Startup-ul american Skydweller Aero s-a asociat cu Thales, o companie franceză de electronice specializată în sisteme de apărare, pentru a dezvolta o nouă dronă de supraveghere maritimă care poate rămâne în aer mult mai mult timp decât aparatele existente deja.
Skydweller se alimentează exclusiv din energie solară și își propune să fie capabilă de zbor continuu. Etapa inițială a zborului va fi ca aceasta să rămână în aer timp de 90 de zile, dar în cele din urmă are potențialul de a zbura mult mai mult timp, potrivit Live Science.
Energia solară care alimentează Skydweller este captată de peste 17.000 de celule solare individuale, răspândite pe aproximativ 270 de metri pătrați de suprafață a aripilor - pe o anvergură de 72 de metri, cu 7,6 metri mai lungă decât un Boeing 747. În condiții ideale, celulele solare pot genera până la 100 de kilowați de energie pentru aeronavă.
Skydweller are peste 635 de kilograme de baterii
În timpul zilei, energia solară este utilizată pentru menținerea zborului, alimentarea avionicii de bord și încărcarea bateriilor. Skydweller are peste 635 de kilograme de baterii, care sunt folosite pentru a alimenta aeronava pe timpul nopții. Acest lucru îi va permite lui Skydweller să mențină un zbor aproape continuu.
Skydweller zboară de obicei la o altitudine cuprinsă între 7.500 și 10.500 de metri, dar poate zbura până la 13.600 de metri în timpul zilei, înainte de a coborî între 1.500 și 3.000 de metri noaptea, deoarece acest lucru minimizează consumul de energie.
În ciuda faptului că are o anvergură a aripilor similară cu cea a unui avion comercial cu rază lungă de acțiune, Skydweller cântărește de 160 de ori mai puțin decât un „jumbo jet” - 2,5 tone metrice la capacitate maximă față de 400 de tone cât cântărește un 747 la sarcină utilă maximă.
Aeronavele cu energie solară nu sunt complet noi, dar unele modele au suferit probleme structurale, inclusiv defecțiuni catastrofale în timpul zborului la urcarea sau coborârea la altitudini medii (aproximativ 2.000-10.000 m).
Skydweller a fost proiectat special pentru a funcționa în această gamă de altitudini, folosind un software automat de atenuare a sarcinii de rafală în sistemul de control al zborului pentru a reduce sarcinile aerodinamice cauzate de turbulențe. De asemenea, a fost construit din fibră de carbon și poate transporta până la 362 kg de sarcină utilă.
Supraveghere continuă prin cer
Operarea continuă și fiabilă a unei aeronave timp de până la 90 de zile necesită un sistem de control al zborului și un sistem de gestionare a vehiculului (VMS) cvadruplu redundante. În cazul în care unul dintre sistemele de la bord cedează, un sistem de rezervă poate prelua controlul pentru a menține zborul.
Algoritmii de autoregenerare din cadrul VMS permit oprirea autonomă, corectarea și resuscitarea în timpul zborului a oricăror șiruri defecte (codificarea într-un algoritm), permițând astfel aeronavei să revină la redundanța cvadruplă, conform informațiilor publicate de reprezentanții companiei. Acest lucru permite aeronavei să mențină constant zborul.
Deși bateriile de la bord, odată încărcate suficient, pot menține zborul în timpul nopții, capacitatea lor se va degrada în timp, ceea ce ar putea limita durata maximă de patrulare a aeronavei. Faptul că Skydweller se bazează pe energia solară pentru a menține zborul înseamnă că patrulele sale trebuie să evite și zonele cu lumină solară limitată, cum ar fi regiunile polare în timpul iernii.
Skydweller Aero a încheiat recent un parteneriat cu Thales pentru a dota Skydweller cu un sistem de supraveghere radar conceput pentru operațiunile de patrulare maritimă. Sunt planificate alte zboruri de testare, cu scopul de a extinde durata maximă de zbor. Chiar și așa, acesta este un pas uriaș înainte în zborul cu energie solară, în special pentru monitorizarea supravegherii pe termen lung.