Băsescu îi cere din nou lui Ponta să renunţe la creşterea accizei la combustibili: Este o măsură abuzivă şi inutilă pentru economie şi populaţie

de M.Z.    |    31 Mar 2014   •   15:06
Băsescu îi cere din nou lui Ponta să renunţe la creşterea accizei la combustibili: Este o măsură abuzivă şi inutilă pentru economie şi populaţie Foto: Agerpres

Preşedintele Traian Basescu a făcut, luni, un nou apel la premierul Victor Ponta să renunţe la introducerea accizei la carburanţi, spunând că aceasta este o măsură abuzivă şi inutilă, atât pentru economie, cât şi pentru populaţie. 

Totodată, preşedintele a spus că, prin introducerea acestei accize la combustibil, preţul motorinei la noi va fi mai mare decât în Austria.

Declaraţia preşedintelui vine după ce, în cursul dimineţii, şeful statului i-a trimis o altă scrisoare premierului pe tema creşterii accizei.


Iată cele mai importante declaraţii ale preşedintelui Traian Băsescu:

- salut inceperea dezangajarii fortelor armate ruse, e un prim semn de inceput de relaxare in regiune. Inceperea retragerii armatelor ruse de la granita cu Ucraina e un semn bun

- pe data de 25 am transmis o scrisoare tuturoro membrilor Consiliului European, in care rugam sa analizeze posibilitatea ca acordul de asociere si cel de liber schimb cu Rep Moldova sa fie semat pe 27 mai. S-a obtinut o devansare pentru cel mai tarziu iunie, dar cred ca e o oporitunitate pe 27 mai

- referitor la NATO: am vazut ca premierul a spus ca la ceremonie participa doar participa doar participantii - trebuie sa spun ca eu am fost un politician implicat in acest proces, am fost ministru in perioada 1996-2000 si sub comanda presedintelui Constantinescu au urmat comanda favoribilă NATO

- dupa logica lui Ponta, ma intreb atunci ce cauta la Ziua Unirii, ca nu l-am vazut in suita lui Cuza, are fracturi de logica, este evident, dar cele mai grele sunt legate de introducerea accizei

- nu exista niciun document intre guvernul romaniei si FMI prin care Romania sa fie obligata sa introduca acciza la combustibil, deci scuza cu FMI este o minciuna in stilul propriu, cum nu exista nici electorata

- de ce nu i-am scris lui Boc: in tratatul de aderare este un punct unde sa spune ca Romania introduce acciza pana la 1 ianuarie 2011. Acelasi tratat spune ca Romania trebuie sa introduca o noua acciza pana la 1 ianuraie 2013, deci noi ne-am respectat procedura din tratatul de aderare

- vreau sa subliniez ca nu e bine sa minti in spatiul public cand guvernezi, nu se poate guverna numai prin minciuna

- vreau sa subliniez inca o data ca eu imi asum parteneriatul cu guvernul Emil Boc, imi asum si cele bune, si cele rele. Stiu ca s-au intamplat lucrurile rele in mandatul lui Boc, a trebuit sa ne reducem masiv cheltuielile, dar trebuia sa iesim din criza

- singura pe care o resping, si am facut-o si atunci publica, e cresterea TVA, dar s-a preferat in coalitie aceasta solutie, in rest sunt solidar cu toate masurile luate de guvernul Boc in criza, pentru a aduce tara acum pe crestere


- acciza pe care Ponta vrea sa o introduca e o suferinta inutila pentru economie şi populatie, obligatiile pe care le aveam in tratat le-am indeplinit, iar masura pe care o ia Victor Viorel Ponta e abuziva impotriva populatiei. Poate evita adăugarea a 42 de bani la fiecare litru de benzina si motorina, prin reducerea cheltuielilor acolo unde ele nu sunt necesare

- vrea sa-si creeze resurse pentru a alimenta baronii locali in campanie

- sume mari sunt la Dragnea, de acolo poate sa ia

- e si un act de sadism, vrea sa-si arate puterea de premier? Nu stiu ce-l mână

- or sa primeasca Finantele milioane de facturi pentruoameni care nu au alimentat niciodata si vei da inapoi, va fi o lovitura pentru buget

- nu am nicio ezitare sa spun ca vor fi pacaliti si agricultorii

- si micile firme de curierat, cu 3-5 salariati, care nu se pot incadra in notiunea de transportator, vor afectat foarte multe societati mici, foarte multe afaceri individuale vor fi afectate de aceasta crestere. Pe de alta parte de ce firmelor le acorzi o reducere, si populatiei nu? Este o discriminare grosolana care se face intre consumatorii de conbustibil, pentru ce te indrepti strict asupra populatiei si a firmelor mici

- eu cred ca cea mai buna solutie este renuntarea in ultimul moment la aceasta acciza. Ajung cele 35 de taxe noi introduse de Victor Viorel, ajunge introducerea taxei pe stalp de la 1 aprilie, nu mai trebuie si cea de 42 de bani pe litru de combustibil

- daca ar fi fost o necesitate n-as fi spus nimic, dar este o nevoie politica, pentru a avea bani sa dea baronilor


- aceasta taxa pe combustibil este un abuz, ca Romania a ajuns la acordul semnat cu UE. La noi, deja motorina va fi mai scumpa ca in Germania, care nu are resursele noastre, motorina va fi mai scumpa ca in Austria, in conditile in care OMV austriac exploateaza resursele din Romania

- imi permit sa-l rog sa-l cer inca o data sa nu introduca aceasta acciza pe care, n-o sa moară nimeni din ea, cum romanii au suportat atat vor suporta si asta - dar in loc sa mergem spre bine dupa ce am trecut de criza, introducem taxe, acciza suplimentara in conditiile in care s-a dovedit ca aparatul de stat al Romaniiei a functionat bine si cu resursa mai mica

- este o taxa inutila, care va mari si preturile, va face ca multe afaceri mici sa fie ingropate, spre satisfactia baronilor locali

- daca Victor Viorel Ponta nu intelege de unde poate reduce cheltuieli, eu sunt gara sa ii arat in 30 de minmute, fara sa afecteze finantarea pentru armata, sanatate, din buget se pot taia excesele. Fac un apel la el, daca nu stie, ca nu l-am suspectat niciodata ca intelege bugetul pe care l-a adoptat, dar ii arat

- despre declaraţia ministrului Finantelor: nu exista niciun pericol sa nu se plateasca salariile si pensiile

__________________________________________

Ştirea iniţială 13.31

Preşedintele Traian Băsescu i-a trimis o nouă scrisoare, luni, premierului Victor Ponta, în care îl "roagă" să renunţe la introducerea, de la 1 aprilie, a accizei de 7 eurocenţi la combustibil, deoarece este "o măsură cu multiple efecte negative la nivelul populaţiei".

"Constat că vă menţineţi punctul de vedere şi doriţi cu orice preţ să introduceţi o nouă povară fiscală asupra populaţiei României. Fac un nou apel, în vederea renunţării la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creşterii accizei la carburant, având în vedere efectele negative majore pe care o astfel de măsură le poate avea asupra mediului economic, dar şi asupra românilor", scrie preşedintele Traian Băsescu în scrisoarea deschisă transmisă premierului Victor Ponta. 
 
Potrivit preşedintelui Traian Băsescu, "alternativa bugetară de compensare a creşterii accizei cu 7 eurocenţi a fost prezentată cu ocazia aprobării Legii bugetului de stat pe anul 2014, această măsură fiind una nejustificată dacă interesul Guvernului ar fi fost acela al generării unei creşteri economice sustenabile, bugetul incluzând resursele necesare compensării acesteia".
 
"Am propus, încă de la acel moment, câteva variante de compensare. Domnule Prim-ministru, fac un apel la dumneavoastră să îmbunătăţiţi colectarea veniturilor la buget. O mai bună colectare va salva românii de introducerea unor noi taxe şi impozite, aşa cum este şi această majorare a accizei la carburant. Având în vedere punctele menţionate mai sus, vă rog să renunţaţi la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creşterii cu 7 eurocenţi a accizei la carburant, aceasta fiind o măsură cu multiple efecte negative la nivelul populaţiei", se arată în scrisoarea preşedintelui. 
 
Traian Băsescu arată că dintre efectele imediate care vor afecta atât mediul economic cât şi poulaţia se află scăderea consumului şi creşterea preţurilor. 
 
Şeful statului menţionează că insistenţa sa cu privire la neintroducerea accizei este legată de analiza pe care a făcut-o bugetului pe anul 2014. 
 
"Apreciez că această nouă acciză nu este necesară având în vedere că România s-a aliniat la standardele UE privind impozitarea combustibililor folosiţi în transport conform Directivei 2003/96. Această nouă creştere de acciză la combustibil este doar o metodă a Guvernului Ponta de a strânge bani de la populaţie şi firme în vederea satisfacerii nevoilor electorale ale baronilor locali", arată preşedintele Traian Băsescu în scrisoare. 
 
Potrivit şefului statului, în cazul transportatorilor, Guvernul a anunţat o compensare parţială a creşterii acestei accize (cu mai mult de jumătate), banii utilizaşi în acest sens provenind de la bugetul de stat. El arată că "există în continuare riscul, anunţat chiar de către transportatori, ca un procent foarte ridicat din alimentările actuale de pe teritoriul României să se orienteze în afara ţării, creând astfel efecte negative asupra bugetului de stat prin scăderea consumului".
 
"Trebuie menţionat că o astfel de schemă de compensare implică un cost foarte mare de administrare, atât uman, cât şi financiar, iar potenţialul risc de fraudare este unul real. Prin urmare, această schemă de compensare a creşterii accizei este ineficientă şi creează probleme de conformare din partea transportatorilor", mai precizează şeful statului. 
 
Traian Băsescu afirmă de asemenea că, în sectorul agricol, ministerul de resort a anunţat compensarea creşterii accizei la motorină prin subvenţionarea majorării costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat.
 
"Aşa cum am menţionat şi cu alte ocazii, aplicarea accizei de 7 eurocenţi domeniului agricol nu ar face altceva decât să frâneze dezvoltarea acestui sector, care a avut un rol crucial la obţinerea creşterii economice din anul 2013. Consider că agricultorilor români nu trebuie să li se pună niciun fel de povară fiscală suplimentară, având în vedere riscul de a pierde competitivitatea pe piaţa europeană", se arată în scrisoarea preşedintelui Băsescu. 
 
Potrivit şefului statului, având în vedere compensarea parţială sau totală în domeniul transporturilor şi al agriculturii, singura categorie care nu va beneficia de bani de la bugetul de stat pentru diminuarea efectului resimţit prin majorarea accizei este cea reprezentată de cetăţenii României.
 
"În aceste condiţii, populaţia va fi singura categorie defavorizată, discriminată, în condiţiile în care creşterea economică de 3,5% din anul 2013 nu se face resimţită direct în nivelul de trai al românilor, ci rămâne momentan un rezultat statistic, doar pe hârtie. De asemenea, trebuie menţionat că din sumele estimate iniţial de Guvern că vor fi colectate prin compensările acordate de la bugetul de stat rezultă o acciză care va genera un venit mult diminuat, dar care, în schimb, va genera numeroase efecte negative la nivelul inflaţiei şi consumului", se mai menţionează în document. 
 

Citiţi şi Ziua păcălelilor s-a transformat în ziua SCUMPIRILOR, pentru România. Carburanţii, gazele naturale şi ţigările vor costa mai mult, de MÂINE


Iată, mai jos, textul scrisorii

Domnului Victor-Viorel Ponta,
Prim-ministrul României


Stimate domnule Prim-ministru,

Constat că vă menţineţi punctul de vedere şi doriţi cu orice preţ să introduceţi o nouă povară fiscală asupra populaţiei României. Fac un nou apel în vederea renunţării la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creşterii accizei la carburant, având în vedere efectele negative majore pe care o astfel de măsură le poate avea asupra mediului economic, dar şi asupra românilor. Dintre efectele imediate care vor afecta ambele categorii se pot enumera: scăderea consumului şi creşterea preţurilor. 

Fac menţiunea că insistenţa mea cu privire la neintroducerea accizei este legată de analiza pe care am făcut-o bugetului pe anul 2014 şi apreciez că această nouă acciză nu este necesară având în vedere că România s-a aliniat la standardele UE privind impozitarea combustibililor folosiţi în transport conform Directivei 2003/96. Această nouă creştere de acciză la combustibil este doar o metodă a Guvernului Ponta de a strânge bani de la populaţie şi firme în vederea satisfacerii nevoilor electorale ale baronilor locali. 

În cazul transportatorilor, Guvernul a anunţat o compensare parţială a creşterii acestei accize (cu mai mult de jumătate), banii utilizaţi în acest sens provenind de la bugetul de stat. Există în continuare riscul, anunţat chiar de către transportatori, ca un procent foarte ridicat din alimentările actuale de pe teritoriul României să se orienteze în afara ţării, creând astfel efecte negative asupra bugetului de stat prin scăderea consumului. Trebuie menţionat că o astfel de schemă de compensare implică un cost foarte mare de administrare, atât uman, cât şi financiar, iar potenţialul risc de fraudare este unul real. Prin urmare, această schemă de compensare a creşterii accizei este ineficientă şi creează probleme de conformare din partea transportatorilor. 

În sectorul agricol, Ministerul de resort a anunţat compensarea creşterii accizei la motorină prin subvenţionarea majorării costului cu fonduri provenite de la bugetul de stat. Aşa cum am menţionat şi cu alte ocazii, aplicarea accizei de 7 eurocenţi domeniului agricol nu ar face altceva decât să frâneze dezvoltarea acestui sector, care a avut un rol crucial la obţinerea creşterii economice din anul 2013. Consider că agricultorilor români nu trebuie să li se pună niciun fel de povară fiscală suplimentară, având în vedere riscul de a pierde competitivitatea pe piaţa europeană. 

Având în vedere compensarea parţială sau totală în domeniul transporturilor şi al agriculturii, singura categorie care nu va beneficia de bani de la bugetul de stat pentru diminuarea efectului resimţit prin majorarea accizei este cea reprezentată de cetăţenii României. În aceste condiţii, populaţia va fi singura categorie defavorizată, discriminată, în condiţiile în care creşterea economică de 3,5% din anul 2013 nu se face resimţită direct în nivelul de trai al românilor, ci rămâne momentan un rezultat statistic, doar pe hârtie. De asemenea, trebuie menţionat că din sumele estimate iniţial de Guvern că vor fi colectate prin compensările acordate de la bugetul de stat rezultă o acciză care va genera un venit mult diminuat, dar care, în schimb, va genera numeroase efecte negative la nivelul inflaţiei şi consumului.

Alternativa bugetară de compensare a creşterii accizei cu 7 eurocenţi a fost prezentată cu ocazia aprobării Legii bugetului de stat pe anul 2014, această măsură fiind una nejustificată dacă interesul Guvernului ar fi fost acela al generării unei creşteri economice sustenabile, bugetul incluzând resursele necesare compensării acesteia. Am propus, încă de la acel moment, câteva variante de compensare. 

Domnule Prim-ministru,

Fac un apel la dumneavoastră să îmbunătăţiţi colectarea veniturilor la buget. O mai bună colectare va salva românii de introducerea unor noi taxe şi impozite, aşa cum este şi această majorare a accizei la carburant.

Având în vedere punctele menţionate mai sus, vă rog să renunţaţi la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creşterii cu 7 eurocenţi a accizei la carburant, aceasta fiind o măsură cu multiple efecte negative la nivelul populaţiei. 
 
Preşedintele României, Traian Băsescu



Parteneri
x close