Un tablou furat de naziști în timpul celui de-al Doilea Război Mondial a fost descoperit după opt decenii în Argentina, în casa fiicei unui fost oficial nazist. Lucrarea, Portrait of a Lady de Giuseppe Ghislandi, a fost identificată întâmplător după ce proprietarii au scos locuința la vânzare și au publicat fotografii online, scrie The Guardian.
Descoperirea neașteptată
Patricia Kadgien, 59 de ani, și soțul ei, Juan Carlos Cortegoso, 61 de ani, trăiau discret într-o vilă din Mar del Plata, cartierul Parque Luro. Ea se prezenta pe rețelele sociale drept profesoară de yoga și practicantă de „biodecodare”, o terapie alternativă, iar el construia și pilota carturi. Vecinii îi descriau drept „oameni buni, educați și liniștiți”.
Totul s-a schimbat în momentul în care agenția imobiliară Robles Casas y Campos a publicat fotografiile casei scoase la vânzare. Într-una dintre imagini, pe peretele livingului, lângă o comodă antică, apărea un tablou distinctiv al unei femei.
La mii de kilometri distanță, în Olanda, jurnaliștii de la publicația AD, care investigau de ani buni soarta operelor de artă jefuite de naziști și încă listate drept „nerecuperate”, au recunoscut imediat lucrarea.
Conexiunea nazistă
Portretul făcuse parte din colecția lui Jacques Goudstikker, un celebru negustor de artă evreu din Amsterdam, care a fugit de naziști în 1940, dar a murit în timpul călătoriei. Opera sa, alături de sute de alte lucrări de Rubens, Giotto, Titian, Rembrandt sau Van Gogh, a fost vândută forțat, multe ajungând în colecțiile Reichsmarschall-ului Hermann Göring.
Unul dintre apropiații acestuia era Friedrich Gustav Kadgien, tatăl Patriciei, membru al partidului nazist din 1932 și al SS din 1935. Potrivit procurorului federal Carlos Martínez, Kadgien a fost „implicat masiv în metode criminale de achiziție a numerarului, valorilor mobiliare și diamantelor furate de la victime evreiești”.
După război, el a fugit în Elveția, apoi în America de Sud, unde și-a construit o viață prosperă, beneficiind de contracte cu guvernul lui Juan Perón.
Proces și acuzații
Descoperirea tabloului a dus la punerea sub acuzare a Patriciei Kadgien și a soțului ei pentru ascunderea bunului cultural.
„Trebuie înțeles că această infracțiune este legată de crima de genocid. Este un furt în contextul genocidului, legat de cele mai grave crime cunoscute omenirii”, a declarat procurorul Martínez în fața instanței.
Judecătorii au impus o interdicție de călătorie de 180 de zile și restricții de deplasare pentru cuplu, care ar fi încercat să obstrucționeze ancheta prin retragerea anunțului de vânzare și înlocuirea tabloului cu o tapiserie.
Apărarea susține că nu a existat nicio intenție de ascundere și că demersurile lor legale vizau doar stabilirea dreptului de proprietate.
Soarta tabloului
Între timp, anchetatorii au descoperit și alte opere de artă în proprietățile familiei Kadgien, existând suspiciuni că și acestea ar putea proveni din jafurile naziste.
Soarta Portrait of a Lady rămâne incertă. Procurorii cer ca lucrarea să fie păstrată la Muzeul Holocaustului din Buenos Aires, dar fără a fi expusă, până la clarificarea proprietății. Între timp, Marei von Saher, nora lui Goudstikker și singura moștenitoare, a depus o cerere oficială de revendicare la FBI, în New York.