Antena 3 CNN Actualitate Primele victime ale reclamelor deep fake. Mai mulți români au fost păgubiți de mii de euro, după ce au fost păcăliți să facă investiții fictive

Primele victime ale reclamelor deep fake. Mai mulți români au fost păgubiți de mii de euro, după ce au fost păcăliți să facă investiții fictive

Mai mulți români au suferit pierderi de mii de euro în urma înșelăciunilor legate de investiții fictive online.

Primele victime ale reclamelor deep fake. Mai mulți români au fost păgubiți de mii de euro, după ce au fost păcăliți să facă investiții fictive
Sursa foto: Getty Images I Virojt Changyencham
de Redacția Antena 3 CNN    |    01 Mar 2024   •   18:33

Trei locuitori ai municipiului Hunedoara au suferit pierderi financiare după ce au căzut victime unor scheme de înşelăciune online.

Aceste persoane au fost atrase de reclame care promovau achiziţionarea de acţiuni la o firmă cunoscută, însă au ajuns să îşi piardă banii în conturile lor bancare.

Prejudiciul total a depăşit aproximativ 6.800 de euro, conform informaţiilor furnizate de IPJ Hunedoara vineri.

Aceste cazuri sunt primele raportate în Hunedoara legate de reclame deep fake care apar pe reţelele sociale şi înşală utilizatorii.

Primul caz a fost semnalat de un bărbat în vârstă de 52 de ani, care a declarat că în data de 27 februarie a accesat o pagină web unde a furnizat date personale şi a efectuat un depozit de 1.200 de lei pentru a achiziţiona acţiuni la o companie cunoscută.

Ulterior, acesta a fost contactat de cineva care i-a solicitat o copie a actului de identitate şi detaliile cardului bancar.

Mai târziu, i s-a cerut să descarce mai multe aplicaţii electronice, iar când a verificat contul său bancar, a constatat că i s-au retras 15.000 de lei, cu un prejudiciu total de 16.200 de lei.

O altă victimă care a furnizat datele cardului său bancar

Un alt bărbat, în vârstă de 45 de ani, a raportat că în data de 21 februarie a găsit informaţii pe internet despre o firmă care se ocupa cu tranzacţionarea de acţiuni.

El a virat 1.250 de lei către această firmă pentru a cumpăra acţiuni şi a fost ulterior contactat de un individ care pretindea a fi reprezentant al firmei.

După ce a furnizat datele cardului său bancar, a observat că suma retrasă din cont a crescut de la 1.250 de lei la 2.000 de dolari.

Cea de-a treia victimă, o femeie în vârstă de 65 de ani, a reclamat că, după ce a văzut o reclamă online care promova investiţiile într-o companie energetică, a accesat un link şi a fost ulterior contactată telefonic de cineva care s-a prezentat ca reprezentant al firmei respective.

Ea a transferat 1.300 de lei către această presupusă firmă şi, după mai multe discuţii, a furnizat fotografii ale actului de identitate şi ale cardului bancar.

Ulterior, a descoperit că aproximativ 1.800 de euro au fost retrasi din contul ei bancar.

O creştere a infracţiunilor de criminalitate informatică

În toate aceste cazuri, poliţiştii au deschis dosare penale sub acuzaţia de efectuare de operaţiuni financiare frauduloase şi înşelăciune.

Un raport al Serviciului Investigaţii Criminale Hunedoara indică o creştere a infracţiunilor de criminalitate informatică în 2023 faţă de anul precedent, cu 14,81%, ajungând la 93 de cazuri investigate de poliţişti.

Potrivit informaţiilor furnizate de şeful acestei structuri, comisar-şef Dacian Vonu, infractorii adoptă modalităţi de operare din ce în ce mai sofisticate, profitând de faptul că multe victime nu sunt familiarizate cu mediul online şi sunt atrase de promisiunea de câştiguri rapide.

×
Subiecte în articol: deep fake reclame online pagubă romani
Parteneri
5 milioane de români care muncesc, îndatorați de stat cu peste 200 de euro
x close