Antena 3 CNN High Tech Facebook împlinește 20 de ani. Relevanța gigantului media în 2024, pusă sub semnul întrebării

Facebook împlinește 20 de ani. Relevanța gigantului media în 2024, pusă sub semnul întrebării

Cândva o modalitate de a păstra legătura cu prietenii din facultate, platforma are acum foarte puține asemănări cu Facebook-ul de altădată.

Facebook împlinește 20 de ani. Relevanța gigantului media în 2024, pusă sub semnul întrebării
Sursa foto: Getty
de Georgiana Adam    |    05 Feb 2024   •   19:01

Ce s-a întâmplat cu voi în ultimii 20 de ani? Poate că v-ați îndrăgostit, ați avut inima frântă, ați schimbat orașul sau chiar țara, ați avut un copil sau doi, ați descoperit o nouă pasiune, v-ați confruntat cu depresia, ați plâns după o persoană dragă.

În tot acest timp, în timp ce v-ați schimbat, la fel a făcut și Facebook.

Așa este, Facebook are acum două decenii. Și, în ciuda căderii sale lente în irelevanță culturală în rândul generațiilor tinere, rămâne cea mai mare rețea socială din lume.

În prezent, numără peste 3 miliarde de utilizatori activi lunar. Asta înseamnă o treime din populația lumii.

Citește și: O nouă înşelătorie deepfake, care folosește imaginea lui Mugur Isărescu. Atenţionarea transmisă de BNR 

Dar vârsta Facebook începe să se vadă și, la fel ca mulți oameni pe care îi cunoașteți, s-a îndepărtat mult de la obiectivul său inițial - de a aduce oamenii împreună (gratuit) și de a ajuta prietenii să păstreze legătura.

Răsfoiți Facebook în ziua de azi și veți găsi mai puține postări de la prietenii voștri adevărați și mai multe reclame sponsorizate care vă hărțuiesc să cumpărați lucruri pe care le-ați căutat o dată pe internet, articole cu știri false cu mii de comentarii de la adepții teoriei conspirației și vechi prieteni de familie care își documentează fiecare aspect al vieții lor în fotografii neclare și cu legende deocheate.

Un fenomen global

Facebook nu a fost în niciun caz prima rețea socială, dar a fost prima care s-a răspândit peste granițe și generații ca un virus, schimbând modul în care oamenii interacționează între ei, organizează mișcări sociale și consumă știri.

Împreună cu Twitter, a devenit un mijloc de schimbare socială, declanșând conversații care au dus la mișcări precum Primăvara arabă, Occupy Wall Street și atacul din 2023 asupra Congresului Braziliei.

Fondatorul Mark Zuckerberg, care a creat Facebook pe când era un student de 19 ani, s-a aflat brusc în centrul unei dezbateri despre limitele libertății de exprimare, pe fondul criticilor tot mai numeroase potrivit cărora Facebook nu face suficient pentru a combate dezinformarea și discursul instigator la ură.

Autoritățile de reglementare din SUA și UE îl urmăresc în continuare pe Zuckerberg pe tema dezinformării, care a înflorit pe site în timpul pandemiei de Coronavirus. În conformitate cu noua lege a UE privind serviciile digitale, Meta este responsabilă pentru monitorizarea și eliminarea dezinformării și a conținutului ilegal de pe platformele sale.

În ceea ce privește misiunea Facebook, Zuckerberg a extins funcționalitățile platformei pentru a menține un model de afaceri viabil, acordând prioritate veniturilor din publicitate și colectării de date în detrimentul interacțiunii reale cu utilizatorii.

În 2019, Zuckerberg a schimbat sloganul platformei de la "Este gratuit și va fi întotdeauna" la "Este rapid și ușor", deschizând calea noului model de abonament plătit fără reclame al Facebook. Doi ani mai târziu, a redenumit compania mamă a Facebook "Meta", deoarece a făcut un pariu major pe cercetarea metaverselor.

De asemenea, a crescut conținutul video pe Facebook și Instagram (de asemenea, un brand Meta), a adăugat piața Facebook, unde oamenii pot cumpăra și vinde obiecte, și a extins capacitățile de mesagerie prin dezvoltarea Messenger și achiziționarea WhatsApp.

Platforma are acum foarte puține asemănări cu Facebook-ul de altădată, deoarece pune laolaltă caracteristici de la alte site-uri populare de socializare, precum Reddit, TikTok, Twitter și Snapchat, scrie Euronews.

O bază de utilizatori în curs de îmbătrânire, o acoperire din ce în ce mai globală

Este posibil ca Facebook să fie în continuare o piatră de temelie pentru orice campanie de marketing social media, dar baza sa de utilizatori îmbătrânește.

Milenialii preferă în continuare aplicația, deși numărul utilizatorilor mileniali este în scădere - un sondaj din 2022 a arătat că 69% dintre aceștia preferă să folosească Facebook în locul altor rețele sociale, în scădere de la 75% în 2021.

Generațiile mai tinere sunt și mai puțin atrase de Facebook, doar 37% dintre utilizatorii din Generația Z spunând că sunt activi pe Facebook, față de 65% dintre utilizatorii din Generația Z care spun că sunt pe TikTok.

Deși aceasta este o problemă reală pentru companie și a provocat declarații potrivit cărora "Facebook a murit", cele mai recente cifre privind utilizatorii de la începutul lunii februarie sugerează orice altceva.

În fiecare zi, 2,11 miliarde de persoane se conectează la Facebook, ceea ce reprezintă o creștere de 6% într-un an. Însă trei sferturi dintre acești utilizatori zilnici se află în afara SUA, Canadei și Europei.

Astfel, în timp ce Facebook pierde utilizatori în Europa și înregistrează o creștere mai lentă în SUA și Canada, câștigă zeci de milioane de utilizatori în întreaga lume. Cea mai mare piață pentru Facebook este India, cu 315 milioane de utilizatori.

Viitorul Facebook, stabilit de algoritmi

Modul în care oamenii folosesc Facebook se schimbă și el, adaptându-se la noul algoritm al platformei, care se concentrează mai mult pe conținutul viral decât pe prietenii.

"A existat o schimbare în ultimii doi ani, oamenii venind pe Facebook mai mult pentru a se distra, pentru a descoperi ceva nou sau pentru a vedea ce se întâmplă în lume", a scris directorul Facebook, Tom Alison, într-un comunicat de presă din martie anul trecut, anunțând o nouă funcție de descoperire cu ajutorul inteligenței artificiale.

"Anterior, puteai să fii invitat într-un grup (Facebook) de către un prieten, să cauți un grup pe baza unei nevoi sau a unui interes specific. Utilizând AI pentru a găsi conținut public de Grupuri pe baza intereselor dumneavoastră, vă putem arăta acum conținut foarte relevant din Grupurile publice din Feed-ul dumneavoastră - fără a fi nevoie să faceți căutări", a explicat Alison.

Citește și: O "reglementare istorică". Statele UE şi-au dat acordul asupra primei legi privind inteligenţa artificială

Se pare că viziunea lui Alison pentru viitorul Facebook nu este prietenia. Cel puțin nu cu oamenii.

Viitorul Facebook, deocamdată, pare să fie condus de algoritmi care vă vor arăta mai mult din ceea ce doriți să vedeți. O strategie bună pentru a-i face pe oameni să rămână pe platformă, dar, de asemenea, un pas mai departe spre divizarea utilizatorilor.

Cum va fi Facebook peste 20 de ani?

Probabil că va dura mai puțin de 20 de ani pentru a vedea efectele noii strategii bazate pe inteligență artificială a Facebook asupra comportamentului și convingerilor utilizatorilor.

Dar cine știe unde va fi lumea până atunci? Sau câte suferințe și triumfuri vom mai trăi cu toții, în timp ce profilurile noastre de pe Facebook vor continua să se prăfuiască în acele file de browser uitate de mult timp pe care am uitat să le închidem?

×
Subiecte în articol: Facebook
Parteneri
Afacerea de succes cu care un italian a dat lovitura în Buzău
x close