Scrisoare deschisă către SATI: Faceţi publice cifrele noului Făt Frumos din online

09 Feb 2009   •   18:27
Scrisoare deschisă către SATI: Faceţi publice cifrele noului Făt Frumos din online
Antena3.ro

Pasiunea pentru online e de dată recentă. În România, interesul pentru internet a crescut de abia în ultimii ani, ajungând în acest moment la o explozie benefică şi, deloc de neglijat acest aspect, profitabilă. Deja tot mai multe voci din media, indiferent de suport, vorbesc despre online ca despre domeniul viitorului. A crescut şi interesul agenţiilor de publicitate, în raport cu traficul site-urilor. În aceste condiţii, a fi pe net a devenit o afacere. Însă, beneficiind de situaţia specifică din online, din ce în ce mai multe persoane încearcă să profite, iscând suspiciuni. Concret, despre ce este vorba.
Oricât de bun ai fi pe online, oricât de mare şi de profesionistă ar fi echipa din jurul tău, nu poţi creşte peste noapte precum Făt Frumos. Cu alte cuvinte, nu îţi poţi dubla sau tripla traficul fără să apelezi la subterfugii. Şi totuşi, deşi acest lucru pare imposibil, un site de ştiri, care se consideră unul serios, a început să pozeze în ultimele două luni în Făt Frumos. Fără nici un retuş, fără nici o justificare şi-a mărit traficul peste noapte. Este vorba de site-ul Realitatea.net, care îşi contorizează mai nou performanţele din online în SATI.
Desecretizarea statisticilor, singura soluţie
Şi mai concret, creşterea traficului site-ului Realitatea.net se întâmplă în acelaşi timp în care cei de acolo au decis ieşirea din Trafic.ro, pentru a intra în SATI. Peste noapte, clasamentele s-au dat peste cap. Realitatea.net a ajuns să bată site-uri de top precum Gsp.ro, Cancan.ro, sau Hotnews.ro fără să mişte o linie în propria interfaţă. Prin prisma cifrelor oferite de SATI, Realitatea.net se laudă că a devenit site-ul numărul 1 în România. În condiţiile în care audienţele TV ale postului Realitatea (unde se promovează Realitatea.net) au rămas constante. În condiţiile în care promovarea Realitatea.net pe TV se face la fel ca până acum, fără nici un element de noutate. În condiţiile în care layout-ul site-ului Realiatea.net a rămas neschimbat. Ei bine, în aceste condiţii, în lunile decembrie şi ianuarie, site-ul Realitatea.net a spulberat totul în cale. Potrivit cifrelor SATI, acest miracol pare posibil. Potrivit majorităţii celor care lucrează în online, acest lucru pare imposibil.
Aşa că, în acest moment, este necesar ca cei de la SATI să facă lumină în acest caz. Acest nou instrument de măsurare a audienţelor în online a dat la sfârşitul anului trecut o lovitură de imagine. A preluat foarte mulţi clienţi mari, care au decis să iasă din Trafic.ro pentru a se înscrie doar în SATI. Alţi clienţi au decis, deocamdată, să-şi măsoare audienţele şi în Trafic.ro şi în SATI. Site-ul Antena3.ro, ca şi site-ul Hotnews.ro intră în această din urmă categorie. Cum noul clasament SATI dă peste cap tot ceea ce era până acum cunoscut, cei de aici au datoria să justifice acest fapt. Antena3.ro le cere celor de la SATI desecretizarea măsurătorilor pentru noul Făt Frumos din online: Realitatea.net.
Singura justificare a "miracolului": înscrierea în SATI
Deja mai multe persoane din online speculează pe originea ciudată a creşterii traficului site-ului Realitatea.net. Dragoş Mănac, colaborator la site-ul Hotnews.ro, susţine că ar fi vorba în principal de o politică dusă la extrem de spam pe Google. Într-adevăr, există diferenţe mari de indexare. Pentru cei interesaţi, cifrele se găsesc pe blogul lui Dragoş Mănac. S-a ajuns în situaţia în care Realitatea.net să indexeze în Google tot dex-ul, începând cu litera a, printr-o politică agresivă de tagg-uri. E o explicaţie, dar probabil că mai sunt şi alte cauze. Spre exemplu, ar fi curios de aflat ce pagină este cea mai citită pe site-ul Realitatea.net. Logica ar spune că, la fel ca la orice site, cea mai accesată pagină să fie "Pagina principală." În cazul site-ului Realitatea.net s-ar putea să nu fie aşa. În plus, revenind iar la Google, ar trebui văzut câte cuvinte precum "pussy" aduc trafic pe site-ul serios al Realităţii. Toate aceste dileme nu pot fi lămurite decât într-un singur fel. SATI trebuie să spună pieţei pe ce se bazează această creştere inexplicabilă. Trebuie să ofere dovezi, trebuie să precizeze cât la sută din traficul Realitatea.net este direct şi cât se datorează Google şi, mai ales, trebuie să explice cum se poate ca, odată cu ieşirea din Trafic.ro, Realitatea.net să crească precum Făt Frumos.
Au mai existat creşteri spectaculoase în trafic, toate justificate. A fost cazul site-ului Pro TV, unde o ştire de pe acest site a fost preluată de site-uri mari de afară. Creşterea a fost spectaculoasă, dar perfect justificată. Chiar şi în cazul unor site-uri precum Sport.ro şi Apropo.ro, unde mai nou au apărut poze cu "fundaşe "pe prima pagină, creşterea traficului este justificată de logică. În privinţa site-ului Realitatea.net nu există nici o justificare. Singura de până acum pare a fi doar înscrierea în SATI.
Antena3.ro ia în calcul ieşirea din SATI
Apelul către SATI vine în condiţiile în care, în piaţă, există mai multe nemulţumiri legate de măsurarea audienţelor în online. Antena3.ro nu este mulţumită de modul în care SATI oferă statisticile online, spre deosebire de Trafic.ro. Sistemul e diferit şi greoi. În acest context, Antena3.ro consideră că este nevoie ca SATI să precizeze cum a fost posibilă minunea cu Făt Frumos. Dacă nu pentru piaţă, măcar pentru propria credibilitate. Site-ul Antena3.ro este, momentan, contorizat atât în Trafic.ro, cât şi în SATI. În funcţie de evoluţia evenimentelor, Antena3.ro ia în calcul, pe viitor, ieşirea definitivă din SATI. Contorizarea într-un sistem supus suspiciunilor nu este profitabilă pentru nimeni. Deocamdată, aşteptăm un răspuns oficial, sperăm pozitiv. O explicaţie logică şi, după caz, sancţionarea vinovaţilor. Pentru că, în lumea de azi, oricât de mult ne-ar plăcea să credem în basme, Făt Frumos nu există.
Bogdan Pitaru, redactor şef Antena3.ro
Marţi, Antena3.ro va publica opiniile mai multor oameni din online despre acest subiect. Aceştia vor răspunde la cele două întrebări ale momentului: Dacă este posibil ca un site să-şi dubleze traficul de la o lună la alta fără o campanie de promovare adecvată şi cât de relevant sau/şi nociv este spamul pe Google.

x close