Antena 3 CNN Actualitate Patru marinari sirieni, blocaţi de doi ani la bordul unei nave din portul Constanţa. "Practic este o puşcărie plutitoare"

Patru marinari sirieni, blocaţi de doi ani la bordul unei nave din portul Constanţa. "Practic este o puşcărie plutitoare"

Situație disperată pentru patru marinari sirieni! De doi ani sunt blocaţi la bordul unei nave, în Portul Constanţa. Au trecut printr-o perioadă extrem de dificilă, în care au suferit de foame, nu au avut căldura şi nici curent electric. Nu au avut nici bani şi nici dreptul de a coborî de pe navă. Astăzi sunt sub protecția unui sindicat internațional care le oferă mâncare și asistență juridică. Au câștigat procesul împotriva firmei care i-a angajat, dar nu i-a plătit. Așteaptă ca nava să fie vândută, să-și încaseze salariile și să plece.

Patru marinari sirieni, blocaţi de doi ani la bordul unei nave din portul Constanţa. "Practic este o puşcărie plutitoare"
de Cătălina Buzoianu    |    29 Iul 2022   •   15:27

Nava "Ali Bey" este la cheu, o poate vedea oricine trece prin Portul Constanța. Silueta ei alb-albastră se zărește și de pe terasele cu panoramă spre port. Ascunsă de priviri este suferința celor patru marinari sirieni care trăiesc aici din noiembrie 2020.

Comandantul Dahha Abdullah are 36 de ani si este la timona navei din iunie 2019. Vorbeste engleza fluent si spune că trece prin cea mai grea experiență din viața sa.

"E o puscarie, literalmente o puscarie. Doar mancam, facem putin sport si dormim. Mancam, facem putin sport si dormim.", spune comandantul. 

Situaţia marinarilor captivi este confirmată şi de Adrian Mihalcioiu, de la Sindicatul International al Navigatorilor:  "Au fost lasati fara mancare, fara posibilitatea de-a se-ncalzi, fara apa. Echipajul nu are liber de iesit la cheu cu exceptia comandantului; ceilalti 3 stau aici efectiv din luna decembrie 2020. Practic este o puscarie plutitoare pe care oamenii astia o populeaza".

Presiuni imense pentru a ceda: fără combustibil, fără mâncare, fără bani

Nava Ali Bey are 29 de ani. Se vede. Puntea, cotloanele sau cabinele, toate vorbesc despre viața dificilă în care se muncește și se trăiește la bord. Cargoul aflat sub pavilion panamez, a ancorat în Portul Constanța pe 30 noiembrie 2020. Compania este din Turcia, dar proprietarul, Mustafa Demirel, este binecunoscut în Constanța, unde desfășoară afaceri de zeci de ani.

"La bord erau navigatori sirieni, in Siria este razboi; s-a profitat de faptul ca ei n-au cum sa plece de la nava si-atunci era un fel de lant al slabicinuilor: armatorul nu-i platea, ei nu puteau sa coboare sa se duca-n Siria pentru ca era razboi si-i trimitea direct pe front. Şi a fost asa o perioada de cativa ani de zile in care acesti oameni, - - sunt oameni de 4 ani, de 5 ani, de 6 ani - au ramas la nava, salariile lor s-au tot ingrosat" - explică  Adrian Mihalcioiu.

"Armatorul a facut presiuni tot timpul, ne-a stresat mereu ca sa ne faca sa renuntam. Ne-au afectat puternic toate presiunile astea", confirmă şi Mansour Alaa, unul din marinarii de pe nava-puşcărie. 

"N-a mai trimis combustibil la nava, n-a mai trimis mancare, n-a mai trimis nimic asteptand ca sa cedam" - povesteşte şi comandantul Dahha Abdullah. 

Pe 23 mai 2022, justiția le-a dat câștig de cauză marinarilor sirieni și a obligat firma din Turcia să le plătească peste 230.000 de dolari. Sentința nu este definitivă, dar în litigiile de muncă sentința instanței de fond este executorie. Din mai se așteaptă motivarea, pentru a se putea trece la executarea firmei. Toti marinarii au ajuns la capatul rabdarii.

Autoritatile siriene nu i-au ajutat cu nimic. Parca n-ar exista pentru tara lor. Chiar daca si-au castigat in instanta dreptul de fi platit, emoțiile nu s-au terminat pentru comandant și echipa sa. Urmeaza sa se vanda nava la o licitatie si abia apoi sa-si recupereze banii.

Între timp primesc ajutor de la sindicatul internațional. Nu stiu unde vor merge pentru că în Siria e razboi, dar important este să îşi primescsa banii şi să îşi continue vieţile.

×
Subiecte în articol: Constanța Ali Bey Siria
Parteneri
Orașul din Europa care cere ca ziua să aibă 26 de ore în loc de 24
x close