Antena 3 CNN Externe Mapamond Foștii angajați OceanGate anticipaseră implozia submersibilului Titan și acuză CEO-ul: „Stockton Rush era narcisist și psihopat clinic”

Foștii angajați OceanGate anticipaseră implozia submersibilului Titan și acuză CEO-ul: „Stockton Rush era narcisist și psihopat clinic”

Mia Lungu
6 minute de citit Publicat la 13:10 17 Iun 2025 Modificat la 13:21 17 Iun 2025
stockton rush fondator ceo oceangate organizator calatorie submersibilul titan implozie
Fondatorul și CEO-ul companiei OceanGate, care a organizat călătoria cu Titan, a prezentat submersibilul unei echipe TV în 2022. Sursa foto: Hepta/ Ferrari Press Agency/ CBC

Pe 18 iunie 2023, în mod tragic, Titan, un submersibil conceput pentru a vizita locul unde se afla epava Titanicului, a făcut implozie, ucigând toate cele cinci persoane aflate la bord. Unul dintre aceștia era chiar directorul executiv al companiei OceanGate care deținea submarinul, Stockton Rush, un miliardar care provenea dintr-o familie istorică puternică, cu ambiții mari de a deveni Elon Musk al turismului la mare adâncime.

Rush este subiectul unui nou documentar Netflix despre OceanGate, submersibilul Titan și acea coborâre nefericită în adâncurile întunecate ale Atlanticului de Nord.

Ambiția periculoasă a lui Stockton Rush

Stocton Rush, CEO-ul OceanGate, este portretizat ca un om de afaceri cu o ambiție extremă, care a pus inovația înaintea siguranței. El a ales să construiască submersibilul Titan folosind fibră de carbon, un material mai ieftin, dar mai puțin predictibil, în loc de oțel sau titan, pentru a reduce costurile și a accelera dezvoltarea. Această decizie a fost criticată de experți, care au subliniat riscurile structurale implicate.

Stockton Rush își concedia angajații care îl avertizau sau își exprimau îngrijorările

Stockton Rush, fondatorul și CEO-ul OceanGate, își concedia angajații atunci când aceștia ridicau îngrijorări legate de siguranță sau puneau la îndoială deciziile tehnice privind submersibilul Titan.

Rush era cunoscut pentru convingerea că regulile și certificările tradiționale pentru submersibile „încetinesc inovația”. Mai mulți ingineri și tehnicieni care au cerut:

  • Testare independentă
  • Certificare de la organisme internaționale
  • Îmbunătățirea sistemelor de siguranță

Ei au fost îndepărtați din companie sau au ales să plece voluntar după conflicte repetate.

Cultura toxică din compania OceanGate și cultul personalității

Foștii angajați ai OceanGate descriu compania ca având o cultură toxică, dominată de personalitatea lui Rush. Aceștia afirmă că Rush a încurajat un mediu în care criticile și îngrijorările legate de siguranță erau descurajate sau ignorate. Un fost angajat a declarat că Rush ar fi spus că ar putea „cumpăra un congresman” pentru a evita problemele legale.

Ignorarea avertismentelor și a reglementărilor

Documentarul subliniază faptul că inginerii și foștii angajați au avertizat despre riscurile structurale ale Titanului, dar aceste avertismente au fost ignorate. OceanGate a evitat certificarea oficială a submersibilului, argumentând că reglementările stricte ar împiedica inovația. În schimb, pasagerii erau etichetați ca „specialiști în misiune”, o manevră care le permitea să evite reglementările de siguranță.

Planuri controversate pentru promovare media

Documentarul dezvăluie că OceanGate a planificat să numească un director financiar necalificat ca pilot al submersibilului, pentru a atrage atenția presei și a spori atractivitatea expedițiilor. Această decizie ridică întrebări serioase despre prioritatea acordată siguranței pasagerilor.

Oportunismul și lipsa de responsabilitate

Rush este descris ca având o dorință obsesivă de faimă și succes, punând în pericol viețile celor din jur pentru a-și atinge scopurile personale. Documentarul sugerează că, în căutarea recunoașterii și succesului, Rush a sacrificat siguranța și etica profesională, contribuind astfel la tragedia care a avut loc.

Îngrijorări tehnice și de siguranță privind carena Titan din fibră de carbon

Foștii angajați ai OceanGate au exprimat îngrijorări semnificative cu privire la utilizarea fibrei de carbon în construcția submersibilului Titan, material considerat inadecvat pentru presiunile extreme la adâncimi mari.

David Lochridge, fost director de operațiuni marine la OceanGate, a semnalat în 2018 că fibra de carbon utilizată în carena Titanului prezenta semne vizibile de delaminare și porozitate, ceea ce ar fi putut duce la fisuri în timpul ciclurilor de presiune repetate. El a recomandat efectuarea unor teste neinvazive pentru a evalua integritatea structurii, însă compania a respins această sugestie, argumentând că sistemul său acustic de monitorizare ar fi suficient pentru a detecta eventualele defecțiuni,

Alți foști angajați au relatat că, în ciuda insistențelor lor, OceanGate a continuat dezvoltarea Titanului fără a respecta standardele de siguranță și fără a efectua inspecții independente. Un fost tehnician a menționat că grosimea carenei de fibră de carbon era de doar 12,7 cm, în condițiile în care inginerii se așteptau la 17,8 cm, și că îngrijorările exprimate au fost ignorate.

Carena Titan din fibră de carbon scotea niște sunete înspăimântătoare

Fibra de carbon a submersibilului Titan de la OceanGate era monitorizată cu ajutorul unui sistem acustic intern, conceput să detecteze microsunete (microfracturi) produse în material în timpul scufundărilor.

Fibra de carbon a Titanului scotea pocnituri, trosnituri și alte zgomote subtile, pe care sistemul acustic le detecta. În loc să fie tratate ca semnale de alarmă, aceste sunete au fost adesea ignorate sau considerate parte normală a comportamentului materialului – o decizie care s-a dovedit tragică.

Ce fel de sunete scotea fibra de carbon?

Fostul CEO al OceanGate, Stockton Rush, a menționat în interviuri anterioare și în materiale promoționale că:

  • Se auzeau pocnituri și trosnituri din carena de fibră de carbon în timpul coborârilor
  • Acestea erau descrise ca sunete de tensiune internă – produse atunci când presiunea externă comprima structura
  • Uneori, sunetele erau interpretate ca „sunete normale ale materialului care se acomodează presiunii.”

Cu toate acestea, foști angajați și experți în materiale compozite au avertizat că astfel de sunete sunt de fapt semne de avertizare serioase – indicând delaminarea sau microfisuri în stratul de fibră de carbon, ceea ce poate duce la cedarea structurală catastrofală.

Ce înseamnă aceste sunete?

  • Delaminare: Straturile de fibră de carbon se desprind unele de altele, ducând la slăbirea structurii
  • Microfisuri: Fisuri invizibile care, sub presiune repetată, pot crește și cauza colapsul complet

Potrivit unui fost angajat al OceanGate, sunetele respective au fost înregistrate în timpul testelor și scufundărilor anterioare, dar au fost minimizate de conducere sau interpretate greșit drept normale.

CEO-ul OceanGate, Stockton Rush, descris de un inginer, fost angajat, ca fiind „psihopat clinic” și „narcisist”

În documentarul Netflix „Titan: The OceanGate Disaster”, Stockton Rush este descris ca având o personalitate narcisistă, fiind acuzat de foști angajați și experți că a ignorat avertismentele legate de siguranță și a pus inovația înaintea vieților umane. Un fost inginer, Tony Nissen, l-a caracterizat drept „un psihopat borderline clinic”.

De asemenea, Rush a fost criticat pentru atitudinea sa față de siguranță. Într-un interviu din 2022 cu CBS News, el a afirmat: „Dacă vrei doar să fii în siguranță, nu te da jos din pat, nu te urca în mașină, nu face nimic. La un moment dat, o să-ți asumi un risc, și asta este o chestiune de raport risc/recompensă”.

Această mentalitate a fost considerată de mulți ca fiind un exemplu de narcisism, în care dorința de a inova și de a demonstra superioritatea tehnologică a prevalat asupra responsabilității față de siguranța echipajului și pasagerilor.

Ce s-a întâmplat cu procesele împotriva companiei OceanGate, după implozia Titan

Procesul intentat de familia exploratorului francez Paul-Henri Nargeolet împotriva OceanGate pentru moartea acestuia în urma imploziei submersibilului Titan în iunie 2023 este în desfășurare. În august 2024, familia a depus o plângere pentru moarte prin neglijență, solicitând daune de 50 de milioane de dolari. Aceștia acuză compania și pe CEO-ul Stockton Rush de neglijență gravă și ascunderea defectelor submersibilului, susținând că echipajul ar fi fost conștient de pericol înainte de tragedie .

Inițial, procesul a fost mutat într-un tribunal federal în ianuarie 2025, dar în februarie a fost redirecționat către un tribunal de stat. Cazul este în continuare activ și se așteaptă o decizie finală.

În ceea ce privește alte acțiuni legale, un cuplu din Florida, Marc și Sharon Hagle, care au dat în judecată OceanGate pentru refuzul de a le rambursa 210.000 de dolari pentru o expediție anulată, au retras procesul în iunie 2023, după tragedie, din respect pentru victime.

De asemenea, un fost angajat al OceanGate, David Lochridge, a intentat un proces în 2018, acuzând compania de concediere abuzivă după ce a semnalat probleme de siguranță ale submersibilului. Acest caz a adus în atenție posibilele neglijențe ale companiei.

În prezent, procesul principal continuă, iar autoritățile de reglementare încă investighează circumstanțele tragediei.

×
TOP articole
x close