Antena 3 CNN Life Ce sunt, de fapt, dârele lăsate pe cer de avioane și de ce nu apar la toate aeronavele

Ce sunt, de fapt, dârele lăsate pe cer de avioane și de ce nu apar la toate aeronavele

Laura Dinu
2 minute de citit Publicat la 07:00 27 Iul 2025 Modificat la 08:09 27 Iul 2025
contrails urme lasate de avion
Aceste linii apar atunci când vaporii fierbinți de apă eliberați de motoarele avioanelor se răcesc rapid și se condensează la altitudini mari. Foto: Getty Images

Cu toții am observat pe cer acele linii lungi, subțiri, ca niște nori artificiali, lăsate de avioane. Cu privire la ele au apărut, de-a lungul vremii, o mulțime de conspirații. Acestea se numesc, de fapt, ”contrails” (prescurtare de la „condensation trails”, sau dâre de condens) și sunt nori creați de om, formați din vapori de apă emanați de motoarele cu reacție ale aeronavelor, scrie space.com.

Cum se formează

Potrivit Administrației Naționale pentru Servicii Meteorologice (NWS) și Agenției pentru Protecția Mediului (EPA) din SUA, aceste linii apar atunci când vaporii fierbinți de apă eliberați de motoarele avioanelor se răcesc rapid și se condensează la altitudini mari, în condiții specifice de temperatură scăzută și umiditate ridicată. Cel mai adesea, acestea se formează între 10.000 și 13.000 de metri altitudine, adică în tropopauză, acolo unde avioanele comerciale zboară în mod obișnuit.

Sunt periculoase?

Urmele lăsate de avioane nu au un impact direct pentru sănătatea umană. Deși există o teorie conspiraționistă conform căreia guvernele ar folosi avioane pentru a împrăștia substanțe toxice („chemtrails”), aceasta nu are nicio bază științifică. Cercetători de la MIT și Harvard au dezmințit în mod repetat aceste afirmații, arătând că nu există dovezi care să susțină ideea unor substanțe chimice diseminate în mod intenționat.

„Nu există nicio bază pentru acea conspirație, iar oamenii de știință nu o consideră deloc credibilă,” afirmă prof. Steven Barrett, MIT.

Impactul asupra mediului

Deși nu sunt toxice, urmele lăsate de avioane contribuie indirect la schimbările climatice. Ele acționează asemenea norilor cirrus, influențând echilibrul termic al Pământului. Mai exact, ziua pot reflecta o parte din radiația solară înapoi în spațiu, ceea ce duce la un efect de răcire, iar noaptea pot bloca radiația termică emisă de sol, contribuind la încălzirea atmosferei.

Problema însă nu este reprezentantă de urmele de scurtă durată, ci cele persistente, care se extind pe suprafețe mari și pot dura ore întregi, transformându-se efectiv în nori cirrus artificiali. Acestea împiedică disiparea căldurii în spațiu, provocând un efect de seră suplimentar.

De ce nu lasă toate avioanele urme

Toate motoarele cu reacție pot produce urme, dar numai în condiții atmosferice specifice – temperatură scăzută și umiditate ridicată. Dacă aerul este mai uscat sau mai cald, dâra de condens poate să nu se formeze deloc sau să dispară rapid.

Durata de viață a unei dare de condens depinde de condițiile atmosferice. Mai exact, atunci când umiditatea este scăzută, urmele dispar în câteva secunde, însă când umiditatea este ridicată, urmele persistă și se pot întinde pe kilometri întregi.

Ce măsuri se iau pentru reducerea impactului

Mai multe organizații publice și private lucrează la soluții pentru a reduce efectele climatice ale acestor urme. Un studiu NASA în colaborare cu Centrul Aerospațial German (DLR) a arătat că utilizarea de combustibili sustenabili pentru aviație poate reduce formarea lor cu 50–70%.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close