele autonome, este puțin probabil ca administrația Trump să acorde o amânare sectorială Bruxellesului fără un acord comercial mai amplu.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close