Antena 3 Actualitate Sănătate Medicul nutriționist Mihaela Bilic, sfaturi pentru cei care mănâncă pe fugă: "Alegeţi mâncarea neambalată. Mai bine un covrig decât un pateu"

Medicul nutriționist Mihaela Bilic, sfaturi pentru cei care mănâncă pe fugă: "Alegeţi mâncarea neambalată. Mai bine un covrig decât un pateu"

de Iulia Gorgorin    |    10 Iun 2021   •   08:58
Medicul nutriționist Mihaela Bilic, sfaturi pentru cei care mănâncă pe fugă: "Alegeţi mâncarea neambalată. Mai bine un covrig decât un pateu" Mihaela Bilic Facebook/Getty Images

14% dintre români mănâncă aproape zilnic pe fugă, adică în mişcare, în drum spre serviciu sau spre casă. Fenomenul e observat mai mult la tineri, care nu-şi acprdă un răgaz pentru masă. Atunci când mănâncă pe grabă, românii preferă în special sandviciurile, produsele de patiserie şi dulciurile. Nutriţioniştii spun mâncatul pe fugă ne face rău.

Pentru că nu au timp să gătească, dar şi pentru că sunt pe grabă, mulţi români ajung să ia masă pe fugă, în mişcare. Când fac acest lucru, de regulă se orientează în special spre produse de panificaţie şi de patiserie.

De altfel, unul din cinci români mănâncă prima masă la birou şi pentru cei mai mulţi dintre ei, micul dejun înseamnă o cafea, arată un studiu realizat recent la noi în ţară.

Circa 80% dintre românii care mănâncă micul dejun aleg să îl servească acasă, iar restul de 20% mănâncă prima masă a zilei la birou. 

Mai exact, prima masă a zilei pentru români înseamnă cafea (75%), produse lactate (62%), sandvișuri (49%) şi produse de patiserie (covrigi, pateuri, snackuri sărate sau dulci - 40%).

Bugetul lunar pentru astfel de produse este de 50 – 200 lei, mai arată studiul întreprins în perioada 12 - 18 mai, pe un eșantion de peste 800 de interviuri. 

Cum îşi aleg hrana românii care mănâncă pe fugă

Atunci când mănâncă pe fugă, români îşi aleg mâncarea în funcţie de cât este de saţioasă şi dacă le asigură caloriile necesare. Urmăresc însă şi preţul, şi de cât de uşor este de consumat.

Nutiţioniştii admit că poate fi o provocare să mâncăm sănătos, din punct de vedere al costurilor. Acest obicei de a mâncă pe fugă este însă unul nociv care poate conduce la obezitate sau alte boli cronice.

Mihaela Bilic: "Dacă ar fi să alegem răul cel mai mic aş spune, alegeţi mâncarea neambalată"

"Toată această mâncare care se mănâncă uşor şi poate fi mâncată fără tacâmuri este de obicei o mâncare mai concentrată în grăsime în zahăr şi bogată în calorii. Dacă ar fi să alegem răul cel mai mic aş spune, alegeţi mâncarea neambalată. Mai bine un covrig decât un pateu", a spus Mihaela Bilic, medic nutriţionist.

Portivit Organizației Mondiale a Sănătății, persoanele supraponderale sau obeze riscă boli care pun viața în pericol, cum ar fi bolile cardiovasculare, diabetul sau cancerul. 

Studiul, făcut pe 800 de persoane

"14% dintre români declară că obișnuiesc să consume produse „on the go” de 3-5 ori pe săptămână, arată o cercetare Reveal Marketing Research în parteneriat cu Revista Progresiv. 

Acest studiu este reprezentativ pentru populaţia din mediul urban şi rural. Pentru 4 din 10 respondenți, nivelul de interes față de achiziționarea produselor „on the go” s-a schimbat în perioada pandemiei. 

Românii preferă să cumpere produse “on the go” din trade-ul modern (supermarketuri/ hypermarketuri), în detrimentul magazinelor din proximitatea casei.

80% dintre românii care mănâncă micul dejun aleg să îl servească acasă, iar restul de 20% aleg să mănânce prima masă a zilei la birou. 

Fructe, legume, lactate și dulciuri - alimentele cel mai des consumate de români

Fructele, legumele, produsele lactate și dulciurile sunt alimentele pe care românii obișnuiesc să le consume cel mai des.  

Cât de des consumă românii produse “on the go”?

În medie, 14% dintre români consumă zilnic sau aproape zilnic produse „on the go”, iar 21% dintre aceștia spun că au în medie un consum de produse „on the go” de 1-2 ori pe săptămână. 

Doar 5% dintre respondenți spun că nu consumă niciodată produse „on the go”. Produsul evitat în cea mai mare măsură de către respondenți este mâncarea gătită ambalată – 29% dintre ei declară că nu obișnuiesc să își cumpere. 

Ce mănâncă românii la micul dejun

Persoanele peste 55 de ani sunt cei care declară în cea mai mare măsură că nu își cumpără mâncare gătită ambalată – aproape jumătate (40%) au selectat această opțiune.

Ce consumă românii la micul dejun?

Primele opţiuni ale românilor pentru micul dejun sunt: cafea (75%), produse lactate (62%), sandvișuri (49%), şi produse de patiserie (covrigi, pateuri, snackuri sărate sau dulci - 40%). 

Micul dejun ideal recomandat de către specialişti ar trebui să conţină fructe sau sucuri de fructe, fibre şi proteine.

Pe grupe de vârstă, cel mai mare procent de respondenți care consumă cafea sau băuturi pe bază de cafea la micul dejun se înregistrează în segmentul 55-60 de ani – 82%. 

Legume proaspete, cu prioritate la masa de prânz 

Prima poziție în topul alimentelor preferate de români pentru masa de prânz sunt legumele proaspete, aceste produse fiind alese de șase din zece respondenți. 

Acestea sunt urmate în clasament de fructe proaspete (29%), mâncare gătită ambalată (47%) și dulciuri care au fost incluse în meniul mesei de prânz de circa o doime dintre respondenți. 

La polul opus în topul produselor preferate de români pentru cea de-a doua masă din zi se situează covrigii, pateurile, snackurile sărate sau dulci și fructele uscate – produse care au fost consumate de unul din zece români.

În ceea ce privește masa de seară, 44% mănâncă legume, produse lactate (34%), mâncare gătită (26%), fructe (25%) și dulciuri (20%). 

Dacă vorbim despre factorii care influențează alegerea produselor „on the go”, cel mai relevant criteriu pentru consumatorii români este ca produsele să fie proaspete, însă la fel de important este ca acestea să fie sănătoase – factori invocați de șase din zece respondenți. 

De asemenea, faptul că produsele alese să fie proaspete și sănătoase sunt aspecte esențiale mai degrabă pentru femei, 75% și, respectiv 61% dintre respondente invocând acest lucru.

De ce aleg românii produse “on the go”

Totodată, pentru aproximativ patru din zece români este important ca produsul să ofere aportul caloric necesar, acest criteriu fiind relevant mai ales pentru persoanele din categoria de vârstă 25-34 de ani (47%). 

Alte criterii menționate de români sunt ca produsele „să fie din ingrediente naturale”, „să aibă un preț accesibil” și „să fie ușor de consumat” – aspecte importante pentru aproximativ o jumătate dintre respondenți. 

Bugetul lunar pentru produse „on the go” ajunge la 200 lei

Cel mai puțin important criteriu pentru alegerea produselor “on the go” este ca acestea să fie produse cu aspect frumos.

Întrebați dacă ar fi dispuși să plătească mai mult pentru produsele „on the go” dacă le-ar oferi o serie de beneficii, majoritatea românilor (52%) au spus că ar plăti mai mult pentru produse sănătoase și pentru produse din ingrediente naturale (48%). 

Mai puțin relevant este ambalajul sigur și robust – doar 7% au spus că ar plăti suplimentar pentru un produs „on the go”. 

De asemenea, datele arată că, în general, românii preferă să cumpere produse „on the go” din trade-ul modern, respectiv din supermarket și hipermarket. Bugetul alocat lunar pentru achiziția de produse „on the go” se situează în intervalul 50 – 200 lei", se arată în comunicatul remis presei.

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal

×
Parteneri
x close