Antena 3 CNN Actualitate "Să faci din cutremur „icoana” pedepsei păcătoșilor e o schizofrenie duhovnicească" | Replica unui preot ieşean la opiniile creştinilor habotnici de pe internet

"Să faci din cutremur „icoana” pedepsei păcătoșilor e o schizofrenie duhovnicească" | Replica unui preot ieşean la opiniile creştinilor habotnici de pe internet

Preotul ieşean Ioan-Florin Florescu, considerat "purtătorul de cuvânt" al diasporei românești, a lansat un apel la credincioşii să nu mai găsească justificări divine unei nenorociri care a luat mii de vieți, în urma cutremurelor devastatoare din Turcia şi Siria.

"Să faci din cutremur „icoana” pedepsei păcătoșilor e o schizofrenie duhovnicească" | Replica unui preot ieşean la opiniile creştinilor habotnici de pe internet
Sursa foto: ziaruldeiasi.ro | Profimedia
de Claudia Popovici    |    07 Feb 2023   •   21:45

"Deci, ce judecată divină este în cutremurul din Turcia? Acolo au murit de-a valma, nici măcar stăpânii lumii, ci tot mii de amărâți și copiii lor, care locuiau prin cartiere înghesuite, în blocuri vechi sau în căsuțe prost construite și cu materiale furate. Dumnezeu să-i odihnească pe cei morți acolo și să-i mângâie pe cei care trec prin suferința acestor pierderi.

Dar nu pot să nu mă întreb ce frustrări drăcești se ascund într-un om credincios, ca să găsească justificări divine unei nenorociri care a luat mii de vieți.

Bilanțul deceselor a trecut de 7.200 de persoane în Turcia și Siria

Ce schizofrenie duhovnicească, să predici un Dumnezeu „care atât de mult a iubit lumea” (Ioan 3,16), dar primul gând în fața unei nenorociri să-ți fugă la pedeapsa lui Dumnezeu? Ce monstru ar fi ieșit dintr-un astfel de om, dacă printr-o altă conjunctură ar fi luat calea unei revoluții și nu pe cea a unui seminar popesc de provincie? În orice popă care predică răzbunarea lui Dumnezeu este un tiran ratat într-un seminar.

Cea mai bolnavă credință este cea care justifică suferința pe seama lui Dumnezeu. (...)

"Hristos n-a pedepsit niciun păcătos, ci a luat asupra Lui toate păcatele lumii"

Hristos n-a pedepsit niciun păcătos, ci a luat asupra Lui toate păcatele lumii, iar când apostolii, într-un moment de nesăbuință, au vrut „să cheme foc din cer” peste un sat de amărâți care nu-i primiseră, El i-a certat:

„Nu știți voi fiii cărui Duh sunteți? Fiul Omului n-a venit ca să piardă sufletele oamenilor, ci ca să le mântuiască” (Luca 9,55). Probabil că apostolii aveau în cap Legea și exemplele ei, dar nu la Vechiul Testament și la exemplele lui trebuie să mergem, ci la Mântuitorul lumii, în răscumpărarea căruia se „împlinește” toată dreptatea credinței noastre (Matei 5,17).

„Ați auzit că s-a zis…” – acesta e Vechiul Testament. „Iar eu vă zic vouă” – acesta e cel Nou. (...)

Iar dacă vreți totuși Vechiul Testament, recitiți Iov: prietenii lui, care-i justificau suferința pe baza păcatelor omului și a dreptății lui Dumnezeu, altfel cu vorbele meșteșugite din multe predici de azi, abia au scăpat de mânia Lui, care „ardea împotriva lor”.

"Oamenii de acest fel își găsesc credința nu în iubirea lui Dumnezeu, ci în răzbunarea frustrărilor lor"

"Oamenii de acest fel își găsesc credința nu în iubirea lui Dumnezeu, ci în răzbunarea frustrărilor lor"

Dovada existenței dumnezeului lor este răzbunarea, nu iubirea, iar credința lor este răzbunarea pe necredința celorlalți. Acest duh al frustrării are mare putere de încredințare, poate face din fanatici mari virtuoși, unii se pot hrăni doar cu pâine și apă, dar credința lor nu se va împlini până nu vor vedea păcătoșii înecați în sânge.

Ei proclamă slava lui Dumnezeu peste pământ, doar pentru că în ea este triumful lor, de care viața i-a frustrat. Călăi fără asumare, așteaptă în ascuns spectacolul execuției publice a păcătoșilor, și se desfată cu închipuirea chinurilor acelora.

"Pe de o parte, Dumnezeu este iubire. Pe de altă parte, cutremurul din Turcia"

"Pe de o parte, Dumnezeu este iubire. Pe de altă parte, cutremurul din Turcia" Cum să înțelegem asta, cel puțin noi, cei care-l chemăm „Tatăl nostru”? Tată, da: dar nici măcar pe însuși Fiul său întrupat în om nu l-a putut scuti de cel mai mare cutremur. 

Pare că orice devenire în om pe lumea asta nu poate fi scutită de toate cutremurele, de toate tragediile care decurg inexorabil dintr-o „cădere” pe care, adevărul e că nu știm să o explicăm convingător, dacă nu revenim mereu la lucrurile de bun simț, care guvernează orice conștiință.

Da, Tatăl este iubire, dar este și libertate. (...) Tatăl ne poate ajuta să ne ducem suferințele, Tatăl ne primește oricând înapoi, Tatăl ne trimite miracolele sale, dar Tatăl nu poate trăi viețile copiilor săi. Pentru aceasta sunt minunați și Tatăl, și copilul.

Tatăl ne învață, ne poruncește, ne amenință, ne ia de urechi, dar nu ne constrânge libertățile, voințele, deciziile, nu El ne alege primarii, judecătorii și constructorii de blocuri, nu El ia șpagă pentru planuri urbanistice, nu El ne otrăvește mâncarea, aerul și apa etc.

Trăim într-o lume căzută odată cu noi de la alegerea „binelui și a răului”, o lume care-și așteaptă mântuirea împreună cu noi, cum zicea Sfântul Maxim Mărturisitorul.

Citeşte şi: Moment emoţionant surprins live de jurnaliştii Antena 3 CNN, cu echipele de salvare în Adana | Românii care au trecut prin infernul din Turcia fac mărturii cutremurătoare

Prima facere n-a mers bine deloc, am stricat-o tot noi. Ea s-a făcut omului potop și „mormânt aşternut cu apă”, spune Sfântul Ioan Damaschinul, în canonul de la Bobotează. Dar facerea a doua, mântuită de Hristos, va fi „cer nou și pământ nou”, în care „va locui dreptatea” (2 Petru 3,13).

Şi Mântuitorul „va şterge orice lacrimă din ochii lor şi moarte nu va mai fi; nici plângere, nici strigăt, nici durere nu vor mai fi, căci cele dintâi au trecut” (Apocalipsa 21,4). Și odată cu ele toate potopurile, și toate cutremurele, și toate frustrările drepților închipuiți", scrie preotul ieşean Ioan-Florin Florescu pe blogul său. 

Cine este preotul ieșean Ioan-Florin Florescu

Ioan-Florin Florescu (n. 1970) este preot şi cercetător ştiinţific. Din 2011 locuieşte în Scoţia, unde este angajat al unei companii de poştă şi preot misionar la Edinburgh.

A făcut parte dintre coordonatorii traducerii Septuagintei în limba română (2004-2011). Este coautor al volumului IX din ediţia critică a Bibliei de la 1688 editată de Centrul de Studii Biblico-Filologice al Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi şi a publicat la editura Universităţii volumul În multe chipuri de Scripturi. Studii de traductologie biblică românească (2015). În prezent se ocupă de o ediţie critică a Tetraevanghelului de la Sibiu şi scrie articole pe blogul său („Jurnal scoţian”, http://ioanflorin.wordpress.com), citate în mai multe rânduri în presa din ţară.

Citeşte şi: Lista centrelor din România unde se strâng ajutoare pentru cei afectați de cutremurele din Turcia. Românii pot dona bunuri de prim-ajutor sau bani

×
Parteneri
Ion Iliescu și Petre Roman, audiați în Dosarul Mineriadei, după 34 de ani
x close