Programul care învaţă să decodeze sunetele din diferite limbi
în acelaşi mod în care o fac şi copiii, aduce noi
informaţii despre cum învaţă oamenii să vorbească.Cercetătorii spun că descoperirea pune la îndoială
teoriile conform cărora copiii se nasc cunoscând toate
sunetele posibile din toate limbile lumii.
?Dezbaterea asupra
învăţării unei limbi se centrează în jurul întrebării
despre cât de multe informaţii specifice unei limbi sunt
înmagazinate în creierul copilului şi cât din
cunostinţele lingvistice asimilate de copii pot fi explicate de
sistemele de învăţare generale?, a spus James McClelland,
profesor de psihologie la Universitatea Stanford. McClelland spune că
programul său pe computer sprijină teoria conform căreia copiii
sortează sistematic sunetele înainte de a întelege
structura unei limbi. Dezvoltând unele idei existente, el
împreună cu o echipă internaţională de cercetători a
dezvoltat un model pe computer care reproduce procesele din creierul
unui copil când încearcă să înveţe să
vorbească. Cercetătorii au testat modelul prin expunerea la
?sesiuni de training?, constând în analizarea
covorbirilor în engleză şi japoneză dintre mame şi copii.
Aceştia au descoperit că computerul a fost capabil să înveţe
vocalele de bază împreună cu copilul. ?Computerul învaţa
câte sunete există. Îşi dă seama de acestea. Iar dacă
computerul o poate face, şi un un copil poate", a spus
McClelland.
SmartNews