Antena 3 CNN Life Știinţă Vulcani de gheaţă, descoperiţi pe planeta Pluto. Criovulcanii sunt diferiți față de orice altă formațiune cunoscută din sistemul nostru solar

Un grup de vulcani de gheaţă sub forma unor cupole, care nu seamănă cu vreo altă formaţiune cunoscută din sistemul nostru solar şi care ar putea fi încă activi, au fost identificaţi pe Pluto cu ajutorul datelor colectate de sonda spaţială New Horizons a NASA.

Sursa foto: REUTERS/NASA/JHUAPL/SwRI
de Mia Lungu    |    29 Mar 2022   •   20:56

Oamenii de ştiinţă au precizat astăzi că aceşti criovulcani - în număr de 10 sau mai mulţi - au înălţimi cuprinse între un kilometru şi şapte kilometri, informează agenția Reuters.

Spre deosebire de vulcanii de pe Terra care expulzează gaze şi rocă topită, criovulcanii de pe planeta pitică expulzează cantităţi mari de gheaţă - aparent apă îngheţată şi nu un alt material îngheţat - care ar avea consistenţa unei paste de dinţi, au precizat cercetătorii.

Formaţiuni de pe planeta pitică Ceres din centura de asteroizi, lunile lui Saturn, Enceladus şi Titan, luna lui Jupiter, Europa, şi luna lui Neptun, Triton, au fost de asemenea etichetate ca fiind criovulcani. Însă sunt diferiţi de cei de pe Pluto, au precizat cercetătorii, din cauza condiţiilor diferite de la suprafaţă cum ar fi temperatura şi presiunea atmosferică, precum şi amestecul diferit de materiale îngheţate.

''Descoperirea acestor trăsături indică faptul că Pluto este mai activ sau mai însufleţit din punct de vedere geologic decât se credea anterior'', a spus cercetătoarea Kelsi Singer, din cadrul Southwest Research Institute, Boulder, Colorado, autoarea principală a studiului publicat în revista Nature Communications.

''Combinaţia acestor trăsături fiind recentă din punct de vedere geologic, acoperind o suprafaţă vastă şi fiind cel mai probabil alcătuită din apă îngheţată este surpinzătoare întrucât necesită o cantitate mai mare de căldură internă decât credeam că Pluto ar avea în acest stagiu al istoriei'', a adăugat Singer.

''Pluto este o minune geologică'', a spus Singer. ''Multe regiuni de pe Pluto sunt complet diferite una faţă de cealaltă. Dacă ai avea câteva piese de puzzle din Pluto nu ai putea să-ţi dai seama cum arată celelalte regiuni'

Pluto, care este mai mică decât satelitul natural al Terrei şi are un diametru de circa 2.380 de kilometri, orbitează la o distanţă de 5,8 miliarde de kilometri distanţă de Soare, aproximativ de 40 de ori mai departe decât orbita Terrei. Pe suprafaţa sa se află câmpii, munţi, cratere şi văi.

Subiecte în articol: vulcani gheata criovulcani Pluto planeta