Un proiect pilot a fost introdus de curând la Spitalul Universitar Meyer IRCSS din Florența, în Italia. Este vorba despre folosirea realităţii virtuale pentru recoltarea de sânge la copii, pentru a face această experienţă mai plăcută şi mai puţin înspăimântătoare.
Prelevarea de sânge este un test simplu, dar, între acul care inspiră o anumită doză de frică și vederea sângelui care este puțin șocantă, experienţa poate deveni foarte înfricoșătoare pentru copii. Asfel că adesea sarcina devine foarte solicitantă şi pentru asistente care se confruntă cu refuzuri şi plânsete din partea celor mici.
Pentru a-i ajuta pe copii să depășească orice frică și să trăiască această experiență cu mai mult calm, unui start-up italian specializat i-a fost încredințată sarcina de a crea un software specific, lucrând în strânsă colaborare cu Departamentul de Profesii Sanitare și personalul Centrului de Colectare a Sângelui, relatează Corriere della Sera.
După o perioadă inițială de experimentare, care a permis rafinarea sistemului profitând de observațiile personalului și de sugestiile copiilor, acum Centrul de Colectare a Sângelui are patru perechi de ochelari 3D speciali cu tabletele aferente, iar momentul recoltării sângelui se poate transforma într-o experienţă neașteptată. Datorită acestui proiect, copilul este distras pe întreaga durată a testului, este mai colaborativ, anxietatea și frica scad, iar percepția durerii în momentul înțepăturii este redusă. Beneficiile sunt, de asemenea, şi pe termen lung, deoarece mediul și personalul medical nu sunt asociați cu o experiență dureroasă și traumatizantă.
Vânătoare de fluturi și nave spațiale
Sistemul funcționează astfel: copilul, așezat în poala părinților sau pe un scaun, este ajutat să își pună viziera și se trezește cufundat într-o realitate virtuală care îi captează imediat atenția, distrăgându-l de la gândul recoltării de sânge și ascunzându-i acele, fiolele, sângele și contextul din spital.
Variantele de proiecţii variază în funcție de vârstă: cei mai mici, începând cu vârsta de aproximativ 4 ani, pornesc în căutarea unor fluturi colorați în compania unui grup de iepurași drăguți, în timp ce copiii mai mari și adolescenții călătoresc la bordul unei nave spațiale și se trezesc nevoiți să gestioneze o aterizare de urgență.
Asistenta care efectuează recoltarea de sânge selectează fazele jocului cu un joystick special, ghidând astfel copilul în experiența sa virtuală în diferitele momente ale analizelor. Când sosește temuta înțepătură, asistenta apasă butonul "distragere" și jocul prinde viață, captând toată atenția: cei mici sunt înconjurați de fluturi și trebuie să-l găsească pe cel cu aripi aurii, iar copiii mai mari sunt ocupați să-și reconstruiască nava spațială. În plus sistemul asigură o sincronizare între stimulii tactili și cei vizuali, astfel că în momentul exact al recoltării de sânge, atingerea virtuală a unuia dintre iepurași corespunde stimulului real, ajutând la confuzie în perceperea durerii. Totul este conceput pentru a garanta imobilitatea completă a copilului, care poate efectua acțiunile necesare și cu mișcarea ochilor.
Primele rezultate ale proiectului
Primele săptămâni de analiză experimentală, în care au fost monitorizate reacțiile copiilor împărțiți în grupuri în funcție de vârstă, au confirmat așteptările, demonstrând utilitatea acestor instrumente. Viziera 3D face parte dintr-o cale de umanizare a îngrijirii și atenției la nevoile emoționale ale pacienților și se adaugă instrumentelor deja existente, cum ar fi baloanele de săpun, terapia cu animale de companie, terapia cu clovn și terapia prin muzică.
Având în vedere bilanțul pozitiv, iniţiatorii proiectului au anunțat că intenționează să extindă acest instrument și la alte departamente. Pentru a continua în această direcție, însă, vor fi necesare studii preliminare suplimentare care să examineze diversele contexte de aplicare. Sentimentul este că a fost identificată o utilizare a tehnologiei care poate ajuta copiii să trăiască cu mai puțină frică și durere, teste diagnostice și tratamente invazive.