Autoritatea pentru Supraveghere Financiară (ASF) a declarat în cadrul unei întâlniri cu reprezentanții Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) și ai Asociației pentru Sustenabilitate a Transportatorilor Rutieri Autorizați (ASTRA) că România nu mai poate plafona pentru a doua oară primele pentru asigurarea obligatorie RCA, care, de altfel, a expirat la 1 iulie. Astfel asigurătorii trebuie să-și regleze prețurile în rapot cu cererea din piață.
CONAF și ASTRA au semnalat Autorității inechitățile din piața asigurărilor RCA. Au fost invocate nereguli la stabilirea primei recomandate prin BAAR, dar și existența unor diferențe de prețuri pentru același risc. În unele cazuri diferențele de tarif ajung și până la 14.000 de lei pentru un camion cu masa autorizată între 16 și 21 de tone.
Doar 10 societăți activează pe piața RCA
CONAF avertizează că doar 10 asigurători formează piața polițelor de asigurare obligatorii și urmează că un al 11-lea jucător să fie deplin operațional până la finalul lui 2025.
„În prezent doar 10 societăți de asigurări sunt prezente pe piața RCA, un al 11-lea jucător, Interamerican, deja prezent pe piața românească, urmând să fie pe deplin operațional cu un produs RCA până la sfârșitul acestui an. Extinderea concurenței pe piața asigurărilor este așteptată să aducă tarife mai competitive, fiind așteptați și alți jucători din domeniu, mai ales în condițiile ridicării plafonării prețurilor la RCA.
Cauza principală pentru valoarea mare a polițelor la asigurările pentru camioane este raportul daunalității la camioane, care în prezent este de 17%, ceea ce înseamnă că un camion din șase produce o daună despăgubită prin asigurarea RCA. O soluție identificată pentru disiparea riscului pe industrie și obținerea unor prețuri mai competitive o reprezintă creșterea acoperirii, în prezent 25% din camioanele de 16-21 tone neplătind RCA', se menționează într-un comunicat al CONAF, transmis luni de Agerpres.
Proiect blocat în Parlament
În acest context, reprezentanții ASF au evidențiat faptul că depun eforturi pentru corectarea tarifelor RCA, în special pentru clienții care au risc ridicat și care apelează la BAAR prin modificarea metodologiei actuale și solicitarea ofertelor de la toți jucătorii de pe piața RCA și alegerea celor mai mici trei oferte pentru calculul primei de asigurare și selectarea asigurătorului care va face polița prin BAAR.
„De asemenea, o altă măsură corectă o reprezintă actualizarea factorului N din calculul primei de asigurare, după o metodologie mult mai obiectivă, țintind o reducere sub nivelul actual de 36%, bazată pe rata daunalității. Propunerile fac parte dintr-un set de recomandări pentru societățile de asigurări (sub forma unui Ghid de bune practici), care ar urma să fie finalizat și agreat de piață cel târziu până la finalul anului.
În același timp, un proiect de lege, aflat de aproape un an în Parlament, include mai multe măsuri care ar putea conduce la o piață mai echilibrată a RCA: prețurile pentru asigurările pentru camioane pe persoană fizică să nu mai fie tratate diferențiat față de cele pe persoană juridică, iar criteriul codului CAEN să fie înlocuit de cel al numărului de kilometri efectuați anual', conform organizației patronale.
RCA în rate
O altă propunere avută în vedere constă în plătirea asigurării RCA în rate sau posibilitatea suspendării poliței RCA cât timp autoturismele nu circulă. Controlul mai bun al valabilității polițelor RCA, prin interoperabilitatea bazelor de date ale CNAIR, Poliției Rutiere, etc este o altă măsură propusă de CONAF.
„Faptul că 40% dintre polițele RCA pentru camioane se fac prin BAAR arată un dezechilibru structural al pieței. Acest mecanism ar trebui să fie soluție de ultimă instanță, nu opțiunea principală. Transportatorii au nevoie de transparență deplină: toate ofertele, toate criteriile, aceleași reguli pentru toți.
ASF are responsabilitatea să garanteze că același risc înseamnă același preț, indiferent de cod CAEN sau de artificii birocratice. Doar așa putem vorbi de o competiție reală și de prime sustenabile. L-am asigurat pe domnul Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, că membrii CONAF și ai ASTRA vor rămâne parteneri de dialog deschis și constructiv. Credem că doar printr-un dialog sustenabil, bazat pe transparență și reguli aplicate uniform, putem corecta distorsiunile din piața RCA.
Condiții minime pentru ca piața RCA să devină predictibilă și corectă
Reducerea daunalității și recalibrarea tarifului de referință nu mai pot fi amânate. Numeroși operatori de transport riscă să nu mai poată susține operațional activitatea curentă, cu efect direct asupra continuității serviciilor de transport și implicit asupra economiei naționale. Acestea sunt condițiile minime pentru ca piața RCA să devină una predictibilă și corectă, în beneficiul transportatorilor și al întregii economii', a declarat, în comunicatul citat, Cristina Chiriac, președinta CONAF.
Astra și CONAF au cerut continuarea dezbaterilor pentru a identifica și alte soluții pentru diminuarea tarifelor RCA și pentru echilibrarea pieței RCA astfel încât transportatorii români să poată performa în continuare pe plan european, unde se plasează pe locul 3 în clasamentul statelor care livrează cele mai mari volume de marfă pe rutele internaționale.
CONAF reprezintă una dintre cele mai mari Confederații din România care susține și promovează antreprenoriatul românesc. Atât pe plan intern cât și internațional. De partea cealaltă, ASTRA este o organizație patronală nou-înființată, care reprezintă interesele transportatorilor din România. Afiliată la CONAF, ASTRA are peste 250 de membri, companii care însumează peste 15.000 de angajați.
