Antena 3 CNN International News Titanul sudic, cel mai mare dinozaur descoperit vreodată în Australia

Titanul sudic, cel mai mare dinozaur descoperit vreodată în Australia

Cercetătorii australieni au clasificat o specie de dinozaur descoperită în 2006 drept cea mai mare găsită vreodată pe continent. Acest dinozaur aparţine grupului titanozaurilor, animale care au trăit cu circa 100 de milioane de ani în urmă.

Titanul sudic, cel mai mare dinozaur descoperit vreodată în Australia
Sursa foto: Facebook/Queensland Museum
de Alexandra Ionescu    |    08 Iun 2021   •   16:22

Cu aproximativ 92 de milioane de ani în urmă, „Cooper” s-a blocat în noroi. Oasele dinozaurului au fost găsite abia în 2007, când părțile fiarei au fost dezgropate, săpate de sub o stație de bovine și ovine în apropierea micului oraș australian Eromanga, în sud-vestul Queenslandului.

După paisprezece ani de cercetări și analize minuțioase, exemplarul gigantic de sauropod, cunoscut din oasele picioarelor și șoldurilor, este descris și numit oficial de către descoperitorii săi pentru prima dată, Cooper.

Australotitan cooperensis, un titanosaur care stăpânea pământul în perioada Cretacicului, cu vreo 92-96 milioane de ani în urmă. Numele Australotitan înseamnă „titanul sudic” și cooperensis este numit pentru zona în care a fost descoperită fosila.

Specimenul holotip – adică specimenul folosit pentru a descrie această specie nouă – este detaliat într-o lucrare, publicată luni în revista PeerJ, de cercetătorii de la Muzeul Queensland din Australia și Muzeul de Istorie Naturală Eromanga.

Se estimează că Australotitan cooperensis avea între 5 şi 6,5 metri înălţime şi o lungime de 25-30 de metri, ceea ce îl face cel mai mare dinozaur australian cunoscut până în prezent.

"Judecând după comparaţia taliei membrelor, acest nou titanozaur se numără printre cei mai mari cinci (dinozauri) din lume", a declarat Robyn Mackenzie, de la Muzeul de Istorie Naturală din Eromanga, din sud-vestul statului Queensland.

Guvernul regional a salutat marţi clasificarea, numind-o un avantaj pentru descoperirea locală.

„Australia este una dintre ultimele frontiere pentru descoperirea de dinozauri şi Queensland se consolidează drept capitala paleontologică a naţiunii - sunt încă multe lucruri de descoperit”, a spus dr. Jim Thompson, director executiv al Queensland Museum Network.

Cel mai mare dinozaur cunoscut până în prezent este Patagotitan mayorum, supranumit "Titanul din Patagonia", descoperit în Argentina şi descris de cercetători în 2017. Paleontologii estimează că acesta ar fi cântărit în jur de 70 de tone, echivalentul a circa zece elefanţi africani, şi ar fi măsurat aproximativ 37 de metri lungime şi opt metri înălţime la greabăn.

Subiecte în articol: dinozaur Australia descoperire