Antena 3 CNN High Tech Motivele pentru care iPhone va schimba lumea

Motivele pentru care iPhone va schimba lumea

Motivele pentru care iPhone va schimba lumea
19 Feb 2007   •   23:41

Imaginaţi-vă un iPhone de mărimea unui TV cu ecran mare. Acesta este PC-ul viitorului. Demonstraţia iPhone făcută de Steve Jobs în cadrul Macworld a fost atât de grozavă încât acesta a făcut oamenii să creadă că Apple a inventat o interfaţă utilizator complet nouă. De fapt, Apple a făcut ceva şi mai important. Compania a preluat şi a introdus cea mai de calitate cercetare UI (user interface) într-un produs comercial. A făcut acelaşi lucru şi cu computerul original Apple, Mac, şi cu iPod. În acest mod schimbă Apple lumea. Preia cele mai îndrăzneţe cercetări făcute de alţii, le finisează şi le perfecţionează, după care le introduce în produse ce pot fi cumpărate de oricine.

Succes sau eşec, iPhone va rămâne în istorie drept primul pas major către interfaţa user PC third generation. Prima generaţie UI a fost command line. Nu Apple a inventat-o, dar a utilizat-o în conceptul primelor computere Apple. A doua generaţie UI este interfaţa bazată pe icoane, foldere şi ferestre redimensionabile, pe care o utilizăm azi. Din nou, nu Apple a inventat-o, dar este prima companie mare care a introdus-o într-un produs pentru consumatori, computerul original Macintosh, lansat în 1984. Microsoft a lansat luna trecută sistemul său de operare Windows Vista, iar următorul update la sistemul de operare OS X este aşteptat către sfârşitul acestei primăveri. Deşi aceste platforme conţin elemente ale următoarei generaţii UI, se bazează pe aceaşi paradigmă veche cu foldere, icoane şi ferestre din anii ?80.

A treia generaţie de PC UI de mâine a fost deja inventată. S-a făcut deja toată cercetarea. De fapt, unele elemente au fost dezvoltate independent de zeci de genii din mai multe centre de cercetare, fiecare adoptând o abordare uşor diferită, însă fiecare adoptând mai mult de unul din cele cinci elemente ale UI de mâine. Iată acele elemente:

1. Multi-touch.
Mulţi cred acum că Apple a inventat multi-touch. Adică ideea că un afişaj poate răspunde la două sau mai multe puncte de control odată. De fapt, cercetătorii au dezvoltat de mai bine de un deceniu tehnologii multi-touch. Multi-touch într-o interfaţă utilizator pentru PC este la fel de puternică ca şi multi-touch din viaţa reală.

2. Gesturile
Actualele dispozitive touch-screen au deja gesturi rudimentare incluse. Chiar şi Apple Newton, primul PDA al Apple, suporta gesturile. De pildă, dacă încercuieşti un cuvant în timp ce scrii pe un Newton, acel cuvant încercuit va fi "selectat".

3. Fizica
A doua generaţie de UI are foldere, trash can şi documente care reprezintă obiecte fizice. Însă acestea nu se comportă ca nişte obiecte fizice. Ele nu se mişcă ca şi când ar avea greutate, masă şi impuls.

4. 3-D
Unele obiecte UI din Vista şi OS X au proprietăţi 3-D. De exemplu, se poate întoarce un document pentru a se vedea ce are pe verso, sau se poate privi din lateral documetele afişate în cascade, pentru a le putea selecta şi organiza.

5. Minimizarea icoanelor.
Icoanele sunt elementul central al sistemelor de operare de azi şi reprezintă foldere, documente şi aplicaţii în starea closed. Când se face click pentru a le deschide, icoana rămâne acolo, însă clickul o deschide şi încarcă în memorie informaţia conţinută. Următoarea generaţie de sisteme de operare vor afişa elementele în starea deschisă - nu închisă, reprezentată de icoane. Astfel orice obiect va putea fi micşorat sau mărit, iar mărimea va fi fluidă, nu binară - elementele vor apărea în grade de marime şi nu în starea de închis sau deschis.

Acestea sunt cele cinci elemente de bază ale interfaţei utilizator pentru iPhone. Iar ele nu există împreună în niciun alt produs important.

×
Parteneri
Ce pensie va primi un român care a muncit 35 de ani, după noua lege
x close