Antena 3 CNN Actualitate NASA caută urme ale vieţii pe Marte: Adrian Şonka, astronom: "Nu mi-aş cumpăra bilet acum. Mai durează zeci de ani până când vom vedea astronauţi pe Marte"

Roverul Perseverance al NASA va fora, în curând, pentru prima mostră de rocă de pe Marte. Acest lucru se va întâmpla în luna august, cu scopul de a afla dacă a existat cândva viaţă pe Planeta Roşie. Eşantionul extras, care va avea dimensiunea unui deget, va fi trimis apoi pe Pământ pentru a fi studiat în laborator. "Noi vrem de fapt să ne mutăm pe Marte şi nu vrem să deranjăm viaţa de acolo", a spus astronomul Adrian Şonka, joi, în exclusivitate la Antena 3.

Sursa foto: Pixabay/Adrian Sonka Facebook
de Iulia Gorgorin    |    22 Iul 2021   •   13:19

Perseverance a ajuns pe Marte în luna februarie şi se află acum în craterul Jezero, cu o amplitudine de 45 de kilometri.

Depresiunea a găzduit cândva un lac, alimentat de un râu şi este astfel considerată un bun candidat pentru conservarea organismelor microbiene străvechi, dacă acestea au şi existat vreodată.

Adrian Şonka, astronom şi lector la Observatorul Astronomic din Bucureşti „Amiral Vasile Urseanu, a intervenit joi prin telefon la Antena 3, unde a vorbit despre evoluţiile făcute de cercetători pe Marte, a patra planetă de la Soare și penultima ca mărime din Sistemul Solar.

"Evoluăm spre bine, ca să spun aşa. Practic, noi până acum, pe Pământ, nu am avut niciodată sol marţian. Practic, avem meteoriţi care credem noi că vin de pe Marte, dar aceştia au stat pe Pământ zeci de mii, sute de mii de ani şi bineînţeles că s-a stricat compoziţia lor, nu mai era cea originală. Şi tocmai asta face acum şi Perseverance şi cei de la NASA. Încearcă să obţină o bucată de sol marţian de la faţa locului, să o protejeze foarte bine, să nu o contamineze cu nimic, să o împacheteze şi să o trimită înspre planeta Pământ. Astfel, vom în mână şi vom putea studia în laboratoare exact cum este solul marţian. Bineînţeles, că noi am trimis pe Marte laboratoare/maşini din acestea teleghidate, dar ele nu pot face ce se poate face într-un laborator.  Practic, căutăm acolo fie viaţă, fie viaţă moartă ca să spun aşa, adică dispărută acum mult timp, fie procese care au fost produse de viaţă. Deci asta căutăm. Sunt cele trei lucruri pe care le căutăm pe Marte. Vă spun că noi vrem de fapt să ne mutăm pe Marte şi nu vrem să deranjăm viaţa de acolo. Dacă pe Marte există în prezent viaţă, nu vrem să o stricăm cu viaţa pe care o ducem noi. Deci este într-un fel util şi pentru noi, pentru viitor.

În contextul în care miliardarii lumii deja doresc să călătorească în spaţiu, iar cei care sunt interesaţi să îşi cumpere bilete sunt tot mai mulţi pentru a trăi o astfel de experienţă, astronomul Adrian Şonka a explicat de ce nu este posibil să călătorim în curând pe Marte.

"Într-adevăr, miliardarii actuali merg în spaţiul cosmic, dar se duc la 80-100 de kilometri depărtare de sol, pe când Marte se află la zeci de milioane de kilometri, deci eu unul nu mi-aş cumpăra bilet acum. Aş strânge bani, pentru că mai durează zeci de ani până când vom vedea astronauţi pe Marte şi probabil sute, până vom vedea oameni normali, civili, aşa ca noi pe planeta Marte. Eu zc că înainte mergem în spaţiu, pe Lună şi apoi pe Marte", a explicat Adrian Şonka.

Subiecte în articol: NASA Marte Adrian Sonka astronom