România e aici! Inventatorii români care au schimbat soarta lumii

de G.S.   •   01 Dec 2016   •   14:52
România e aici! Inventatorii români care au schimbat soarta lumii  416

Romania a avut de-a lungul timpului inventatori care au schimbat soarta lumii. Este de ajuns sa il amintim pe Henri Coandă, parintele aviatiei moderne, fara de care poate ca si azi am fi traversat oceanele doar cu vaporul. Sau Nicolae Paulescu, inventatorul insulinei. Sau Petrache Poenaru, inventatorul stiloului.

Lumea intreaga recunoaste acum meritele mintilor luminate nascute in Romania. Poate si de aceea, cel mai mare laser din lume este construit acum, pe bani europeni, in Romania, la Magurele. Este locul unde s-ar putea descoperi, printre altele, leacul pentru cancer.

Cercetatori din Japonia, Statele Unite, Polonia, China, aproximativ 1.000 dintre cele mai tari creiere ale momentului, si-au trimis CV-urile catre centrul de cercetare de la Magurele. Deja cativa dintre ei au inceput sa lucreze in Romania, unde montarea efectiva a laserului va incepe in zilele care urmeaza.

Locul in sine arata ca o uriasa nava spatiala. Suprafata totala este de 15.000 metri patrati, si numai pentru constructia cladirii s-au folosit materiale cu totul si cu totul speciale. Conditiile sunt incredibile, toate structurile au fost studiate la micron, pentru ca o eroare extrem de mica poate sa schimbe complet coordonatele laserului.

Temperatura, umiditatea, sunt si ele controlate foarte strict, la fel si stabilitatea la vibratii – ganditi-vă doar ca laserul va sta pe un sistem compus din nu mai putin de 1.000 de arcuri si amortizoare. Montarea efectiva va incepe saptamana aceasta, iar apoi se va trece la teste care vor dura si ele aproximativ o jumatate de an.

Dintre temele care vor fi cercetate, unele extrem de tehnice, se afla simularea radiatiilor cosmice, pentru a vedea cum se comporta materialele din care sunt facute navele spatiale intr-o eventuala misiune pe Marte, daca nu cumva radiatiile gama ar  putea preveni un dezastru ecologic, cum a fost cel de la Fukushima, distributia elementelor in Univers, de ce e atat de mult nisip pe pamant, si nu aur, de exemplu. Sunt intrebari la care ceercetatorii lumii n au reusit pana acum sa gaseasca raspunsuri.

O alta  aplicaţie care ar putea rezulta din experimentele făcute la Măgurele este o metodă revoluţionară pentru tratarea cancerului.

Cercetarile propriu zise vor incepe la Magurele in 2019, cand proiectul va fi complet functional.