ANCOM: Operatorii de telefonie trebuie să introducă proceduri suplimentare în caz de urgenţe

09 Iul 2009   •   17:28
ANCOM: Operatorii de telefonie trebuie să introducă proceduri suplimentare în caz de urgenţe Apelurile catre 112 vor fi prioritizate de catre operatorii de telefonie mobila

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a analizat, după cutremurul din aprilie, care a produs supraîncărcarea reţelelor de telefonie, modul în care furnizorii de servicii de telefonie au implementat măsurile necesare pentru tratarea cu prioritate a apelurilor către serviciul de urgenţă 112, după cum arată un comunicat al instituţiei, remis către Antena3.ro. De asemenea, după terminarea controlului, ANCOM a transmis Ministerului Comunicaţiilor un set de recomandări pentru tratarea congestiilor care se produc în reţelele de telefonie în situaţii de urgenţă, precum cutremure sau furtuni.

În urma seismului care a avut loc în seara zilei de 25 aprilie, care a avut loc în judeţul Vrancea şi care s-a resimţit şi în Capitală şi a provocat supraîncărcarea reţelelor de telefonie mobilă şi fixă, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a realizat un control la principalii operatori de telefonie. După cum arată comunicatul Autorităţii remis către Antena3.ro la vremea respectivă, ANCOM a constatat că nu s-au produs întreruperi ale funcţionării reţelelor de telefonie în perioada imediat următoare cutremurului de sâmbătă seara, dar că s-au înregistrat congestii semnificative de trafic ce au dus la respingerea a până la 60% dintre apelurile iniţiate.

ANCOM a investigat în perioada 10-17 iunie 2009, ca urmare a suprasolicitării reţelelor de telefonie de după cutremur, mecanismele de prioritizare a apelurilor de urgenţă către 112 şi care au fost puse în practică în reţelele proprii de către operatorii care deservesc peste 99% din totalul utilizatorilor de servicii de telefonie din România, respectiv Cosmote, Orange, RCS&RDS, Romtelecom, Telemobil, UPC şi Vodafone. Investigaţia Autorităţii s-a concentrat asupra funcţionării reţelelor în perioada imediat următoare cutremurului din 25 aprilie, când numărul de apeluri transmise către 112 a crescut cu 50% în intervalul de o oră după producerea cutremurului faţă de intervalul de o oră anterior.

Pe parcursul investigaţiei, specialiştii ANCOM au verificat existenţa şi funcţionarea mecanismelor de prioritizare aferente fiecărui segment relevant de reţea, adică interfaţa radio de acces, exclusiv pentru reţelele publice mobile de telefonie, reţeaua internă de comutaţie şi transport, dar şi legăturile de interconectare aferente transferului apelurilor către reţeaua operată de furnizorul Romtelecom.

În urma controlului, Autoritatea a constatat că operatorii aveau puse în funcţiune, la data cutremurului, diverse mecanisme şi proceduri menite să optimizeze tratarea apelurilor către serviciul de urgenţă 112. Astfel, operatorii au introdus măsuri pentru simplificarea logicii de tratare a apelurilor de urgenţă în vederea optimizării timpului de tratare, măsuri pentru tratarea cu prioritate a apelurilor către 112 faţă de apelurile obişnuite în ceea ce priveşte alocarea de resurse şi măsuri pentru rezervarea unor resurse pentru apelurile de urgenţă.

Investigaţiile au mai arătat că numărul şi eficienţa mecanismelor implementate variază de la un furnizor la altul, în funcţie de tipul reţelei şi de echipamentele utilizate, dar şi faptul că aceste mecanisme nu pot soluţiona complet problema apelurilor nefinalizate în situaţii de congestie a reţelei cauzate de creşteri masive şi bruşte a numărului de apeluri.

?Pentru a trata mai eficient în viitor congestii, precum cea din seara zilei de 25 aprilie am solicitat introducerea de către toţi operatorii a unor proceduri de prioritizare suplimentare, care însă ar trebui aplicate numai în situaţii de urgenţă?, a declarat pentru Antena3.ro Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.

ANCOM va monitoriza în continuare modul în care operatorii de reţele şi servicii de comunicaţii asigură transmiterea în mod neîntrerupt, cu prioritate, către serviciul de urgenţă 112. Procedura de monitorizare prevede că operatorii vor furniza către Autoritate un raport periodic privind traficul către 112, care va cuprinde valorile datelor de trafic citite în ziua şi ora de trafic maxim stabilite de ANCOM, în funcţie de structura de trafic din ultimul an specifică fiecărei reţele. Pe baza acestor informaţii specialiştii Autorităţii vor putea calcula gradul de serviciu acceptat, precum şi ponderea apelurilor spre 112 din totalul de trafic, iar ANCOM va putea solicita ajustări ale parametrilor de funcţionare ai mecanismelor de prioritizare.

ANCOM a transmis Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale rezultatele analizei şi propunerile sale, inclusiv propunerea de modificare a prevederilor legale în vigoare, astfel încât legea să diferenţieze între procedurile aplicabile în cazul rutării apelurilor către serviciul de urgenţă 112, în situaţii de funcţionare normală a reţelei şi cazurile care pot fi considerate de urgenţă. Astfel vor putea determina creşteri neaşteptate şi anormale ale volumului de trafic prelucrat, inclusiv trafic către 112, în perioade scurte de timp. Aceste cazuri trebuie clar definite, eventual în funcţie de gravitate, iar procedurile aplicabile trebuie să fie corespunzătoare cazului identificat şi declanşate atunci când situaţia de urgenţă se produce.

În acelaşi timp, specialiştii Autorităţii recomandă clienţilor de telefonie ca în momentele imediat următoare producerii unei catastrofe să îşi limiteze convorbirile la cele strict necesare.

Paula Safta, Antena3.ro


Parteneri
x close