Cetățeanul C: Scandalul asigurărilor obligatorii - Prețul RCA ar putea exploda

de Diana Ionescu    |    03 Iul 2020   •   13:56
Cetățeanul C: Scandalul asigurărilor obligatorii - Prețul RCA ar putea exploda Pixabay Exclusiv

Sunt ape tulburi pe piaţa asigurărilor auto din România. Suntem aproape de scenariul din 2016, când falimentul a lovit grupul Astra Asigurări, iar sute de mii de români nu şi-au mai putut repara maşinile. Au fost luni întregi de incertitudine, iar preţul asigurărilor a crescut. Istoria se poate repeta.

Autoritatea de Supraveghere Financiara a descoperit nereguli grave la companiile care controlează 90 la sută din piaţa asigurărilor obligatorii. Cetăţeanul C vă prezintă pe larg scandalul care-i poate afecta pe toţi cei 7 milioane de şoferi care au poliţe tip RCA.

Coșmarul șoferilor începe de la o simplă tamponare. Service-urile nu primesc anumiți asiguratori

De la o banală tamponare, poate începe coşmarul şoferilor care trebuie să-şi repare maşinile. Asta dacă şi-au încheiat cea mai ieftină poliţă RCA. Ieftin şi bun nu există. Piaţa asigurărilor auto obligatorii este dominată de două companii, care au împreună peste 90 la sută din clienţi, dintr-un motiv foarte simplu: vând cele mai ieftine poliţe. Însă, în caz de accident, apar problemele.

„Sunt service-uri în România care nu mai primesc, daca ai RCA, pe anumiți asiguratori, pentru ca au foarte mulți bani de recuperat, au multe procese în instanță pe acești asiguratori și îți spune că nu te primește, nu te supăra. Nu am cum”, ne-a spus preşedintele COTAR, Vasile Ștefănescu

Iar unde serviceurile primesc maşinile avariate, reparaţiile pot dura luni întregi. Până când asiguratorul livrează banii pentru piese. În toată ţara sunt doar câteva service-uri mari care îşi permit să preia costul reparaţiilor, astfel încât şoferii să nu sufere. Apoi se judecă pentru bani cu companiile de asigurări.

„Durata medie a recuperarii acestor bani este 2-3 ani, minim 2 ani. Și voi ce faceți în perioada asta? Ne împrumutăm la banci. Nu există service în România să nu aibă împrumuturi la bănci”, a explicat Dragoș Sabou, avocat service auto. 

Asiguratorii acuză service-urile că umflă prețurile. Problemele apar în toată țara 

Ca răspus, unele service-uri au început să umfle ilegal preţurile. Lucru constatat şi de Autoritatea pentru Protecţia Consumatorului, care a descoperit sute de probleme în toată ţara. Este clar că fiecare aleargă pentru propriul profit. Service-urile acuza companiile de asigurari ca plătesc cu întârziere costul reparațiilor. Asiguratorii acuză serviceurile că umflă prețurile la ora de manoperă. Ambele părţi se acuză reciproc şi că beneficiază de sprijin din partea Autorităţii de Supraveghere Financiară, organismul care ar trebuie să facă lumină în piaţă. 

La ASF abia a venit un director nou, cu unul dintre cele mai mari salarii din țara:15.000 de euro, pe lună. Ne-a cerut timp pentru a face o evaluare internă și abia apoi ne va oferi şi niște răspunsuri. Dacă de presă se ascund, cei care conduc ASF nu o pot face şi în faţa Parlamentului. În Comisia Economică din Senat, li s-a cerut să explice de ce au permis ca preţul unei asigurări RCA să aibă o diferenţă de până la 400% între cea mai ieftină şi cea mai scumpă poliţă, la aceeaşi maşină. 

Cetățeanul C: Scandalul asigurărilor obligatorii - Prețul RCA ar putea exploda

Istoria s-ar putea repeta! Mulți asigurați nu își vor mai putea repara mașina 

Daniel Zamfir, preşedintele Comisiei Economice din Senat, lansează un avertisment extrem de serios: „Suntem foarte aproape de a repeta istoria celor doua companii care au dat faliment acum doi ani, lăsând foarte mulți asigurați într-o situație de a nu-şi putea repara mașina”.

Peste 25.000 de români s-au plâns anul trecut că nu au fost despăgubiţi de respectivele societăţi. Companiile au fost sancţionate de ASF inclusiv pentru că nu putut dovedi că au rezervele financiare cerute de lege, dar amenzile sunt infime, între 100.000 şi 500.000 de lei, în comparaţie cu profitul înregistrat, de ordinul milioanelor de euro. În plus, un control al ASF a dezvăluit că din banii românilor, una din companii ar fi efectuat operaţiuni în străinătate. Daniel Zamfir acuză ASF că a tratat superficial această problemă.

„Acolo a existat o operațiune de transfer, între acționarul majoritar al companiei care a transferat o sumă mare de bani în Bulgaria, către firma unde este acționar, ori ceea ce a făcut ASF este nepermis, faptul că a sancționat acest lucru doar cu o simplă amendă, deși în opinia mea acolo trebuia ASF să intervină să ridice licența acestei companii care transfera nejustificat sume de bani în afara țării”.

Răspunsul societăţii de asigurări a venit sub forma unui comunicat: „Compania investeşte în instrumente financiare cotate şi înregistrate, precum şi în bonduri guvernamentale, pentru a conserva lichiditatea resurselor financiare. Compania procesează dosarele de despăgubire în termernul indicat de legislaţia în vigoare, însă sunt situaţii în care se vede nevoită să dea în judecată unele service-uri care facturează sume nejustificate. Nu putem accepta toate facturile umflate artificial sau fraudulos.” 

Reprezentanţii companiei atrag atenţia că preţurile poliţelor RCA ar putea exploda, din cauza tarifelor percepute de service-urile auto.

O soluţie ca şoferii să-şi repare mai repede maşinile în caz de accident este poliţa RCA cu decontare directă. Compania unde cel păgubit are asigurarea plăteşte imediat daunele şi îşi recuperează banii de la asiguratorul şoferului vinovat. Doar că preţul acestor poliţe este şi de două ori mai mare faţă de asigurarea clasică.

UPDATE. După difuzarea materialului, președintele ASF ne-a contactat pentru a ne transmite că salariul său nu este 15.000 de euro, ci doar... 11.000 de euro.

Parteneri
x close